Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Helgrilla oxfilé för 60-pers. Hur göra?

  • Remomannen 4 maj 2010

    Hej!

    Ska ha en större 40-årsfest med ca 60 gäster. Då budgeten är liten och krutet läggs på musiken så fixar vi det mesta med maten själva.

    Tanken är att grilla oxfilé och att jag ska göra det själv. Då jag inte vill stå och grilla under middagen så är min tanke att helgrilla oxfilérna på ett par klotgrillar på morgonen/förmiddagen. När de är grillade ytligt så sätter jag dem i ugnen på låg temperatur och så får de ligga där och bli lagom klara tills det är matdags.

    Vad tror ni om den idén?

    Har någon nån aning om hur lång tid det skulle kunna ta för ca 10 st ytgrillade oxfiléer att bli klara i ugn om de ligger i ca 60 graders temperatur?

    Andra reflektioner kring detta?

    Till köttet kör vi bakpotatis och div olika kalla såser.

  • hansdotter 4 maj 2010

    Hej,
    Att bjuda på oxfilé när budgeten är liten är verkligen tjusigt! Jag tror inte att någon skulle kommentera om du istället bjuder på fläskfilé eller kycklingfilé. Bara ett tips om ni vill hålla ner budgeten. Oxfilé är ju alltid otroligt gott, men det finns absolut alternativ.
    Nåt tips på ugnstemp har jag inte. Brukar alltid göra köttet på ca 1 timme i ugnen men nu ska du vad jag förstår ha dem där längre?
    Till bakpotatis finns det många goda kryddsmör du kan bjuda på. Lätt att göra själv och kan varieras i det oändliga.
    Önskar dig ett hejdundrande kalas och ett stort lycka till med matlagningen!!!

  • Countrygirl 4 maj 2010

    Hej,
    Det finns nötytterfilé som är billigare än oxfilé men som tillagas på samma sätt och som smakar ganska likt.

    Här är ett recept på oxfilé i ugn vilket kan ge dig en hint om hur man kan göra på grillen. Ett tips är att använd termometer då blir alltid oxfilén perfekt för mig.
    Perfekt ugnsstekt oxfilè

    Lycka till och hoppas att ni får en fantastikt rolig fest! {cowboy}

  • The_mama97mia 4 maj 2010

    Hej, jag skulle göra det i omvänd ordning, alltså först i ugn o sen på grillen för att få den goda smaken, men det kanske inte passar att göra så rent logistiskt sett...

  • chrisq 4 maj 2010

    :DDjag har haft 50 pers på det o andvände bara ugnen blev helt lyckat

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.