Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kräftskiva! och vad mer...

  • Utanmyra 2 juli 2008

    Här är jag ute i god tid. Fast egentligen inte. Jag ska ha 155 års fest i augusti och eftersom vi alltid brukar ha kräftskiva vid den tiden tänkte vi fortsätta med det. Men, för de som inte gillar kräftor, många barn, vad bjuder man på då? Förslag mottages tacksamt.

  • The_mama97mia 2 juli 2008

    Brukar alltid ha paj och sallad på kräftskiva, kräftorna mättar ju inte precis... Ungarna brukar gilla plockmat - cocktailtomater, köttbullar, prinskorv, meka egna spett. Förra året tog jag med en
    Ostfylld filodegspaj - börek

  • zudette 2 juli 2008

    Skulle också föreslå paj - gärna en västerbottenspaj till kräftorna och till de andra gäasterna som inte äter kräftor... - Du skulle även kunna ha andra matpajer till de som inte äter kräftor eller varför inte en matig sallad i någon form!!?? Kan ju även den passa som komplement till en god ostpaj!

  • marwis 2 juli 2008

    Skrivet av zudette den 2 jul 2008

    Skulle också föreslå paj - gärna en västerbottenspaj till kräftorna och till de andra gäasterna som inte äter kräftor... - Du skulle även kunna ha andra matpajer till de som inte äter kräftor eller varför inte en matig sallad i någon form!!?? Kan ju även den passa som komplement till en god ostpaj!

    Exakt vad jag tänkte föreslå. (Y)

  • Utanmyra 2 juli 2008

    Saken är, vilket jag borde sagt tidigare, att vi haft en variant på dessa börek (dem som vi har haft har min brazilanska svägerska gjort) och västerbottenspaj ( som bara jag har ätit av) och mina ungar är trötta på köttbullar och prinskorv.

    Sallad, det ska vi nog ha! Det uppskattas nog av de vuxna ... fler förslag?

  • marwis 2 juli 2008

    Äter de inte ens räkor?

  • Disen 2 juli 2008

    pizza till barnen. kallskuret med potatissallad kanske oxå skulle funka. :)

  • majamia 2 juli 2008

    vi hade västerbottenpaj, bönsallad, morot och gurkstavar och brytbröd och oika ostar när vi bjöd på kräftskiva (Y)
    pastasallad skulle väl kunna vara bra till dom som inte gillar kräftor
    Ha det så trevligt!

  • The_mama97mia 2 juli 2008

    Men då ska du ju ha den där dubbelmarinerade kycklingen som alla har recept på... !!!!
    Jag kunde ju inte veta att du testat mina favvisar... haha...

  • Utanmyra 2 juli 2008

    Dubbelmarinerade kycklingen ?? Vad har jag missat?

    De äter någon räka. Pastasallad skulle kanske fungera... och ett enormt grönsaksfat. (yngste sonen på 3 år är grönsaksgalning, äter knappt något kött) Kanske även lite kallskuret.
    Nu börjar jag få idéer!
    Tusen tack!(Y)

  • ikah 2 juli 2008

    Vi lagar alltid olika sorters pizzor till de som inte är så förtjusta i kräftor:)

  • farmoringer 25 juli 2008

    Nån slags omelett då? Eller crepes?

  • Fiona 25 juli 2008

    Sätt igång grillen och släng på några hamburgare och/eller korvar till dem som vill ha?
    Brukar bli populärt även bland de vuxna fram mot nattkröken :)

  • anluk 25 juli 2008

    På vår kräftskiva har vi alltid jansson (efter nypotatisen kan man äntligen göra god jansson), köttbullar, prinskorvar, ägg osv. Alltid något som passaralla.

  • Amber 26 juli 2008

    Vi fick alltid grillad kyckling eller grillade revben.... till det var det alltid potatisgratäng...mkt uppskattat.

    Vi har ju eget fiskevatten med kräftor så till barnen här som inte äter skaldjur brukar jag bjuda på detta...

    Lycka till med kalaset å kräftskivan!

  • lenajeanette 26 juli 2008

    Åh, jisses vad jag blir sugen på kräftor och dess tillbehör, tänk en god västerbottenost...:p

    Nu måste jag börja planera en kräftskiva tror jag.

  • piusamadeusmozart 26 juli 2008

    Min farmor kokade àgg. Delade dem. Tog ur gulan som hon hackade. Knaperstekte smà baconbitar. Gjorde en vitsàs dàr hon la i gula och bacon som hon sen fyllde àgghalvorna med. Jàttegott minns.

  • JennyV 26 juli 2008

    Jösses, vad mycket mat alla lagar till kräftskivan. Här har vi inte någon speciell kräftskiva, kanske för att vi har kräftorna "runt husknuten" året om!! När vi äter kräftor äter vi bara med bröd, aioli och citron. Och dricker nubbe till förstås!!
    Här äter alla, inkl barnen skaldjur så vi tänker aldrig på att bjuda på något annat. Men det är ju klart att efter kräftorna blir det ju alltid någon bärpaj eller kladdkaka!

  • The_mama97mia 26 juli 2008

    jag har varit på många olika kräftskivor. En där vi inte åt själva kräftorna förrn nästan mitt i natten. det tyckte jag var lite skumt...

  • GunsanL 26 juli 2008

    Mat där man kan använda händerna, precis som kräftätarna. Wraps med lite olika fyllningar går hem hos både stora och små. En annan kul grej: Slå foliepapper om ett stort kålhuvud. Köp Runda "tandpetare" (den större varianten). Trä på olika tillbehör som ex köttbull, champinjon, korvbit, ostbit, gurkbit, skinkbit, ananasbit.....ja, du förstår säkert vad jag menar. Kanske också spett med räkor eller sillbitar.... Stick sedan ner spetten i kålhuvudet. Det är bara att variera så mycket fantasin räcker till. Blir alltid uppskattat, jag lovar. Blir det många gäster kan du ha ett kålhuvud med fisk och skaldjur och ett med allt övrigt. Hoppas du får en fantastisk fest!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.