Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Regnet borde ge rikligt med tidig svamp= ?

  • The_mama97mia 6 juli 2009

    Undrar om ni har gjort svampfynd redan=? Här i Östergötland har vi haft ordentligt med regn efter stark värmebölja - det brukar generera tidiga kantareller m.m.
    Nyfiken på om ngn har hittat???
    Och VART i Sverige?

  • Okänd 6 juli 2009

    Här i Älvdalen,Dalarna dröjjer det säkert ett par veckor innan vi kan plocka några kantareller......Oh, så roligt det är att plocka svamp.:DLängtar så.

  • lena4 6 juli 2009

    Å va sugen jag blev och gå och titta på mina svampställen. Då vi har så mycket vildsvin i skogen vågar jag inte gå själv. Får vänta till nån följer med, om inte svinen redan har mumsat i sig dom.

  • anluk 6 juli 2009

    Har hört att en kompis till mig plockat kantareller i förhållandevis stora mängder redan här i Småland, men själv har jag inte gett mig ut och letat ännu. Men kommer det regn nu efter värmeböljan så ger det nog goda gula saker i skogarna.

  • The_mama97mia 6 juli 2009

    Jag var inne på Svampguiden.com där man kan få lokala svamprapporter, ett tips om man är intresserad, men det var dåligt med rapporter på senaste dagarna, tror att det kommer mer snart. Hörde av en polare som går med vovvarna i skogen att hon sett åtminstone små knappar kantareller... *opp o ut o gå, fallerala*

  • Fiona 6 juli 2009

    Här kom första regnet igår kväll och idag har det regnat hela dagen - så tar nog lite tid innan det är dags för svamp här!

  • amazonas 6 juli 2009

    Har plockat ett par kilo kantareller idag på min promenad i sydvästra Värmland.

  • The_mama97mia 6 juli 2009

    Skrivet av amazonas den 6 jul 2009

    Har plockat ett par kilo kantareller idag på min promenad i sydvästra Värmland.



    (Y)(Y)
    Lyckost!

  • Okänd 7 juli 2009

    .

  • lalle45 10 juli 2009

    Har ochså hittat några små kantarell-knappar.Det ska bli såå kul med de små gula härliga nu när dom börjar komma...rapport från jönköpingstrakten.

  • Okänd 10 juli 2009

    Carl Johan svampen är redan på gång.
    Massor med små har tittat upp ur gräsmattorna! Ett par dagar till bara.
    Nu får vi hoppas på lite mera regn och inte för varmt, annars är det kört.

  • Okänd 12 juli 2009

    Idag har jag skördat mina första gula kantareller.....trodde det var flera veckor kvar innan de var klara.
    Plockade två liter svamp......och kvar finns det fullt med små kantareller.
    Vilken överraskning att de var klara.:D

  • marrew 13 juli 2009

    Var ute igår för att checka läget efter det gula guldet, och det kommer hur mycket som helst. Men de behöver lite mer tid på sig. Tränade hundarna på kantarellspårning men det var inte så bra :) för dem käkade upp dem istället. Får gå ut med gubben istället fortsättningsvis. Glömde nämna att jag bor i gnällbältet Närke.

  • lena4 13 juli 2009

    Vi var ute och letade i torsdagskväll i spöregn, hittade många små knappar men de fick stå kvar. Hoppas de är kvar ikväll, då ska vi hämta hem dem.

  • berggrenskan 13 juli 2009

    Vi var ut och plockade ca 4 liter igår strax norr om Stockholm. :D Det kommer hur mycket som helst hoppas som sagt på inte allt för mycket värme och gärna en regnskvätt varje natt.

    Varsin kantarelltoast till förrätt blev det. :p Det hör liksom till på de allra första kantarellerna. Resten förvällde jag och frös in.

  • lena4 13 juli 2009

    Orättvist att ni hittar så mycket kantareller.:(:'(
    Vi har ju de små svinen som äter upp eller bökar sönder godsakerna.:@

  • lena4 16 juli 2009

    Min son kom hem med 1 liter gula kantareller idag.

    Tack .....Va jag blev glad(L)

  • The_mama97mia 16 juli 2009

    (Y)

  • berggrenskan 17 juli 2009

    Igår stannade jag vid kantarellskogen på väg hem från jobbet (ja, jag jobbar fortfarande semester i Augusti) På 1,5 timme plockade jag nästan 6 liter gula kantareller

  • The_mama97mia 17 juli 2009

    Jag är GRÖN av avund!
    (Y)
    Lyckliga du!
    Hörde på radion att det kan bli ett riktigt bra svampår !

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.