Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grillsäsongen 2008

  • The_mama97mia 27 februari 2008

    bara för att skilja ut nya från gamla tips.
    Jag förbereder mig för att tända Webern, vill veta o dela med mig av tips o råd angående direkt vs indirekt grillning, marinader, rökpåsar m.m., m.m.
    Mmmmmmmmmmmmm...

    Förresten, nu är det mkt extrapriser på fläskkarré, den som har plats i frysen gör sig själv en tjänst....

    /Mia

  • jas65 27 februari 2008

    mama97mia,
    Se mitt recept på barbecuesås det är helt fantastikt gott jag säljer detta till två resturanger här hemma, den blir bara godare. Den är väldig god till att koka revben i tillsamans med lök, vatten, morötter äppelcidervinäger, tamarin krydda ananas mm och sedan pensla revbenen vid direk grillning.

  • evaldo 27 februari 2008

    Jag gick in på www.menyese.com och hittade både marinader och såser och en massa andra recept. bl a på grillat

  • MatAnders 27 februari 2008

    Har en god marinad att tipsa om och den passar utmärkt till karre. Det finns även en bra marinad om du tittar på krispig thai kyckling som är kanon till grillade kycklin bitar.
    Längtar redan även om jag ibland tar fram den även vintertid.

  • The_mama97mia 27 februari 2008

    tack för alla bra tips!
    Jag själv är ett stort fan av Hickory Liquid smoke essens! Har ofta i det en liten skvätt i marinader.

    Visst längtar vi efter premiären!
    :)

  • anluk 27 februari 2008

    Jag gör ofta cevapcici. Har fått den traditionen eftersom jag har en svägerska från fd Jugoslavien. Jag "fuskar" ju och gör med färdiga kryddor. Använder dock bara Fants kryddor. De är klart bäst! Vet att även brodern och hans fru använder dessa så de är fullt acceptabla.
    Älskar att grilla och längtar verkligen till de ljumma sommarkvällarna då det är som bäst att grilla tycker jag!

  • jas65 27 februari 2008

    Kolla in denna sida om BQ jag har flera förslag på länkar om BQ då jag älskar att grilla och BQ http://bbq.about.com/od/rubrecipes/Rub_Recipes_Recipes_for_all_kinds_of_rubs_for_all_kinds_of_meats.htm

    http://www.grillweb.net/

  • The_mama97mia 2 mars 2008

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    YES! Nu är vi igång!!!!!!
    Idag blev det av! Locket av Webern, grillgallret sanerat o inoljat, köttet legat i marinad i över ett dygn.
    Jag bakade potatis i folie samtidigt på grillen, ungefär en 40 minuter. O sen var det grillad fläskkarré i min citron o basilikamarinad, dessutom en bit skinstek (skivad) i sojamarinad med vitlök o en del annat. TIll detta vanligt hederligt vitlökssmör.
    Mums! Min son (7) stod o hoppade jämfota av förväntan bredvid mig o snodde köttbitar vartefter dom kom av grillen... Då har man längtat!

    Förresten tack Jas65 för länkarna!
    Har också suttiti njutit av jonas borsséns recept www.borssen.com, han skriver också en del på Tasteline om grillning i allmänhet.

  • enAnnan 9 mars 2008

    Mums med grillat!
    Jag brukar vara först på området och bland vänner o bekanta,
    men har inte grillat än i år faktiskt.
    :)
    Snart så...underbart att flytta matlagningen utomhus


    Men karré är inte min favorit kan jag säga
    ;)

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Jag ska erkänna att jag stod o frös medan grillningen pågick. Men lite får man ju stå ut med.
    Jag är ganska förtjust i karré just att grilla, inte annars. Men skinkstek i skivor blev supergott det med. Fläskkött är tacksamt för att det går att variera smaksättning så mkt tycker jag.
    Sen var jag lite feg också - första grillningen tyckte jag inte det var läge att slänga på oxfilén, man vet ju aldrig hur mkt man har lagt av sig under vintersäsongen.... *hmmmm*
    Jag brukar säga så här - fläskkarré är i alla fall billigare att kasta sen. *S*

  • enAnnan 9 mars 2008

    Haha rätt inställning
    ;)

    Skinkstek i skivor tycker jag oxå blir väldigt gott att grilla.
    Gör vi ofta.
    Din marinad där lät spännande, den ska provas.

    Börjar bli dags att lägga in en massa grillrecept bland recepten tror jag.

    Kyckling (med yoghurt/currymarinad på spett) och köttfärsspett (spiskummin,chili o vitlök) är favoriter hos oss.
    Och oxkött, och fläskkött
    haha ALLT blir gott att grilla ju!

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    exakt! :)
    Där här med att marinera är ju en konst för sig - och gör ju att allt blir sååååå mkt godare.
    Eftersom jag är själv så är jag mkt förtjust i att tillaga hela måltiden på grillen, mina barn är helt sålda på bakad potatis i folie. Just detta med foliepaket med massa gottis i är ngt jag ska utveckla denna säsong. Det är som du säger - nu får det blir grillreceptsförfattande!

  • The_mama97mia 12 april 2008

    Jag undrar om det är ngn som är van att använda typ "tändrör" till Weber???
    Jag kör med eltändare i grillen, o flyttar runt den lite - lite omständligt men det är rätt miljövänligt, osar inte så mkt, funkar men tar tid.
    Har sett dessa "skorstenar" o undrar om dom är bra o lätta att använda för en kvinna med två tummar på varje hand? (Nej, jag menar inte fem, jag menar två. )

  • goldcamilla 12 april 2008

    Jag brukar endast använda kinesisk soya och vitlök och sedan lägga karrén i detta, helst 7-8 timmar.

  • Countrygirl 12 april 2008

    Va mysigt med grillsäsong. I dag har det snöat ymnigt. Mer än på hela vintern! Hade planerat att rensa rabatter i dag.

    Saved by the snowstorm som min man sa. (N)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.