Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Regnet borde ge rikligt med tidig svamp= ?

  • keti 25 augusti 2010

    .hej hur förväll er man kantareller?
    tack för svar

  • keti 25 augusti 2010

    hur förväller man kantareller för att frysa dom sen.har plockat rätt mycket i år.jag bruka rensa ock frysa dom direkt tacksamm för svar
    keti

  • emaxen 25 augusti 2010

    Skrivet av keti den 25 aug 2010

    hur förväller man kantareller för att frysa dom sen.har plockat rätt mycket i år.jag bruka rensa ock frysa dom direkt tacksamm för svar
    keti



    Hej jag steker svampen i pannan tills det blir "vått" i pannan så de liksom kokar sedan häller jag dem i en skål för att svalna sedan lägger jag dem i lagom stora potionspåsar ihop med spadet o sen in i frysen.

    Har idag plockat 3 liter kantareller som jag nu ska rensa innan jobbet.
    Lycka till kram emaxen:D

  • ros 25 augusti 2010

    {snicker}Jag rensar kantarellerna och delar i mindre bitar
    Låter dem sjuda i lite vatten med lite salt och svartpeppar.
    När dom är mer bruna än gula tycker jag att det räcker.
    Jag häller bort vattnet, kyler ner svampen (sätter grytan i kallt vattenbad i diskhon) innan jag förpackar dem i lämpliga frysburkar.

    Det är så gott att njuta av kantareller senare under vintern...

    Lycka till!

  • keti 25 augusti 2010

    tack för svaret .DÅ har jag gjort rätt!!!(Y)

  • littlejohn 25 augusti 2010

    Att förvälla svamp i lite vatten (och den egna vätskan som svampen ger) tar ca 20 min. Häll sedan INTE bort spadet som är kvar för där finns mycket av smaken. Har varit ute och plockat blandad svamp i omgångar nu (även kremlor) och frusit in ca 20 liter. Jag är mest förtjust i blandsvamp för den är användbar till det mesta.(Y)

  • keti 25 augusti 2010

    Skrivet av littlejohn den 25 aug 2010

    Att förvälla svamp i lite vatten (och den egna vätskan som svampen ger) tar ca 20 min. Häll sedan INTE bort spadet som är kvar för där finns mycket av smaken. Har varit ute och plockat blandad svamp i omgångar nu (även kremlor) och frusit in ca 20 liter. Jag är mest förtjust i blandsvamp för den är användbar till det mesta.(Y)

    tack igen kram keti(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.