Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grillat 2011 - ny säsong!

  • The_mama97mia 22 maj 2011

    Inser att årets trend blir helgrillat, torr-rubbat och rökt.
    Vad kul det är när man vågar testa nya metoder och det går bra!

    Igår körde jag ribbestek hel på grillen, med hickoryspån, blev kanongott!

  • MosterNettan 22 maj 2011

    Skrivet av MosterNettan den 11 apr 2011

    Jag har flyttat in i ett nyproducerat hus som är helt rökfritt. Man får inte röka inomhus, på balkongen, loftgången eller ens ute på gården, det är bara att masa sig ut på gatan. Misstänker att det inte får grillas heller.
    På balkongerna finns dubbeluttag, så det går att ha en elgrill iaf, men jag gillar inte elgrillar. Då kan jag lika gärna använda grillelementet i ugnen, för mig är det samma sak.
    Jag vill grilla "på riktigt".

    Dags att göra en förfrågan till husvärden!
    Håll tummarna att dom säger: "Ja men kära nån, det är bara att grilla hur mycket du vill"!


    Hör på det här: Jag har köpt mig en elgrill!!! En liten behändig sak som jag har ståendes på en bänk. Det finns ben att montera på den, men jag tror jag struntar i dom så länge. Grillen är lagom stor att grilla för 1-3 personer... alldeles lagom för mig!

    http://www.rusta.se/elektrisk_grill_2000w_p90951248.html

  • The_mama97mia 22 maj 2011

    Heja! Tips - köp Liquid Smoke - rökessens på flaska, lyfter det du kör på elgrillen!

  • MosterNettan 22 maj 2011

    Skrivet av mama97mia den 22 maj 2011

    Heja! Tips - köp Liquid Smoke - rökessens på flaska, lyfter det du kör på elgrillen!


    Tack för tipset! Det ska jag absolut göra, det är nog det ligga extra som saknas...

  • Marsvin92 23 maj 2011

    Hos oss har det grillats kött och räkor än så länge. Räkorna blev så oslagbart goda.

  • The_mama97mia 23 maj 2011

    Skrivet av Marsvin92 den 23 maj 2011

    Hos oss har det grillats kött och räkor än så länge. Räkorna blev så oslagbart goda.


    Härligt, härligt!
    Heja Finspång!

    Hur gör du när du grillar räkor?

  • The_mama97mia 1 juni 2011

    Tjosan, nu är värmen här och många är långlediga över helgen.
    Vad lägger ni på grillen?

    Vi har ju nu en grillmästare som svarar på frågor, men tyvärr kan man ju inte gå in och fortsätta diskutera i de svaren.

    Jag har en bit hel karré som ska få örtkryddor på sig. En bunt grön sparris. Potatis och bacon, kan bli spett av det. En färsk ananas.

    En hel färsk kyckling som jag tror får bli beer can chicken, det var ett tag sen!

    Jo, och så har jag bunkrat Halloumi på Lidl - jag SKA lära mig att grilla den perfekt!

  • rappatag 2 juni 2011

    Mysigt att grilla, men överskattat smakmässigt är min åsikt!

  • sabinasiren75 2 juni 2011

    Vi grillar väldigt ofta och varierar i det oändliga.

    Idag blir det örtmarinerade kycklingfilee´r som skurits på längden så de blir breda men smala (om ni förstår). Vi sätter dem på grillspett ihop med diverse grönsaker och fixar en egen salsa till det och en avokadosallad.

    Hur gott som helst.
    grillade majskolvar är heller aldrig fel och är nästan alltid ett stående inslag under grillsäsongen.

  • The_mama97mia 2 juni 2011

    Nice!
    Kyckling gör sig nästan bäst att grilla i bitar på spett, eller som hel, själv ska jag testa beer can chicken ikväll.

    Och jag tycker inte grill är överskattat - när det är välgrillat så är det värsta gourmet maten
    men en bränd korv blir ingen glad av.

  • The_mama97mia 6 juni 2011

    Vänner vid grillen!
    Jag var i stugan i helgen och tog med mig en massa enris hem - eller rättare sagt enkvistar - vi verkar ha drabbats av en-döden. Måste det vara barr på för att ha i grillen för röksmak och effekt? Och ska jag blötlägga grenarna?
    Alltså när man köper grillspån så ska det blötläggas, enligt instruktioner.
    ???

  • martina63 9 juni 2011

    Hittade ett jätte bra finmaskigt teflon-nät till grillen, bara att klippa av hörnen för att få passform till grillen. Funkade jättebra att grilla grönsaker och fisk på. Ingen mat som ramlade mellan gallren eller fisk som fastnade. Toppen uppfinning. 45 kronor på Clas Ohlson!(Y)

  • The_mama97mia 9 juni 2011

    Håller med dig Martina, grillnät eller korg är toppen!

  • strimma21 9 juni 2011

    Efterrättstips i grillsäsong:

    Trä färska jordgubbar på spett och grilla på eftervärmen medan ni äter huvudrätten. Blir fantasktiskt gott då jordgubbssmaken kommer fram ännu mer då. Servera med vaniljglass. Yum!

    Eller gör en gino: Skiva jordgubbar, ananas och kiwi och lägg i portionsstora folieknyten. Strö över hackad vit choklad eller mjölkchoklad och nyp igen knytena. Låt stå på grillen i ca 10 min eller längre beroende på hur varm grillen är. Servera med vaniljglass.

  • DoctorWho 11 juni 2011

    Skrivet av martina63 den 9 jun 2011

    Hittade ett jätte bra finmaskigt teflon-nät till grillen, bara att klippa av hörnen för att få passform till grillen. Funkade jättebra att grilla grönsaker och fisk på. Ingen mat som ramlade mellan gallren eller fisk som fastnade. Toppen uppfinning. 45 kronor på Clas Ohlson!(Y)


    Jag undrar hur man gör rent ett sånt galler. Har ingen diskmaskin. Köpte ett galler på marknad för några år sedan, det gick sönder innan sommaren var över pga handdiskningen, det tålde inte att diskas rent med diskborste. Disksvampen tog inte bort det som satt i rutorna på gallret. Så hur ska jag göra?

  • Mistys 11 juni 2011

    Jag har en korg av finmaskigt nät....ca 3 cm höga kanter. Korgen är "mjuk" och böjbar, vet att det finns hårda och i folie också men det har inte jag. Perfekt att grilla grönt i. Inköpt på Clas Olsson. Den hänger med på 3:dje året nu och är mycket lättdiskat. Lite teflonbelagt på något sätt.

  • jas65 11 juni 2011

    Ett bra tips på en god grill meny är att röka lax med hjälp av Al spån även Bok spån går bra i grillen. Briketter på ena sida och ett väl rengjort galler som oljas in och rök på låg temp.detta är kanon gott.

    Höfta på med grill såser och grill menyer.

  • The_mama97mia 11 juni 2011

    Igår gjorde jag nåt fantastiskt gott - (som vanligt, hrm... haha...) Jag fick färsk fin strömming av en snäll granne. Rensade och kryddade inuti med salt, vitlökspulver, örtkrydda, dill - liksom doppade insidan i kryddblandningen, sen lag jag de små rackarna hela på sidan på folie på grillen.
    Jädrar i min lilla lådda vad gött det blev!

  • snuosm 11 juni 2011

    Skrivet av mama97mia den 11 jun 2011

    Igår gjorde jag nåt fantastiskt gott - (som vanligt, hrm... haha...) Jag fick färsk fin strömming av en snäll granne. Rensade och kryddade inuti med salt, vitlökspulver, örtkrydda, dill - liksom doppade insidan i kryddblandningen, sen lag jag de små rackarna hela på sidan på folie på grillen.
    Jädrar i min lilla lådda vad gött det blev!

    Tack för tipset! Jag sa just till guben min att jag är sugen på strömming=)

  • The_mama97mia 29 juni 2011

    Har ni tips på RIS på grillen, jag tänker nog kokt ris olika varianter i foliepaket eller så? Jag har ingen grillwok, annars skulle man väl kunna köra typ fried rice på grillen.

    Jag ska testa ngt ikväll men efterlyser andras erfarenheter?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.