Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Salladsdressingar

  • vanillalover 9 april 2008

    Hejsan alla glada :) !!

    Här nere i södra Sverige har våren just tagit fart ordentligt... Och då e det ju oftast grillning som står högst på middagslistan. Till det äter vi gärna rostade rotfrukter och potatis, en god smarrig sås samt en fräsch sallad. Har fastnat lite i dressing-träsket och kör ständigt med samma "röra".
    Finns det någon vänlig själ här ute som kan hjälpa mej??
    Ideér, please *blink*

    Tack på förhand!
    /Marie

  • monac 9 april 2008

    Okey,här kommer en:
    creme fraiche,hackade jordnötter,orientalisk curry &sweet chili.
    -gott till kött,fisk,grillade/rostade grönsaker.
    en till:
    mixa kikärtor/vita eller blackeye bönor med sesampasta ,färsk basilika,vitlök samt kallpressad rapsolja(som hommus nästan!) man kan späda den med vatten om den blir för tjock! eller creme fr .kanske!?

    En fantastisk sallad till grillat är .: tärnad avocado,tärnad mango,fint hackad röd chili,rejält med rödlök (hackad)... salta något & pressa färsk lime över. otroliga smaker ihop!

    hoppas du kan använda något av detta!:)
    //monac.

  • monac 9 april 2008

    eller var det "sallads dressing" specifikt du ville ha tips på...:o

  • pia61 9 april 2008

    Balsamvinäger, olja, dijonsenap, honung, vitlök, salt och peppar.
    Testa den, är jättegod! (Y)

  • SDMaya 9 april 2008

    Jag gör dressing på Rödvinsvinäger, olivolja, aromat, färskpressad vitlök och grovmalen svartpeppar... jätte gott till grönsallader!

  • Glitterfia 9 april 2008

    Kan ni inte skriva in måtten, om ni har några. De låter så goda :D
    Oftast är det väl en dutt och en klutt och en slatt :p

  • LillaJa 9 april 2008

    Här är en enkel men god...passar till alla sallader, några droppar till sparrisen kan jag rekomendera.

    Dressing Arnes favorit
    1 (del, kan vara dl, msk, kaffekopp eller dylikt) av olivolja
    1 del av äppelcider vinäger
    1 del av flytande honung
    Skaka om och förvara i flaskan i kylen.

    Smaken ändras beroende på vilken olja, vinäger och honung man väljer, det är bara att testa (börja med en tsk av varje , det brukar jag göra) .

  • vanillalover 10 april 2008

    Tack för era förslag, som lät mycket goda! Ni som har fler tips får gärna "plussa" till dom här :-) Måste ju finnas massor...
    /Marie

  • zudette 10 april 2008

    Keso - naturell! Tycker jag är godast och så magert och mättande - framförallt till en vanlig matsallad, men även salladen till pajen eller varma mackan.... tycker jag.... varför göra det svårt när man kan göra det lätt???

  • pia61 10 april 2008

    1 msk balsamvinäger, 3 msk rapsolja, 1/2 msk dijonsenap, 1/2 msk flytande honung, pressad vitlök, 1 tsk salt, nymalen svartpeppar

  • vanillalover 11 april 2008

    Inga "udda" recept? Någon please...

  • monac 11 april 2008

    låt sallads ingredienserna tala för sig! ringla över lite valnötsolja & lite örtsalt !
    svårare & mer "udda" behöver det inte vara....tycker jag:)

  • monac 11 april 2008

    Och....vill man ha lite syra tycker jag färsk pressad lime funkar bäst!

  • Ketronya 11 april 2008

    Naturell yoghurt med sweet chili-sås och salt och peppar brukar vi köra med, man kan slänga i en vitlöksklyfta också om man gillar det.

    En annan klassiker som blivit en favorit är Creme fraiche, naturell yoghurt, bostongurka, ketchup och salt och peppar!

  • tandri 11 april 2008

    Cremefraiche, hackade soltorkade tomater, hackad färsk basilika och pressad vitlök mmm...
    Eller Cremefraiche, mosad fetaost och färsk timjan.
    I bägge recepten funkar det bra att använda grekisk yogurt istället för cremefraiche.

  • The_mama97mia 12 april 2008

    Ibland tycker jag att det kan räcka med pressad citron, beror på vilka andra smaker man ska konkurrera med.

    Ngt jag saknar är dock en dressing på flaska som Kraft hade för många år sedan, Italian Dressing. Dom gjorde om den o det är inte alls detsamma nu. Den var så god, med massor av krossad vitlök i. Man var tvungen att skaka flaska ordentligt innan så att allt blandade sig. Nu är det ngt j-a emulgeringsmedel i så allt är tjockt o geggigt.

    En god dressing till bara bladsallad är annars
    gnid salladsskålen med en ituskuren klyfta vitlök,
    i botten på skålen har du i en msk fransk senap (dijontyp)
    rödvinsvinäger och god olja vispas med detta
    krossad svartpeppar
    och för att binda ihop det hela - en liten skv'ätt mjölk!

  • The_mama97mia 23 maj 2008

    Hittade den här gamla tråden igen o passar på att efterlysa en salladsdressing som innehåller ättika, dill, olja bland annat. Vi gjorde den på en lunhrestaurang jag jobbade på en gång i tiden. Dressingen hade vi på salladskål eller vitkål o den var så god så folk nästan ville dricka dressingen. Tips någon????

  • monac 23 maj 2008

    Den dressingen har jag hört talts om:D tror eller ej!

  • The_mama97mia 23 maj 2008

    Jag har sökt på nätet men hittar inget som är likt den. Får väl börja experimentera själv,men ättika känns ju lite vådligt att testa sig fram på..... Attans att jag inte kan minnas. O restaurangen finns inte mer heller....

  • sonja55 23 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 12 apr 2008

    Ibland tycker jag att det kan räcka med pressad citron, beror på vilka andra smaker man ska konkurrera med.

    Ngt jag saknar är dock en dressing på flaska som Kraft hade för många år sedan, Italian Dressing. Dom gjorde om den o det är inte alls detsamma nu. Den var så god, med massor av krossad vitlök i. Man var tvungen att skaka flaska ordentligt innan så att allt blandade sig. Nu är det ngt j-a emulgeringsmedel i så allt är tjockt o geggigt.

    En god dressing till bara bladsallad är annars
    gnid salladsskålen med en ituskuren klyfta vitlök,
    i botten på skålen har du i en msk fransk senap (dijontyp)
    rödvinsvinäger och god olja vispas med detta
    krossad svartpeppar
    och för att binda ihop det hela - en liten skv'ätt mjölk!



    Håller med dig om Krafts dressing är sååå god
    jag visste inte att de hade gjort om den ,jag hade den i fjolsommar och märkte ingen skillnad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.