Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grillat 2011 - ny säsong!

  • svenssonjohann 4 augusti 2011

    Skulle egentligen svara dig på ett av dina andra trådar ( marinad utan olja) men kunde inte skriva där. Så jag tänkte att det passar väl att svara på denna grilltråd också.
    Vi gör en kalasgod marinad på rikligt med ketchup, en skvätt soya och mängder med grillkrydda. Denna kan man använda som bas och lägga till som man vill, tex flytande honung, (olja) och någon övrig krydda. Det blir kalasgott och passar alla köttsorter.

  • The_mama97mia 13 augusti 2011

    Igår gjorde jag
    http://www.matklubben.se/recept/champinjonroera_i_foliepaket_99146.html

    det var en riktig aha-upplevelse för mig. Brukar annars köra hela champinjoner på spett eller i korg men det är ingen riktigt WOW grej för mig. Men de här små paketen blev otroligt goda.

  • DoctorWho 25 augusti 2011

    Testade en ny sak (ny för mig) att skära det grillade köttet i strimlor och lägga i tortillas med sallad osv. Mycket godare än med den gamla vanliga potatisgratängen jag brukar ha. Ska absolut äta grillat så igen. Ska också testa att grilla (på spett) lättkokt potatis penslad med olja och doppad i ströbröd. En variant på hasselbackspotatis och det är ju gott.

  • Wildthing 26 augusti 2011

    Skrivet av mama97mia den 6 jun 2011

    Vänner vid grillen!
    Jag var i stugan i helgen och tog med mig en massa enris hem - eller rättare sagt enkvistar - vi verkar ha drabbats av en-döden. Måste det vara barr på för att ha i grillen för röksmak och effekt? Och ska jag blötlägga grenarna?
    Alltså när man köper grillspån så ska det blötläggas, enligt instruktioner.
    ???


    Så att ingen svarat på denna (även om det kanske är för sent för denna gången...).

    Jag skulle inte rekomendera att lägga kvistarna utan barr på grillen då det blir proportionellt mycket bark jämfört med resten och "barkrök" smakar inte gott. Antingen enris med barr eller tjocka kvistar/stammar som du skalar och sågar upp i bitar. Lägg dem sedan i blöt i god tid innan och lägg en bit eller två i kolen (eller i en metallbytta (obs inte folie!) ståendes direkt på brännaren om du har gasolgrill).

    Självklart grillar du med locket stängt, annars blir det inte så mycket.

    Var försiktigt med enrök dock då det ger ganska kraftig smak.

  • The_mama97mia 26 augusti 2011

    Tack Wildthing för svar! Det är inte för sent alls, ska ut o plocka mera ris.
    :)

  • Linlock 18 maj 2012

    Hoppar på grilltråden nu ett år senare! Vad grillar ni? Själv är jag inte jätteycket fläskfilé/karré/kycklingfilé/biff människa. Tycker inte det är otäckt på nåt sätt, lite trist bara. Grillad strömming är en favorit! Och hemlagade biffar av olika slag! Är det någon som har erfarenhet av att grilla kött med lång tillaganingstid, alltså lite mindre fina stycknningsdetaljer? Måste testa chicken in a can i år också"" Verkar ju helt sjukt konstigt och roligt!(Y)

  • cajolkpg 18 maj 2012

    Du kan absolut grilla lite mindre "fina" delar. Köp t e x högrev och förkoka ihop med lök och någon Hickory liquid. Koka tills det blir riktigt mört. 1 kilo ca 2 timmar, öka tiden om vikten är högre. Tag undan och låt vila i kylen, gärna till dagen därpå. Sedan marinerar du några timmar i valfi marinad, alternativt använder scrub eller glaze. Gott, jag lovar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.