Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jordgubbar

  • MosterNettan 9 juli 2009

    Smält vit choklad, doppa halva gubben, serveras med champagne eller annat mousserande vin. Förföriskt det med (L)

  • anluk 9 juli 2009

    En otroligt god jordgubbspaj. Tack lilljeppe för receptet!

    Jordgubbspaj med knäcktäcke

  • linkenhimle 9 juli 2009

    Jag fick höra att man skulle lägg en klick hunung på jordgubben, och rös vid tanken. FY!

    Men var precis som du trött på de klassiska jordgubbarna så testade det en dag, SUUPER GOTT :D (Y)

  • Okänd 9 juli 2009

    Skrivet av Fishli den 9 mar 2008

    ta jordgubbsgelatin (kan kanske vara svårt att hitta) och det tillsammans med färska jordgubbar så blir det typ som en aladåb. och servera med vispad grädde.. sött men gott (L)(L)


    Vad är jordgubbsgelatin för något? Det verkar inte som om någon saluför den varan, kan inte hitta den någonstans!

  • Tes75 9 juli 2009

    Hej, Jag gjorde muffins med jordgubbar i nu till midsommar. Var väldigt gott och annorlunda.

  • marwis 9 juli 2009

    Varför inte testa:

    Frozen Strawberry Daiquiri

    4-6 cl ljus rom
    3-4 jordgubbar
    2 cl pressad lime eller citron
    1/2 tsk socker

    Häll samtliga ingridienser i en blender tillsammans med 1,5 dl krossad is. Kör blendern i 10-20 sekunder.
    Servera i ett kylt cocktail- eller vinglas garnerat med en jordgubbe.

    Många serverar sina daiquiris med en sockerrand runt glaset, som åstadkoms på samma sätt som för en Margarita.

    Underbart gott. Jag brukar ta frysta jordgubbar och skippa isen!
    /Marie

  • lokvagen 9 juli 2009

    Skrivet av Inga-lisa den 26 jun 2007

    Nu när det är sommartider har jordgubbarna en given plats på mitt matbord. Jag är dock lite trött på de klassiska sätten att äta jordgubbar på, med socker, mjölk osv. Har ni några recept ni vill dela med er av på jordgubbar förbereda på ett annorlunda sätt?
    Hälsningar Inga-lisa


    (Y)Marinerade Jordgubbar
    Blanda 2 lime både saft och skal.
    1,5 dl råsocker
    Låt stora delar av sockret lösa sig.
    Blanda sedan i 1 liter jordgubbar skurna i halvnånar,
    Låt stå ca 30 min.
    Gott att servera till lika delar turkisk yoghurt och vaniljglass.
    Supergott!!!!!

  • Fiona 9 juli 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 9 jul 2009

    Skrivet av Fishli den 9 mar 2008

    ta jordgubbsgelatin (kan kanske vara svårt att hitta) och det tillsammans med färska jordgubbar så blir det typ som en aladåb. och servera med vispad grädde.. sött men gott (L)(L)


    Vad är jordgubbsgelatin för något? Det verkar inte som om någon saluför den varan, kan inte hitta den någonstans!



    Kolla i utländska hyllan... Eller "invandrarhyllan" som det kallas här...
    Här i alla fall säljs det som dessertpulver (på Willys)... typ Gello eller så.
    Har köpt det o blandat med alkohol för gelloshots en gång i tiden... Kommer dock inte ihåg vad det var det stod på paketen att det var till för.

  • babbs 10 juli 2009

    Jello brukar finnas på samma hylla som marzánpulver och sådana saker, finns även i invandrarbutiker. Men det är lätt att göra själv med gelatin och jordgubbssaft.

  • Okänd 10 juli 2009

    Skrivet av babbs den 10 jul 2009

    Jello brukar finnas på samma hylla som marzánpulver och sådana saker, finns även i invandrarbutiker. Men det är lätt att göra själv med gelatin och jordgubbssaft.


    Tänkte väl det.
    Jordgubbssaft och vanligt gelatin!
    Eller något konstigt pulver med en massa tillsatser, som inte ens heter "jordgubbsgelatin".
    Pratade med en konditor om detta i dag, han hade aldrig hört talas om "jordgubbsgelatin"!
    Däremot gjorde han jordgubbsgelé som garnering till sin frukttårta.

  • brii 10 juli 2009

    jag har precis postat ett jurdgubbssylt recept-
    Jordgubbssylt med kaffe
    :)

  • MelleBandolo 11 juli 2009

    Jag bakar ibland marängskalar, lagom stora för en portion. Sedan fyller jag dessa med jordgubbar och kiwi :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.