Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Midsommarmat

  • umen 2 juni 2009

    :o Har ni någon god förrätt, som man kan servera innan matjesillen kommer på bordet i midsommar?

  • Gillsan 2 juni 2009

    (H)En klyfta honungsmelon med en skiva parmaskinka eller vanlig skinka.
    Vill man inte ha skinka så går det bra med några räkor till melonen. Detta är en lagom förrätt och saftigt.(L)

  • lena4 3 juni 2009

    (L)En trekantig rostad brödbit med räkor och majonäs citron och en dillkvist, enkelt och lätt att förbereda, Det kör jag ofta med . Och gott tycker alla.(L)(L)

  • umen 3 juni 2009

    Tack! Båda låter jättegott! Vi brukar ha olika sorters sill, köttbullar, prinskorv, Janssons Frestelse etc., I år slopar vi det extra och serverar bara matjesill, nypotatis, gräddfil och gräslök.
    "Nypotatis" har vi redan ätit i en hel månad här nere i Skåne. Jordgubbarna kom redan i påskas.

  • Okänd 4 juni 2009

    Den här tror jag blir perfekt innan sillen och nubben!

    Skinkgömma med fetaost och mangosalsa.

    Glad Midsommar!

  • anluk 4 juni 2009

    Kokt grön sparris och riven parmesanost över. Enkelt och underbart gott!

  • anluk 4 juni 2009

    Här kommer ett par förslag till från mig:



  • umen 4 juni 2009

    Snart har jag en liten förrättsbuffé!(Y):p
    Det hade kanske inte varit så dumt att ha.:o

  • Manne_N 4 juni 2009

    Att ha nåt före sillen känns, för mig, lite märkligt.
    Sill är ju liksom starten på bufén eller lämpligt som förrätt i sig.
    Men jag skulle gärna komplettera med en dillkryddad västerbottenspaj.

  • flingsalt 4 juni 2009

    Rostat bröd med gräddfil, rödlök, stenbitsrom och kanske någon kräftstjärt. :D

  • Humpakocken 4 juni 2009

    (Y)Dela kavringskivor i 4-8 bitar beroende på skivans storlek,lägg på ett salladsblad en klick gräddfil en bit matjessill stick i en tandpetare servera som apetizer med en kall snaps.

  • MosterNettan 4 juni 2009

    Skrivet av Manne_N den 4 jun 2009

    Att ha nåt före sillen känns, för mig, lite märkligt.
    Sill är ju liksom starten på bufén eller lämpligt som förrätt i sig.
    Men jag skulle gärna komplettera med en dillkryddad västerbottenspaj.


    Benägen att hålla med dig Manne! Västerbottenspajen låter som ett bra förslag! Överbliven paj blir utmärkt när det är dags för vickningen.

  • fajnifer 4 juni 2009

    Jag kan rekommendera att göra en räkbakelse kanske med bara två skivor bröd! Mumsigt och går super snabbt att göra!:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.