Jag och ett par vänner brukar träffas lite då och då och laga mat tillsammans. På lördag är det min tur att bestämma rätt och jag tror vi ska satsa på lax med sparris (recept från Elle mat & vin) med nypotatis. Mitt problem är vad vi ska ha för sås till. Tänkte att här säkert finns många medlemmar med härliga förslag!
Jag brukar inte laga lax så ofta, så därför har jag inte så många recept på lager... En kollega tipsade om creme fraiche med rödlök och kaviar i, vilket lät helt ok, men jag tänkte se vad det mer finns för tips innan jag bestämmer mig.
Så välkomna med alla era goda förslag!
anluk11 juni 2009
Den här är underbart god!
MatAnders11 juni 2009
Jag tycker att denna är suverän till just lax.
2-3 msk majonäs
1 burk röd rom
1 gräddfil
1 liten finhackad röd lök
lite pressad citron
(Y)
MatAnders11 juni 2009
Skrivet av AnneNi den 11 jun 2009
Jag och ett par vänner brukar träffas lite då och då och laga mat tillsammans. På lördag är det min tur att bestämma rätt och jag tror vi ska satsa på lax med sparris (recept från Elle mat & vin) med nypotatis. Mitt problem är vad vi ska ha för sås till. Tänkte att här säkert finns många medlemmar med härliga förslag!
Jag brukar inte laga lax så ofta, så därför har jag inte så många recept på lager... En kollega tipsade om creme fraiche med rödlök och kaviar i, vilket lät helt ok, men jag tänkte se vad det mer finns för tips innan jag bestämmer mig.
Oups det va visst samma haha men den e suverän....
MatAnders11 juni 2009
Annars har jag en till på min sida
http://www.matklubben.se/recept/god_saas_till_stekt_fisk_22925.html
ros11 juni 2009
:)Hej!
Denna sås brukar jag utgå ifrån Hummersås med stenbitsrom
Ibland har jag småhackad rödlök i och olika örtkryddor
snuosm11 juni 2009
Från mamsen har jag fått recept på kall sås, som är god till lax:
1 burk creme fraiche
½ dl majonnäs
hackad dill efter egen smak
ett hackat äpple med syrlig smak (gärna svenska)
1 burk ICA's röda kaviar
Vitpeppar och lite salt
En god varm sås till lax är:
Skirat smör
Hackad dill
Tärnat hårdkokt ägg
Vitpeppar och salt
Jag brukar även göra en väldigt enkel och god kall sås till ugnsstekt lax som bara består av
1 påse dillmix + 2 dl gräddfil. Samma som man brukar dippa chips i.
Lycka till med maten på lördag!
gimmiahug11 juni 2009
Jag gör ofta en kall sås på creme fraiche, pepparrot och hackade valnötter just till lax eller regnbåge. Supergott!
mep11 juni 2009
En enkel sås till lax, som vi aldrig tröttnar på.
Creme fraiche smaksatt med riven citron, lite pressad citronsaft och finklippt dill.
asaedetun11 juni 2009
Hej!!
Testa med creme fraiche, pressad vitlök och färska örter t.ex basilika, sen salt och peppar.
Enkelt och väldigt gott.
Lycka till!!:D
AnneNi11 juni 2009
Tack för alla goda tips!
Nu får jag kolla med vännerna vad de känner för... Hör av mig om vad det blev!
Monika4611 juni 2009
Här kommer mitt förslag på en supergod sås till lax i alla former... (Y):p(L)
Gör den några dagar innnan så blir den allra bäst...(Y) Kikkis örtagårdssås
Hej Anneli !!
Här kommer ett recept på en enkel och god sås som jag och min 12-årige son OFTA gör till lax och färskpotatis. Alltid lika uppskattad !! Blanda gräddfil, creme fraiche av valfri sort, eller blanda önskad mängd till önskvärd konsistens och fetthalt. Tillsätt rikligt med kryddan persillade ( en blandning av persilja, vitlök och havssalt) och smaka av. SÅÅ gott !! Låt stå en stund i kylen så att smakerna riktigt får "blomma ut " i såsen !!
Mauran
marielotta12 juni 2009
Min absolut favorit till varmrökt lax.
Anna Bergenström
Örtagårdssås 4-6 pers.
När jag gör den, så har jag ingen spenat, ingen senap och ingen vinäger. Dragon har jag däremot med, men det är ju en smaksak.
bernit12 juni 2009
Skrivet av MatAnders den 11 jun 2009
2-3 msk majonäs
1 burk röd rom
1 gräddfil
lite pressad citron
(Y)
Denna är en av de bästa kalla såser till kokt fisk, fiskpaté etc. tycker jag Jag brukar ta hälften majonnäs och hälften CF, ibland lite hackad dill och ibland ishavsrom istället för röd (låt stå ett par timmar i kylen före servering) Kanongott !!!!
Den här är underbart god!
2-3 msk majonäs
1 burk röd rom
1 gräddfil
lite pressad citron
(Y)
Oups det va visst samma haha men den e suverän....
Annars har jag en till på min sida
http://www.matklubben.se/recept/god_saas_till_stekt_fisk_22925.html
:)Hej!
Denna sås brukar jag utgå ifrån
Hummersås med stenbitsrom
Ibland har jag småhackad rödlök i och olika örtkryddor
Från mamsen har jag fått recept på kall sås, som är god till lax:
1 burk creme fraiche
½ dl majonnäs
hackad dill efter egen smak
ett hackat äpple med syrlig smak (gärna svenska)
1 burk ICA's röda kaviar
Vitpeppar och lite salt
En god varm sås till lax är:
Skirat smör
Hackad dill
Tärnat hårdkokt ägg
Vitpeppar och salt
Lycka till vad det än må bliva! :D
4 såser till lax
Jag brukar även göra en väldigt enkel och god kall sås till ugnsstekt lax som bara består av
1 påse dillmix + 2 dl gräddfil. Samma som man brukar dippa chips i.
Lycka till med maten på lördag!
Jag gör ofta en kall sås på creme fraiche, pepparrot och hackade valnötter just till lax eller regnbåge. Supergott!
En enkel sås till lax, som vi aldrig tröttnar på.
Creme fraiche smaksatt med riven citron, lite pressad citronsaft och finklippt dill.
Hej!!
Testa med creme fraiche, pressad vitlök och färska örter t.ex basilika, sen salt och peppar.
Enkelt och väldigt gott.
Lycka till!!:D
Tack för alla goda tips!
Nu får jag kolla med vännerna vad de känner för... Hör av mig om vad det blev!
Här kommer mitt förslag på en supergod sås till lax i alla former... (Y):p(L)
Gör den några dagar innnan så blir den allra bäst...(Y)
Kikkis örtagårdssås
Mitt tips är:
Gurksås till stekt fisk
Kall örtsås till grillad och stekt laxkotlett
Monfo´s laxröra
Senapssås med dill
Hej Anneli !!
Här kommer ett recept på en enkel och god sås som jag och min 12-årige son OFTA gör till lax och färskpotatis. Alltid lika uppskattad !! Blanda gräddfil, creme fraiche av valfri sort, eller blanda önskad mängd till önskvärd konsistens och fetthalt. Tillsätt rikligt med kryddan persillade ( en blandning av persilja, vitlök och havssalt) och smaka av. SÅÅ gott !! Låt stå en stund i kylen så att smakerna riktigt får "blomma ut " i såsen !!
Mauran
Min absolut favorit till varmrökt lax.
Anna Bergenström
Örtagårdssås 4-6 pers.
1 pkt hackad fryst spenat (175g)
3 dl gräddfil + 0,5-1 dl majonäs
c:a 1/2 dl finskuren gräslök
1/2-1dl finhackad dill
1 pressad vitlöksklyfta
2-3 tsk senap
c:a 1/2 tsk salt
1 krm svart eller vitpeppar
(1/2 tsk torkad smuad dragon eller 1 msk färsk)
(1-2 msk vinäger)
När jag gör den, så har jag ingen spenat, ingen senap och ingen vinäger. Dragon har jag däremot med, men det är ju en smaksak.
2-3 msk majonäs
1 burk röd rom
1 gräddfil
lite pressad citron
(Y)
Denna är en av de bästa kalla såser till kokt fisk, fiskpaté etc. tycker jag Jag brukar ta hälften majonnäs och hälften CF, ibland lite hackad dill och ibland ishavsrom istället för röd (låt stå ett par timmar i kylen före servering) Kanongott !!!!