Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Silltårta utan gelatin?

  • twilightsun 18 juni 2012

    Hej! :)
    Jag hoppas någon kan hjälpa mig!

    Jag vill gärna göra en silltårta till midsommar, men vill inte använda gelatin. Hittade bara ett recept här med keso i och det är inte vad jag letar efter..

    Finns det någon som har testat att göra silltårta utan gelatin? Eller kan tipsa om recept? Vill minnas att jag hittade ett recept där någon hade skrivit i kommentarerna att denne gjort utan och att det höll bra ihop ändå, men nu kan jag inte hitta det receptet.

    Vet att det finns tex Agar agar, men dels hinner jag inte leta i hälsokostaffärer, dels har jag aldrig använt det och är rädd för klumpar!
    Tack på förhand! {waiting}

  • Roskerstin 18 juni 2012

    Här kommer min dotters recept, som även jag har gjort och den är verkligen jättegod!
    Silltårta

    Mycket god matjesilltårta som är enkel att göra med det här receptet. Silltårta eller matjesilltårta är enkelt att göra med detta recept. Mycket god tårta till påsk eller midsommar.
    Ingredienser:
    1 st ca 550 g skivad kavring
    Fyllning:
    4 st ägg
    1 burk 200 g matjesill
    4 dl crème fraiche (valfri fetthalt)
    200 g philadelphiaost naturell eller gräslök (valfri fetthalt)
    0.5 tsk strösocker
    3 tsk vitvinsvinäger eller vit balsamvinäger
    3 msk senap
    0.5 dl hackad dill
    0.5 dl skuren gräslök
    0.5-1 tsk salt
    0.5-1 krm vitpeppar
    Garnering:
    4 st ägg
    0.5 st liten röd lök
    1 burk 200 g matjesill
    lite dill

    Börja med att hårdkoka alla 8 äggen.
    Fyllning: Låt sillen rinna av och skär sedan i små bitar.
    Blanda crème fraiche och philadalphiaost. Rör ner socker, vitvinsvinäger, senap. Hacka dill och gräslök fint och blanda ner. Smaka av med salt och peppar.
    Skär de hårdkokta äggen till fyllningen i småbitar och blanda ner. Dela smeten lika i två pytsar. Blanda den ena med den hackade sillen.
    Skär kanterna från brödet. Lägg 6 st skivor (om limpan innehåller små skivor, annars 2 st större skivor) som botten av tårtan på ett serveringsfat. Bred på hälften av smeten med sill. Lägg på ett nytt lager kavring. Bred på resten av smeten med sill. Lägg på ytterligare ett lager med kavring. Bred på den andra smeten ovanpå och runtom tårtan. Låt tårtan stå kallt till servering täckt med plastfolie. Tårtan smakar bäst om den får stå ½ - 1 dygn i kylen innan servering.
    Garnering: Innan servering garnerar du tårtan. Skär äggen i skivor. Lägg dessa ovanpå tårtan. Låt sillen rinna av och placera ut bitarna ovanpå äggen. Skär rödlöken så tunt du kan med en vass kniv. Lägg ut dessa på tårtan. Sätt sedan i små dillkvistar. - - - Servera, ät och njut!

  • lifepack 18 juni 2012

    Varför vill du inte använda gelatin? Det finns ju både i blad och pulveriserat i burk och har inga biverkningar , heller ingen bismak. MVH DIZZA

  • boz1965 18 juni 2012

    Finsk silltårta à-la Mireille

  • twilightsun 18 juni 2012

    Skrivet av Roskerstin den 18 jun 2012

    Här kommer min dotters recept, som även jag har gjort och den är verkligen jättegod!
    Silltårta

    Mycket god matjesilltårta som är enkel att göra med det här receptet. Silltårta eller matjesilltårta är enkelt att göra med detta recept. Mycket god tårta till påsk eller midsommar.
    Ingredienser:
    1 st ca 550 g skivad kavring
    Fyllning:
    4 st ägg
    1 burk 200 g matjesill
    4 dl crème fraiche (valfri fetthalt)
    200 g philadelphiaost naturell eller gräslök (valfri fetthalt)
    0.5 tsk strösocker
    3 tsk vitvinsvinäger eller vit balsamvinäger
    3 msk senap
    0.5 dl hackad dill
    0.5 dl skuren gräslök
    0.5-1 tsk salt
    0.5-1 krm vitpeppar
    Garnering:
    4 st ägg
    0.5 st liten röd lök
    1 burk 200 g matjesill
    lite dill

    Börja med att hårdkoka alla 8 äggen.
    Fyllning: Låt sillen rinna av och skär sedan i små bitar.
    Blanda crème fraiche och philadalphiaost. Rör ner socker, vitvinsvinäger, senap. Hacka dill och gräslök fint och blanda ner. Smaka av med salt och peppar.
    Skär de hårdkokta äggen till fyllningen i småbitar och blanda ner. Dela smeten lika i två pytsar. Blanda den ena med den hackade sillen.
    Skär kanterna från brödet. Lägg 6 st skivor (om limpan innehåller små skivor, annars 2 st större skivor) som botten av tårtan på ett serveringsfat. Bred på hälften av smeten med sill. Lägg på ett nytt lager kavring. Bred på resten av smeten med sill. Lägg på ytterligare ett lager med kavring. Bred på den andra smeten ovanpå och runtom tårtan. Låt tårtan stå kallt till servering täckt med plastfolie. Tårtan smakar bäst om den får stå ½ - 1 dygn i kylen innan servering.
    Garnering: Innan servering garnerar du tårtan. Skär äggen i skivor. Lägg dessa ovanpå tårtan. Låt sillen rinna av och placera ut bitarna ovanpå äggen. Skär rödlöken så tunt du kan med en vass kniv. Lägg ut dessa på tårtan. Sätt sedan i små dillkvistar. - - - Servera, ät och njut!



    Tack så hemskt mycket att du tog dig tid att skriva! :) Det låter ju jättebra detta! Mycket uppskattat!

  • twilightsun 18 juni 2012

    Skrivet av lifepack den 18 jun 2012

    Varför vill du inte använda gelatin? Det finns ju både i blad och pulveriserat i burk och har inga biverkningar , heller ingen bismak. MVH DIZZA



    Jag vill inte använda gelatin därför att jag helt enkelt har svårt för det. Jag gillar inte vad det är och det är också därför jag valt bort det mesta köttet och biprodukterna i min kost!

  • twilightsun 18 juni 2012

    Skrivet av Mithrandir den 18 jun 2012

    Finsk silltårta à-la Mireille


    Tack! :) Låter som ett bra recept!

  • husmusen88 18 juni 2012

    Nyfiken, men vart har man gelatinet? Har ätit många silltårtor men ingen med gelatin.

  • twilightsun 18 juni 2012

    Skrivet av husmusen88 den 18 jun 2012

    Nyfiken, men vart har man gelatinet? Har ätit många silltårtor men ingen med gelatin.


    Nästan alla silltårtor som jag hittat så är det en botten på smör och kavring med en fyllning på. I den fyllningen är det så gott som alltid gelatin efter vad jag kan se :/

  • husmusen88 18 juni 2012

    Jaha okii, gubbröra eller laxröra med creme fraiche har jag i mitten :) Tycker det är godast, skulle aldrig orka krångla med gelatin.

  • ms8 18 juni 2012

    det finns massor av recept utan gelantin.Gillar inte heller det.Å dom jag hittat är utan.Annars får man hitta på lite själv.Vilket oxå är kul.Kavring lite ägg rödlök sill creme fraiche gräslök elller vad man nu vill.

  • soccermum 18 juni 2012

    Om man vill ha ett recept med gelatin men inte vill ha den äkta varan av gris så finns ju alltid veg-gelatin annars :p

    http://www.oetker.se/oetker_se/html/default/debi-8gzgmx.se.html

  • twilightsun 19 juni 2012

    Skrivet av soccermum den 19 jun 2012

    Om man vill ha ett recept med gelatin men inte vill ha den äkta varan av gris så finns ju alltid veg-gelatin annars :p

    http://www.oetker.se/oetker_se/html/default/debi-8gzgmx.se.html


    Ja det kan absolut vara ett alternativ! Som jag skrev i första inlägget så vet jag ju att det finns alternativ, men jag vill helst inte använda det första gången när jag ska bjuda på middag. Dessutom verkar det ju vara lite osäkert hur mycket man ska ta. Men täck ändå för tipset, visste inte att just den sorten fanns :)

  • twilightsun 19 juni 2012

    Skrivet av ms8 den 18 jun 2012

    det finns massor av recept utan gelantin.Gillar inte heller det.Å dom jag hittat är utan.Annars får man hitta på lite själv.Vilket oxå är kul.Kavring lite ägg rödlök sill creme fraiche gräslök elller vad man nu vill.


    Jo, det finns det säkert, men anledningen till att jag vill hitta ett recept här är att jag vill ha något som någon testat och andra kommenterat. Jag har inget mot att hitta på själv, fast jag vill inte göra det första gången någonsin som jag gör något, och inte när jag ska bjuda folk på den. Första gången vill jag vara på den säkra sidan. Här var det flesta recepten med gelatin.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.