Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grillat 2011 - ny säsong!

  • snuosm 3 april 2011

    Trotsar det gråmulna vädret och letar reda på grillen för vår rätta grillpremiär i dag. Har tidigare i år lagt på lite grillkorv på en bärbar grill, men det räknas inte :D Fläskkotletter har legat i marinad sedan gårdagen, så det blir säkert gott efter en stund över glödande kol. Potatisgratäng och sugar snap peas tar vi till. Har nog kvar lite tzaziki i kylen också, som kanske går åt sedan.

  • ajohan71 3 april 2011

    tycker lite synd om alla som inte haft möjlighet att grilla under hela vintern. Har i dagarna visserligen vårrustat grillen efter vinterns grillningar eftersom det nu börjar bli lite trevligare att faktiskt stå bredvid grillen när man grillar. ;-)

  • Lenkan 3 april 2011

    Vi har elgrill på balkongen och det får man tydligen ha, den osar inte lika mycket.
    Hade grillpremiär i fredags med karrékotletter och pommes med kryddsmör till det.
    Min favorit på grillen är vitlöksmarinerade champinjoner. Gärna på spett tillsammans med grillad paprika, rödlök och zucchini.

    För er som inte har provat så är rimmat sidfläsk i ganska tjocka bitar gudomligt att grilla!

  • The_mama97mia 3 april 2011

    Jag vill passa på att efterlysa ngt bra bröd att köra på grillen? Antingen på baksten eller på galler?
    Någon som har bra tips?

  • Annette198 3 april 2011

    Vi får snart också börja grilla. Vi städade i uthuset härom dagen och då tog vi fram grillen. Detta gjorde att vår treårige son utbrast: Pappa har tagit fram grillen!! Vi kan köra och köpa majskolvar!

  • Tosen77 3 april 2011

    Funderar på att investera i en ny grill. Vilken Weber-grill rekommenderar ni?

  • The_mama97mia 3 april 2011

    Skrivet av Annette198 den 3 apr 2011

    Vi får snart också börja grilla. Vi städade i uthuset härom dagen och då tog vi fram grillen. Detta gjorde att vår treårige son utbrast: Pappa har tagit fram grillen!! Vi kan köra och köpa majskolvar![/quote

    (Y) Heja!
    Min son har också efterfrågat majskolvar! Nu dröjer det till vi får färska, men i brist på det så kan man köpa euroshoppers frusna majskolvar!

  • The_mama97mia 3 april 2011

    Skrivet av Tosen77 den 3 apr 2011

    Funderar på att investera i en ny grill. Vilken Weber-grill rekommenderar ni?


    Hej, jag har en Weber Platinum, men jag har en 47 cm, de görs nog inte längre.
    Jag gillar detta med avtagbar askuppfångare.

    Jag har aldrig testat gasolgrill, kör på kol eller rättare sagt briketter då.

    Lycka till i valet av grill!

  • daisy910 3 april 2011

    Grillsäsongen tar aldrig slut, vi har grillat hela vintern. Grillmästaren min, var bara glad i fredags då vi grillade för att han slapp använda stora ficklampan för att kolla om köttet var klart :)
    Gott är det varje gång, vi brukar alltid ha min Coleslaw till.

  • Ruffhaxan 3 april 2011

    Skrivet av Josses den 2 apr 2011

    Skrivet av mama97mia den 2 apr 2011

    Nej nu blir jag trött - johannes, låt bli att infektera trådarna! Man ska respektera innehållet!
    Hade samma tanke men du hann före!(Y)

    Tack

  • The_mama97mia 6 april 2011

    Vänner av grillens orden!
    Idag körde jag squash på grillen för första gången denna säsong. Det blir så himla bra. Måste väl vara både GI och LCHF? Jag skivar squashen o lägger i samma marinad som köttet en liten stund innan grillningen, och sen när köttet nästan är klart så lägger jag på squashskivorna, vänder en gång sen är allt klart samtidigt.
    Man kan behöva salta lite vid servering enligt min smak. Men det är faktiskt toppen att grilla, jag är inte så galen i squash annars.

  • callemero 6 april 2011

    I helgen blir det grillpremiär för denna säsongen.
    Det blir T-bone stek och en gräddig potatisgratäng.

  • 123Linnea 7 april 2011

    Längtar efter grillad fläskytterfilé... Blåser för mycket!

  • Grimulf 7 april 2011

    Längtar efter att grilla lammfärsbiffar, å så himmelskt gott:)

  • Paparazzie65 9 april 2011

    Igår startade vi första grillen för året. Blev fläskytterfile i marinad rostade rotfrukter och potatisgratäng. Kunde inte varit godare

  • The_mama97mia 9 april 2011

    Efterlyser ert godaste tips för champinjoner på grillen?

  • Bumbis 9 april 2011

    Skrivet av mama97mia den 9 apr 2011

    Efterlyser ert godaste tips för champinjoner på grillen?



    Mitt bästa med champinjoner: Ta bort svampfoten och fyll hålet med färskost med vitlök och örter och lägg på grillen. Vill man ha det mer avancerat gör man på samma sätt men lindar man en halv baconskiva runt och fäster med en tandpetare. Det får det nog bli här idag då vi har grillpremiär här.

  • The_mama97mia 9 april 2011

    Bumbis, tack för det tipset!

  • Gnurf 9 april 2011

    Grillat ikväll...blev bara lite olika heta korvar och marinerad fläskfilé som jag grillade hel. Tomatsallad och en kall sås med örtkryddor provencale till det...

  • The_mama97mia 9 april 2011

    @Gnurf, inte så bara du!
    Tänk att allt grillat är så mycket godare!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.