Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalas... Vad skulle ni vilja bli bjudna på?

  • mrveboa 10 juni 2012

    Ska ha lite kalas... Blir ca 20 personer. Tänkte bjuda på nåt åt grill hållet! Eller?
    Blir ju lätt lite tjatigt, men oftast helt ok! Vad skulle ni vilja bli bjudna på om ni fick välja fritt.....

  • The_mama97mia 10 juni 2012

    Jag gillar grillat!
    Och gärna ett överdåd av tillbehör i form av småplock, sallader, såser, salsor, inläggningar, m.m.

  • MatAnders 10 juni 2012

    Grillat är ju ett säkert kort finns ju mycket att göra sen e det inte fel att ha en god Spansk tortilla och en god sallad som tillbehör.Så va inte rädd att testa nya saker på grillen. Och så här på sommaren e det inte fel med rökt fisk och en god äggröra med gräslök på.

  • Annrh 10 juni 2012

    Grillat är alltid gott! Roligast är ju att få mycket variation men ändå hålla det enkelt!

    En god men enkel sallad. Grillad fläskfilé och kyckling på spätt (utan att blanda köttsort på samma spätt för att få dem bättre grillade) Kanske grillad haullomi på eget spätt och så till detta förtugg, varför inte de med på spätt? Varva jordgubbar och feta eller vattenmelon och feta på spätt. Blir supergott!!

    Sen till det grillade kokt färskpotatis och rabarberchutney. Gott och somrigt.
    Kan rekommendera detta recept :)

    Rabarberchutney med ingefära (lättsockrad)

    Lycka till med kalaset oavsett vad ni väljer att göra!!

  • amoz 10 juni 2012

    Om man inte vill grilla så tycker jag det är supergott med denna kalla marinerade fläskfilén och sedan bjuda en fräsch sallad på små nypotatis och valfria grönsaker. En god sås, lite goda röror och hembakt örtbröd smakar ljuvligt till.
    Jag delar gärna med mig av min favoritfilé samt en supergod sås.

    Olivermarinerad fläskfilé.

    Amoz grillsås

  • DoctorWho 11 juni 2012

    Karibiska smaker är alltid gott, men inte så vanligt här i Sverige.
    Karibisk rom-bål
    Jerkkrydda
    Jamaicansk rubb (Jerk-rubb)
    Karibisk fruktig salsa

  • mrveboa 11 juni 2012

    Tack för era tips...
    Jamaicanskt har jag aldrig provat... hmmm...
    Jag gillar också att ha en massa olika röror o småplock...

    Fler tips?

  • alindalinda 11 juni 2012

    ja grillat är aldrig fel, men lägg gärna ner tid & ork på tillbehören!
    sallader, melon i skivor, röror, bröd och GLÖM inte att grilla lite halloumi också!

  • strimma21 12 juni 2012

    Grillat, helt klart! Gör egen marinad så smakar det inte som hos "alla andra". En enkel och jättegod marinad som jag alltid gör till kött eller kyckling är:

    1 dl rapsolja
    1 dl balsamvinäger
    1 dl mushroomsoya
    1 -1½ dl Heinz chilisås
    saften av 2 citroner
    3 msk allroundkrydda eller grillkrydda
    4 vitlöksklyftor
    svartpeppar

    Hittade den här på MK och är jättenöjd med hur enkelt det är att sno ihop den och hur gott köttet blir av den. Räcker med att köttet ligger en timme i marinaden och sedan penslar man hela tiden när man grillar. Den droppar inte heller så det blir aldrig några bränder att släcka i grillen:)

  • DoctorWho 12 juni 2012

    Här kommer flera karibiska smaker:
    Mangosalsa med räkor
    Dipp med sting
    Jamaicansk bön- och risrätt

  • familjenlundin 12 juni 2012

    Grillat är ju bara så gott :)

    Hittade en sida med massor av tips och recept på grillat:
    http://www.grilla.nu/recept.php

    Lycka till och ha så roligt på kalaset {party}

    Marina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.