Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kall sås till lax

  • AnneNi 11 juni 2009

    Jag och ett par vänner brukar träffas lite då och då och laga mat tillsammans. På lördag är det min tur att bestämma rätt och jag tror vi ska satsa på lax med sparris (recept från Elle mat & vin) med nypotatis. Mitt problem är vad vi ska ha för sås till. Tänkte att här säkert finns många medlemmar med härliga förslag!
    Jag brukar inte laga lax så ofta, så därför har jag inte så många recept på lager... En kollega tipsade om creme fraiche med rödlök och kaviar i, vilket lät helt ok, men jag tänkte se vad det mer finns för tips innan jag bestämmer mig.
    Så välkomna med alla era goda förslag!

  • anluk 11 juni 2009

    Den här är underbart god!

  • MatAnders 11 juni 2009

    Jag tycker att denna är suverän till just lax.
    2-3 msk majonäs
    1 burk röd rom
    1 gräddfil
    1 liten finhackad röd lök
    lite pressad citron
    (Y)

  • MatAnders 11 juni 2009

    Skrivet av AnneNi den 11 jun 2009

    Jag och ett par vänner brukar träffas lite då och då och laga mat tillsammans. På lördag är det min tur att bestämma rätt och jag tror vi ska satsa på lax med sparris (recept från Elle mat & vin) med nypotatis. Mitt problem är vad vi ska ha för sås till. Tänkte att här säkert finns många medlemmar med härliga förslag!
    Jag brukar inte laga lax så ofta, så därför har jag inte så många recept på lager... En kollega tipsade om creme fraiche med rödlök och kaviar i, vilket lät helt ok, men jag tänkte se vad det mer finns för tips innan jag bestämmer mig.
    Så välkomna med alla era goda förslag!


    Oups det va visst samma haha men den e suverän....

  • MatAnders 11 juni 2009

    Annars har jag en till på min sida
    http://www.matklubben.se/recept/god_saas_till_stekt_fisk_22925.html

  • ros 11 juni 2009

    :)Hej!
    Denna sås brukar jag utgå ifrån
    Hummersås med stenbitsrom
    Ibland har jag småhackad rödlök i och olika örtkryddor

  • snuosm 11 juni 2009

    Från mamsen har jag fått recept på kall sås, som är god till lax:

    1 burk creme fraiche
    ½ dl majonnäs
    hackad dill efter egen smak
    ett hackat äpple med syrlig smak (gärna svenska)
    1 burk ICA's röda kaviar
    Vitpeppar och lite salt

    En god varm sås till lax är:

    Skirat smör
    Hackad dill
    Tärnat hårdkokt ägg
    Vitpeppar och salt

    Lycka till vad det än må bliva! :D

  • UllaC 11 juni 2009

    4 såser till lax

    Jag brukar även göra en väldigt enkel och god kall sås till ugnsstekt lax som bara består av
    1 påse dillmix + 2 dl gräddfil. Samma som man brukar dippa chips i.

    Lycka till med maten på lördag!

  • gimmiahug 11 juni 2009

    Jag gör ofta en kall sås på creme fraiche, pepparrot och hackade valnötter just till lax eller regnbåge. Supergott!

  • mep 11 juni 2009

    En enkel sås till lax, som vi aldrig tröttnar på.
    Creme fraiche smaksatt med riven citron, lite pressad citronsaft och finklippt dill.

  • asaedetun 11 juni 2009

    Hej!!
    Testa med creme fraiche, pressad vitlök och färska örter t.ex basilika, sen salt och peppar.
    Enkelt och väldigt gott.
    Lycka till!!:D

  • AnneNi 11 juni 2009

    Tack för alla goda tips!
    Nu får jag kolla med vännerna vad de känner för... Hör av mig om vad det blev!

  • Monika46 11 juni 2009

    Här kommer mitt förslag på en supergod sås till lax i alla former... (Y):p(L)
    Gör den några dagar innnan så blir den allra bäst...(Y)
    Kikkis örtagårdssås

  • monfo 12 juni 2009

    Monfo´s laxröra

  • berggrenskan 12 juni 2009

    Senapssås med dill

  • mauran 12 juni 2009

    Hej Anneli !!
    Här kommer ett recept på en enkel och god sås som jag och min 12-årige son OFTA gör till lax och färskpotatis. Alltid lika uppskattad !! Blanda gräddfil, creme fraiche av valfri sort, eller blanda önskad mängd till önskvärd konsistens och fetthalt. Tillsätt rikligt med kryddan persillade ( en blandning av persilja, vitlök och havssalt) och smaka av. SÅÅ gott !! Låt stå en stund i kylen så att smakerna riktigt får "blomma ut " i såsen !!
    Mauran

  • marielotta 12 juni 2009

    Min absolut favorit till varmrökt lax.
    Anna Bergenström
    Örtagårdssås 4-6 pers.

    1 pkt hackad fryst spenat (175g)
    3 dl gräddfil + 0,5-1 dl majonäs
    c:a 1/2 dl finskuren gräslök
    1/2-1dl finhackad dill
    1 pressad vitlöksklyfta
    2-3 tsk senap
    c:a 1/2 tsk salt
    1 krm svart eller vitpeppar
    (1/2 tsk torkad smuad dragon eller 1 msk färsk)
    (1-2 msk vinäger)

    När jag gör den, så har jag ingen spenat, ingen senap och ingen vinäger. Dragon har jag däremot med, men det är ju en smaksak.

  • bernit 12 juni 2009

    Skrivet av MatAnders den 11 jun 2009

    Jag tycker att denna är suverän till just lax.
    2-3 msk majonäs
    1 burk röd rom
    1 gräddfil
    1 liten finhackad röd lök
    lite pressad citron
    (Y)

    Denna är en av de bästa kalla såser till kokt fisk, fiskpaté etc. tycker jag Jag brukar ta hälften majonnäs och hälften CF, ibland lite hackad dill och ibland ishavsrom istället för röd (låt stå ett par timmar i kylen före servering) Kanongott !!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.