Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jordgubbar

  • 26 juni 2007

    Nu när det är sommartider har jordgubbarna en given plats på mitt matbord. Jag är dock lite trött på de klassiska sätten att äta jordgubbar på, med socker, mjölk osv. Har ni några recept ni vill dela med er av på jordgubbar förbereda på ett annorlunda sätt?
    Hälsningar Inga-lisa

  • 26 juni 2007

    Håller med om att det blir tråkigt med de vanliga tillbehören till slut!
    Prova att vispa 3 dl. grädde lagom hårt, bland sedan i en burk kesella jordgubb/lime ch vispa lite till! Lägg upp i fina glas eller tallrikar och toppa med massor av skivade jordgubbar! supergott, jag lovar!!
    MIja

  • verlden 1 juli 2007

    med några droppar balsamvinäger & lite socker blir de som "Nya"

  • LisaIvarsson 16 februari 2008

    Om du vill kan du göra en supergod jordgubbstårta. (L) Kanske inte är så praktiskt men det är iallafall jordgubbar i. :D Kolla receptet i mina recept. :)

  • Nettie 16 februari 2008

    Eller prova mina vinmarinerade jordgubbar, supergott :p Ska helst vara
    färska jordgubbar.

  • lenajeanette 16 februari 2008

    Nu är det fortfarande en bit kvar till jordgubbssäsongen, men detta måste prövas!!!(Y)

    1 liter jordgubbar

    blandas med strösocker efter tycke o smak, ha där efter i strimlade limeskal samt färsk basilika.

    Detta är så oootroligt gott!!!!

  • anluk 16 februari 2008

    Jag är så trist att allra bäst är jordgubbarna precis som de är utan några tillbehör. Sitta på altanen med solen och käka jordgubbar precis som de är. MMMMMMMM

  • 16 februari 2008

    är det bara jag som tycker jordgubbar är sura?
    jag ryser, så sura är de

    fast i tårta mm går det bra

  • tilda 17 februari 2008

    Kolla in jordgubbspajen bland mina recept. Den är syndigt god!

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Köper gärna jordgubbar trots att det inte är säsong o inte miljöpolitiskt korrekt... :(
    Barnen äter dom gärna som dom är - men doppar helst i lite råsocker!
    Annars är det ju perfekt att frysa in hela o lägga som isbit i det vita vinet på fredagkvällen. :)
    Eller.... doppa i smält mörk choklad.... lägg på smörpapper o låt stelna....

    Dessutom ska man inte glömma bort att jordgubbar kan förgylla en grönsallad till maten, till grillat eller vad som. Blandad sallad, ha i ngn skivad jordgubbe, gärna en filead apelsin o lite valnötskärnor - sött, surt , och beskt tillsammans...
    Snart kommer våra svenska jordgubbar ska ni se.... Det är den 9 mars o våren är redan här. :)

  • bakakaka 9 mars 2008

    Jag brukar mosa jordgubbar med "potatisstöten" och ev. sockra lite på dom om det behövs. Sen fryser jag in ca 2 ½ dl i varje burk och serverar, riktigt kallt, till pannkakor istället för sylt. Det gjorde min mormor när jag var liten och jag gör det varje sommar så jag klarar mej hela året. Fantastiskt gott.

  • Roggan 9 mars 2008

    Doppa färska jordgubbar i cointreau och sen i socker... förföriskt gott(Y)

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    mmmm... vad jag blir sugen på gubbarna... *ler*
    våren är ju här, men inte alla primörerna...
    *S*

  • Fishli 9 mars 2008

    ta jordgubbsgelatin (kan kanske vara svårt att hitta) och det tillsammans med färska jordgubbar så blir det typ som en aladåb. och servera med vispad grädde.. sött men gott (L)(L)

  • tina62 9 mars 2008

    Mmmmm vad gott men jag tål dem inte. Kliar över hela kroppen.
    (L)Men ibland är det värt det.

  • The_mama97mia 8 juli 2009

    *PUFF* med ny anledning - istället för att göra ny tråd -
    vilken är er godaste jordgubbstårta?
    Jag frågar för att vi håller just nu på att mecka ihop en som jag tror tar plats på TOPP TIO.
    Lina, min dotter (11 år) har plockat jordgubbar hos mormor och dom var såååååå goda, smakar smultron rent av! SÅ det blev ju beställning på tårta trots att dröjer tills jag fyller 27, igen.
    Nåväl, vi lät Swits baka tårtbotten (bara att hämta på Konsum ju). Första bottnen droppas med pressad apelsin, sen på med mosade jordgubbar (sötas efter smak), sen på med tjock vaniljsås, nästa botten på - sen upprepning utan apelsinsaften. Mecka ihop, låt stå i kyl o gotta sig minst ngn timme. Sen tar vi fram o garnerar till efterrätt - på med vispad grädde o fina jordgubbar, non-stop är poppis att ha på sidorna, gärna lite citronmeliss från krukan ute med.
    O sen bara - dig in!

  • Munchies 8 juli 2009

    Förslag :

    "Choklad Doppade" till Skumpa !
    (både i Mörk, Ljus & Vit Choklad )
    Det är en Given Sommar-Dessert Hos Mig, både Vardag som Helg !
    ( Skumpa & Gubbar Piggar ju upp Vilken Grå dag som Helst !! )

    "Sockerkaka fylld m. Jordgubbar"
    (Tips: Klicka Smeten i Muffins-Formar, men korta då Ner Tiden i Ugnen )

    " Paj m. Gubbar & Hemgjord VaniljKräm "
    Enkelt & Guda Gott !

    "Jordgubbs Marmelad / Rårörda"
    Räddar Vilken Trist Pannkaka el. Bröd som Helst !
    Om man Dessutom rör i Smält Mörk Choklad....OMG !!!

    Men Den här Kakan är BÄST !!!
    Fyll med Jordgubbsbitar, Toppa m. Jordgubbar.....
    The Pimp'able Fudge Cake - Kladdkaka
    .....Kakan har OÄNDLIGA Möjligheter !
    Klicka på Receptet så får du se MASSOR av Tips på Fyllningar & Toppingar !
    Den Dessutom att Frysa = Alltid Bra när Munchies-Suget sätter In :p

    Psssst...
    Jordgubbar & Rabarber är GRYMT Gott ihop !
    Vad du än Gör, Släng med Rabarber & det blir Ännu Bättre !!

    Hoppas Jag gett Dig Nya Idéer !?
    Muncha på Ordentligt Nu
    :p

  • Babzan 8 juli 2009

    Vi har fått över 100 liter jordgubbar hittills så nu börjar vi känna oss mätta på dessa med glass och grädde!
    Tonåringarna föredrar istället att göra en jordgubbsmilkshake,bestående av mixade jordgubbar, vaniljglass och en skvätt mjölk. De dagar vi hade 30 grader varmt serverades litervis av dessa drinkar bland tonåringarna och deras vänner(Y)

  • Okänd 8 juli 2009

    Har ni grillat jordgubbar?
    Dela jordgubbar i två halvor,lägg dem på dubbla ark av grillfolie, strimla över vit choklad, toppa med några droppar balsamico, lägg paketen på grillen några minuter, servera tillsammans med glass.

  • MosterNettan 9 juli 2009

    Skrivet av Roggan den 9 mar 2008

    Doppa färska jordgubbar i cointreau och sen i socker... förföriskt gott(Y)


    Instämmer helt och hållet. Jag använder florsocker istf vanligt socker... Testa...:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.