Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kräftskive- buffé tips!

  • vanillalover 7 augusti 2008

    Ska ha en kräftskiva här om någon vecka och tänkte göra en tillhörande buffé med paj, hembakt brytbröd osv.
    E det någon här som har förslag på hur buffen ska se ut och gärna länkade recept till?
    Tack på förhand!
    /Marie

  • lenajeanette 7 augusti 2008

    Jag brukar ta ett enkelt bröd recept och baka ut det som brytbröd i en form av en jättekräfta. Tyvärr kan jag inte visa dig på något sätt har ingen bild och kan inte rita den i inlägget....:(

    Västerbottenostpaj är ju ett måste tycker jag, vet att det finns en mängd olika på matklubben.

  • Fiona 7 augusti 2008

    Portionspajer är alltid tacksamt på buffé... Enkelt att skicka med gästerna lagom mycket hem om det blir över också :)

  • Glitterfia 7 augusti 2008

    Ett måste för mig är crabfishröra, min variant har jag skrivit in som kommentar till Queenie´s receptet, då det i övrigt var lika. Jag kallar min för mixmackan.. Blir lite utfyllnad till kräftorna.

    Crabbfishröra


    Dessutom brukar jag ha:
    Avokado i skivor, finstrimlad sallad, kokta skivad ägg, citronskivor/ klyftor, majonnäs, Rostad franska. Samt räkor

  • Gnagett 7 augusti 2008

    Helt underbar paj! Västerbottenpaj

  • The_mama97mia 7 augusti 2008

    Minimala smördegspajer med olika fyllningar
    Ostfylld filodegspaj - börek

    brukar jag göra till kräftskivan (Y)

  • Jessika 7 augusti 2008

    Jag brukar göra mitt morotsbröd till kräftskivorna vi haft. Det brukar fungara bra ihop med kräftor och stark ost.

    I övrigt håller jag med flera andra, Västerbottenpaj är mer eller mindre ett måste. Det kan även vara bra att ha någon form av korv eller rostbiff om det är någon som ev. inte äter kräftor alt till senare på kvällen.

    Morotsbröd

  • Falkan 7 augusti 2008

    (Y) Åh, det morotsbrödet lät underbart gott och jag har nyss skördat egna morötter o det blev många! Det ska jag prova.
    Mvh Falkan

  • Disen 7 augusti 2008

    Jag ska göra "miasvantes" potatischeesecake. Småpajer är ju alltid gott likaså en västerbottenpaj. Sen brukar vi ha lite vindruvor, päronhalvor...gott med lite frukt efter kräftorna. :p

  • taapush 8 augusti 2008

    hej jag brukar ha crab sallad och en riskrans med räkor och jordnötter till kräftorna.

    (Y)

  • vanillalover 15 augusti 2010

    Fler tips någon?? Ska ha kräftskiva detta året med:-))
    Tack på förhand!
    Mvh Marie

  • Okänd 15 augusti 2010

    Om du skall ha färdigkokta och frysta kräftor skall du först och främst koka en ny lag med riktig dillsmak!
    1,5 liter vatten
    2 dl porter
    2 dl vitt vin
    1 msk mörkt muscovadosocker
    150 g dillkronor utan stjälkar
    1-1,75 dl havssalt
    Koka upp vatten, salt socker, porter och låt det sjuda 10 minuter.
    Lägg ner dillkronor och låt sjuda i ytterligare 10 minuter.
    Ta upp dillkronorna.
    Låt lagen svalna.
    Töm av lagen från de tinade kräftorna och varva dem tillsammans med dillkronor i en skål eller plasthink.
    Häll den avsvalnade nya lagen över så att det täcker, ställ kallt i ett dygn.
    Avnjut de "nya" kräftorna på vanligt vis med rostat bröd och ost. (och en lille en)
    Mer behövs inte för en lyckad kräftskiva!

  • mattjejen 15 augusti 2010

    Några tips till kräftskivan... jag tycker det e gott med en sallad å den här passar jättebra, sen brukar jag ha västerbottenpaj med ev kantareller i å den här kalla räkpajen.. vill man så byt ut räkorna mot kräftstjärtar.. pajen med kryddost i e säkert jättegod oxå.. sen vill jag gärna ha Leksands Fäbodknäcke med västerbottenost å kryddost + dessertostar, kex, päron, vindruvor mm ...

    Ni får ha en rolig kräftskiva!

    Dillsallad till kräftskivan
    Kall räkpaj
    Kryddost- och kantarellpaj

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.