Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grilltips!

  • 18 juni 2001

    - Välj briketter om du ska grilla ett större köttstycke, hel fisk eller fågel. Briketter ger jämn värme under en längre tid.- Briketter tar längre tid att få färdig, ca 30 min.- Använd träkol för köttskivor, portionsbitar eller kycklingben. Träkolger godare smak och är lättare att tända.

  • MimosaSallad 2 januari 2011

    -vill bara säga; vi köper endast träkol (direkt från förening där man milar sitt kol) och maken är en grillnörd; det fungerar alldeles utmärkt med stora saker på grillen, hel kyckling, stora bitar fisk osv. Med träkol slipper man bismak och lukt av petroleum, använder man dessutom ett tändrör så slipper man även tändvätska. Mer miljövänligt dessutom. Man tror inte att det ska göra sådan skillnad men det gör det.
    Reglera värmen med locket, tillförsel av luft osv. Vänd ofta och lägg ner lite tid på att försöka, det lönar sig. Vi grillar året om (mest maken då) men jag står med som sällskap och assistent.
    Det är ganska mysigt att stå ute i mörkret, under stjärnhimlen och småprata, lysa lite med ficklampan när han ska vända på bitarna och bara umgås.. Rekommenderas varmt :)

  • ajohan71 3 april 2011

    Använda inte briketter. Kol är bättre på alla sätt och vis. Bättre smak och bättre glöd. Använd inte heller tändvätska för att tända grillen. De bästa sätten att tända grillen om man har bråttom är Looftlighter (eller varmluftspistol).

  • The_mama97mia 3 april 2011

    I disagree!
    I min Weber trivs briketter bäst! Om jag har kol så blir det så mkt sot o smått så det sätter igen o blir för hett under understa gallret!
    Däremot använder jag Looflighter eller eltändare annars, funkar fint!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.