Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kräftskiva: tips för oss som inte äter kräftor...

  • zephie 16 augusti 2008

    Hejsan hoppsan, nu är kräftsäsongen igång för fullt och det är ju roligt förutsatt att man gillar kräftor.

    Jag tillhör den lilla skara som inte gillar skaldjur av någon sort, och en vän till mig är allergiskt mot fisk och skaldjur. Vi är båda bjudna på bekantskapskretsens årliga kräftskiva.

    Finns det någon som har bra tips på vad man kan äta med ovanstående preferenser och som gärna tar lite tid och är pilligt? (lite som kräftorna är för det är inge roligt att sitta mätt och titta på när de andra äter :p )

    Och dessutom, vad skulle ni bjuda mig och min vän på om vi skulle komma på er kräftskiva?

    Alltid skoj att veta, tackar i förhand för svar för jag brukar glömma bort det... :(

  • Disen 16 augusti 2008

    Det som slog mig är ju revben som man kan sitta o knapra på. Det o potatissallad. Likaså en ostbricka. :p

  • ikah 17 augusti 2008

    Kycklingklubbor, kycklingvingar, fondue med kött och olika tillbehör är det jag kommer på nu.

  • Mammamu 17 augusti 2008

    Jag skulle nog bjuda på en exotisk planka eller liknande med exotiska frukter, rostbiff, olika skinksorter, olika ostsorter, potatissallad, sallad, gurka, coctailtomater osv....... samt en paj på Västerbottenost som passar alla på en kräftskiva.

  • lenajeanette 17 augusti 2008

    Lite pillig mat är ju kronärtskockor, gott med lite smör och citronpeppar.

    Nu finns väldigt fina franska kronärtskockor i butikerna.

  • The_mama97mia 2 september 2008

    ngt annat kul är filodegsrullar eller små vårrullar liksom. Att doppa i soja och eller sweet and sour sauce. Pistagenötter är mkt pill men inte mkt mat...
    Kronärtskockor var ett bra förslag tycker jag!

  • boz1965 2 september 2008

    Skrivet av zephie den 17 aug 2008

    Hejsan hoppsan, nu är kräftsäsongen igång för fullt och det är ju roligt förutsatt att man gillar kräftor.

    Jag tillhör den lilla skara som inte gillar skaldjur av någon sort, och en vän till mig är allergiskt mot fisk och skaldjur. Vi är båda bjudna på bekantskapskretsens årliga kräftskiva.

    Finns det någon som har bra tips på vad man kan äta med ovanstående preferenser och som gärna tar lite tid och är pilligt? (lite som kräftorna är för det är inge roligt att sitta mätt och titta på när de andra äter :p )

    Och dessutom, vad skulle ni bjuda mig och min vän på om vi skulle komma på er kräftskiva?

    Alltid skoj att veta, tackar i förhand för svar för jag brukar glömma bort det... :(


    Tja... Jag gillar ju iofs kräftor, men kan klara mig utan att behöva pilla dem.
    Jag köper kräftstjärtar på burk - MYCKET bekvämare :)

  • monac 2 september 2008

    kräft strömming tänker jag då...för skaldjurs allergikern!!!:)
    Paj med västerbotten & kantareller...mmmm
    (Y)
    Tycker oxå det är alldeles för trixigt & pilligt för så lite mat som det är på en kräfta!:o:)

  • The_mama97mia 2 september 2008

    kräftströmming, monac, mumms... älskar dillfrösmaken.. kolla in min morots lax o kräftsoppa jag la in recept på idag, låter knäppt men du vet, don efter person. gott var det ändå

  • tantdrake 2 september 2008

    Äter inte varken pilliga kräftor eller prillig surströmming (vilket också är ett pyssligt menyval :'( Paj eller en matsallad räcker gott för min del. Har faktiskt hänt att jag i släktsammanhang fick prinskorv till den kokta potatisen, löken, tunnbrödet och snapsen när det vankades surströmming för de andra. Och det gick ner finfint det med :D
    Det är ju tillfället, sällskapet och pratet som gör kalaset (L)

  • tantdrake 2 september 2008

    :'( glömde ju....skulle nog själv ha dukat fram en bufféhörna för både kräftätarna och oss andra. Suovaspiroger, kryddiga korvar i en paj med broccoli och god ost i, kanske en landgång med lax för den som vill och kan. Vårrullarna låter som ett fint alternativ. Salladsingredienser att blanda själv och ett gott vitlöksbröd. Som sagt - lite mat blir det av kräftor (och surfisk) så det ska finnas något att välja på :D

  • Monika46 2 september 2008

    Skrivet av zephie den 17 aug 2008

    Hejsan!
    Om du kommit på min kräftskiva skulle jag bjuda dig på en Janssons frestelse eller en kasslerfrestelse. Till det hade jag serverat en omelett med räkor och dill, himmalagade köttbullar, grillade revben eller stekta kycklinglår, samt kokta ägg och en grönsallad. Även en ostbricka med 3 sorters mjuka ostar såsom vitlöksost, pepparrotost och ädelost samt paprikaringar och vindruvor och kex.
    Hälsningar Monika (Priscilla)


    Hejsan hoppsan, nu är kräftsäsongen igång för fullt och det är ju roligt förutsatt att man gillar kräftor.

    Jag tillhör den lilla skara som inte gillar skaldjur av någon sort, och en vän till mig är allergiskt mot fisk och skaldjur. Vi är båda bjudna på bekantskapskretsens årliga kräftskiva.

    Finns det någon som har bra tips på vad man kan äta med ovanstående preferenser och som gärna tar lite tid och är pilligt? (lite som kräftorna är för det är inge roligt att sitta mätt och titta på när de andra äter :p )

    Och dessutom, vad skulle ni bjuda mig och min vän på om vi skulle komma på er kräftskiva?

    Alltid skoj att veta, tackar i förhand för svar för jag brukar glömma bort det... :(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.