Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rökning av fisk

  • Milliemuffin 15 september 2013

    Hej.
    Jag har börjat försöka röka fisk i en ABU-rök, och det har gått tämligen bra. Det enda felet är att vi tycker fisken får en alltför stark röksmak. Enligt recept jag läst skall den rökas med en temperatur i röken runt 100 gr till fiskens innertemperatur 68 gr. Med en så låg temp i röklådan, måste fisken ligga längre tid för att få rätt innertemp och får därmed en kraftigare röksmak. Senast höjde jag därför tempen i röklådan till 130 - 140 gr. Rökningen blev då fortare färdig, men fortfarande en mycket kraftig röksmak, särskilt på ytan. Har någon ett tips hur jag skall få lagom röksmak och ändå få rätt innertemp. Skall jag täcka över ytan med något för att få den jämnrökt rakt igenom?
    Tack på förhand.
    {fingers-crossed}

  • anjakari 24 oktober 2013

    elda i en tunna. på med enris när elden börjar falna,Fort dit med fiskarna på gallret stäng locket låt röka 1tim minst(2/5kg) stor fisk. Saltar i en lag efter rökning.Lagen består av grovsalt o vtn tills en liten potatis flyter, ofta ett kilo salt eller mer,de ser du ju.Lite brunbrända på skalet.Detta gör vi efter min far från Tornedalen.Hoppas du får de, kan ej denna sida riktigt än.Karin

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.