Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Planerar 40års kalas och har hjärnsläpp

  • jamli 1 juli 2011

    Ska planera min mans 40års kalas om en vecka och är grymt ofokuserad. Vi kommer troligen att vara 20-30 gäster småbarn inräknat.

    Frågar honom vad han vill ha så får man svaret tårta och nån mat, det har jag räknat ut själv.


    Funderar på grillbuffe, Texas tema, kanske muurikan ska plockas fram eller ngt man bara ställer fram så är det klart. Som sagt är grymt ofokuserad och det enda jag vet är att det helst bör innehålla rött kött och att jag oxå vill umgås med gästerna

  • IASAB 1 juli 2011

    Vi hade 75-årsfest nyss för 30 pers och presenten var att gästerna hade med sig mat till ett buffe´bord. Allt var utkommenderat.
    Vi hade bett om marinerad fläskfile+ rostbiff m pepparrotsvisp
    2 vegopajer
    tunt skivade starka korvar
    kokt färskpotatis
    Tabbuleh (gjord dagen innan)
    ostbricka + olika kex
    bröd ( Jim Laheys långjästa...)
    kaffe och kaka (Kolakaka + lingonkaka i långpanna (Snabbakat och enkelt)
    dessert ( blev jordgubbar och grädde :D )
    vickning: grillad korv med korvbröd+ rödbetssallad, räksallad och surkål på burk

    Måste säga att alla gäster bidrog på bästa sätt och att det givetvis blev alldeles för mycket mat - vi gick tokmätta från bordet och 4 av 30 gäster orkade en korv på kvällen.

    Det var jättelyckat.

  • The_mama97mia 1 juli 2011

    Grillbuffé, oavsett tema, är ju klockrent, men... väderberoende kanske?
    Jag vet ju inte hur ni bor eller var ni ska fira.

    Men OM ni gör grillbuffé - låt gästerna själva grilla sitt kött. förbered lite olika kött - låt dom göra spett

    Cole Slaw, Pastasallad, Grönsallad, gott bröd

    lite såser till

    Heja...

    Lycka till o grattis till 40-åringen, det är då livet börjar!

  • jamli 3 juli 2011

    Hmm hmm, grillbuffe är jag sugen på men är lite fundersam rent praktiskt.
    Lite gris å lite älg några korvar Tabuleh, potatissallad och några bra grönsaker att grilla.
    Men då var det ju det nyckfulla vädret och hur smidigt det kommer att fungera med grillningen.

    Tårta och kött det kan väl inte vara så svårt?

  • anna_jyre 4 juli 2011

    Jag hade en större fest nyligen, på invitationen skrev jag grillspett/tapas.
    För att gardera mig för dåligt väder.

    Jag förberedde kötträtter som jag frös ner i aluminium formar som både kan värmas på grill och i ugn.
    *Taco köttbullar med paprika och tacokrydda
    *Kebab köttbullar
    *Stekte grill kobra & flintastek i bitar
    *Bacon inlindad kycklingfilé i små bitar

    Marinerade i förväg
    - marinerade oliver
    - feta ost
    - soltorkade tomater
    - champinjoner.
    - marinerade kronärtskockshjärtan

    Olika kryddiga korvar som jag delade i bitar när gästerna kom.
    Majskolvar i bitar.
    Falafel.
    Grillad sparris.
    Halloumi.
    Kryddiga räkor (hade jag tänkt, men kom inte så långt)
    Ugnsbakad färskpotatis med örter och flingsalt.
    (Ugns)bakade rotfrukter och grönsaker, antingen i ugn eller i foliepaket på grillen.
    Gott bröd, kalla såser, kryddsmör och sallader.

    I mitt fall var vädret instabilt på festdagen, så vi värmde köttet i ugnen och stekte korvarna, halloumin och grönsakerna inne. Men dessa saker skulle lika gärna kunna grillats ute på en grill eller gjorts grillspett av.

    Tapas kan varieras i oändlighet. Det finns många fina recept här man kan använda.

    Kladdkaka med grädde/glass är ett gott alternativ till tårta när man är så många, det är dessutom lättvindigt då jag misstänker kylskåpsplats kan vara ett problem när man lagar mat till så många. (Det var ett problem hemma hos mig i alla fall) (Y)

    Lycka till!

    Sommar hälsningar från Anna

  • maithab 4 juli 2011

    När vi hade kalas nyligen (26 gäster) så hade jag också huvudbry med maten, bl.a. eftersom det fanns en hel del kräsna gäster bjudna. Först funderade jag kring buffé men insåg att det var för mycket jobb. Jag ville ha så lite jobb som möjligt men ändå något som de flesta äter.
    Det fick bli kött och potatis! Det passar från spädbarn tillp pensionär :-)

    Jag gjorde rostbiff dagen innan som skivades upp och var klart för severing på stora fat. Till det kokt nypotatis, som satte på plattan när gästena kom, och så köpte jag faktiskt en färdig bearnaisesås (Lohmanders), jag som aldrig köper färdig sås annars. Men denna var väldigt uppskattad och fick t.o.m. kommentaren att den smakade hemlagad!

    Salladen gjordes samma dag. En fräsch sommarsallad med rucola, avokado, äpple, lite färsk chilipeppar, pinjenötter och parmesan (Recept från Saltå Kvarn och jag har haft tankar på att lägga in den här, så den kan bli favoritsallad för fler).

    Efterrätten blev citroncheesecake med passionsfrukt (finns här på MK) som gjordes dagen innan och förrätten blev seranochips (tunn skinka som torkas i ugnen) på tomatsalsa och honungsmelon (också mycket uppskattat). Alla dess ingredienser förbereddes innan och så la vi bara upp samma dag.

    SÅ smidigt att ha det förberett och inte behöva tillbringa så mycket tid i köket.

    När det gäller kylskåpsproblem, alltså¨platsbrist i kylskåpet så har jag ett hett (!) tips :-)
    Använd ugnen. Ja hur dumt det än må låta så är ju ugnen isolerad. Tänkt att hålla värme, men funkar utmärkt för att hålla kyla också! I med en mass kylklampar på gallet ovanför (kall luft sjunker) och så kan du förvara en del där!

  • jamli 4 juli 2011

    Förvaring är kanske inte ett så stort problem när vi har matkällare. Men det där med ugnen var intressant och så självklart så jag nästan skäms att jag inte har kommit på det själv.

    Hade tänkt en pavlova och en "äkta" chokladtårta det görs ganska fort förutom att man måste separera en massa ägg.

    Så är det ju frågan om det funkar med kallskuret till ugnsbakade rotfrukter. för jag funderar på om man skulle grilla en köttbit dagen innan å skiva upp. Kan dock inte bestämma mig funderar faktiskt på att göra en hemma gjord kebabtallrik med friterar mandelpotatis det brukar gå hem.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.