Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snart tid för kräftor

  • wimpan 19 juli 2009

    Ja ,snart så är det dags för min favorit,KRÄFTOR (Y)

    Jag ska ha kräftskiva för 15 personer och vill ha era tips på vad man kan ha för tillbehör till kräftorna ex: röror,sallader osv
    någon som har bra tips på goda öl och nubbar till kräftorna.
    Vad passar bra till efterrätt,alltid roligt med nya tips :D

  • Annafbg 19 juli 2009

    En västerbottenspaj är gott till!

    Västerbottenspaj

    Öl dricker jag inte och nubbar är jag dålig på, men Aalborgs är ju alltid god.
    Efter allt det salta kanske en söt chokladmousse eller pannacotta kan vara gott.

    Ha det så kul på festen!

  • wimpan 19 juli 2009

    Tack, den ska jag testa (Y)

    Ska man bjuda på någon förrätt,eller det blir för mycket??

  • wimpan 4 augusti 2009

    Puffar upp tråden =^)

    Förrätt
    Tillbehör
    Efterrätt
    Tips snälla(L)

  • marwis 4 augusti 2009

    Brukar ej ha ngn förrätt, det känns onödigt. Bjuder tzatziki till, majonnäs och citronmajonnäs, gärna hemmagjord och vitlöksbröd. Västerbottenpaj är ju klassiskt. Sist gjorde jag "Stenkaka" till kaffet. Jag försöker göra det så enkelt som möjligt:)
    Stenkaka
    Hoppas att det kan vara till hjälp.

  • Disen 4 augusti 2009

    Förrätt brukar vi inte ha mer än en välkomstdrink och kanske lite oststänger/pinnar.
    Som tillbehör har vi haft dessa.:p
    Potatischeesecake
    Vitlökstårta
    Dom är bra för det blir lite matigare då. :p

    Röror:
    Aioli
    Vitlök
    Avokado

    Ha så kul!

  • mattjejen 4 augusti 2009

    Hejsan!

    Tycker inte att det behövs nån förrätt utan man dukar fram allt så tar man av det man vill. Västerbottenpaj e nästan ett måste men man kan ha lite mer gott att välja på. Ger några tips här.

    Dillsallad till kräftskivan
    Kall räkpaj
    Smarriga kräftröran med västerbottenost

    Å till kaffet skulle jag göra en len pannacotta, det finns flera recept här på MK, du kan oxå köpa gelesocker, jätteenkelt att göra, recept står på förpackningen. Eller så skulle jag göra "Skogshuggarna" å ev göra bakelser av dom.

    Lycka till me kräftskivan(Y)

    Skogshuggare

  • mattjejen 4 augusti 2009

    Glömde skriva att ett gott hembakat bröd å Leksands Fäbodknäcke e jättegott till lite ostar, även några kex att knapra på e så gott. Brukar ha både hårda ostar, brie, nån blåmögel å mjuka ostar...:p

  • Okänd 4 augusti 2009

    Kräfttider, kräfttesterna avlöser varandra i dags och veckotidningar.
    Men vem skall man lita på, vilken panel har rätt?
    I den en tidningen underkänns 8 av 20 provsmakade kräftsorter som direkt oätliga.
    Nästa tidning har en av de "oätliga" som sin favorit!
    I fjol gick vi på förslaget från en, som vi trodde, expertpanels utsago. det var färska signalkräftor som låg i sin egen koklag. Det skulle absolut inte behövas att koka ny lag till dem, dyra var dom också!
    Men dessa enligt panelen "supergoda" kräftor smakade i stort sett endast lite saltat dillvatten!
    I år får det bli levande kräftor som vi kokar själva, kosta vad det kosta vill!

  • wimpan 4 augusti 2009

    För första gången så har jag tänkt att koka ny lag till mina inköpta frysta kräftor alla säger att det gör STOR skillnad,ska bli spännande att känna skillnaden.(Y)

  • wimpan 4 augusti 2009

    Tack för tipsen det var mkt roligt att testa(Y)

  • anluk 4 augusti 2009

    Här kommer ett roligt bröd till kräftskivan:

  • jimboz 4 augusti 2009

    I helgen så käkade vi tunna revbensspjäll och en sallad innan kräftorna...Man ska inte vara vrålhungrig innan man äter kräftor då hetsäter man bara !

  • jimboz 4 augusti 2009

    I helgen så käkade vi tunna revbensspjäll och en sallad innan kräftorna...Man ska inte vara vrålhungrig innan man äter kräftor då hetsäter man bara !

    Och köp bra kräftor och inga Konsum märke ala Lobster smakade skit.......

  • Glitterfia 4 augusti 2009

    Jag brukar servera kokta ägg och avokado i skivor, rostad franska, smör, majonnäs, citronskivor, finstrimlad sallad, gurka och tomat så man kan äta kräftmackor.
    Samt en krabbmix röra.

    Mix macka
    2 dl creme fraiche
    1/2 dl majonnäs
    ca 1/2 - 1 st finhackad liten rödlök, efter smak
    finhackad dill
    citronpeppar
    1 pkt finhackade havsmixpinnar
    Rör ihop och låt gärna stå i några timmar.
    Supergott på rostad macka.

  • The_mama97mia 6 augusti 2010

    *puffar* istället för att skapa ny tråd, det finns flera som handlar om tips till kräftfesten.
    Många goda tips här ovan, vi kan väl fylla på med nyheter för året?

  • chrisq 6 augusti 2010

    :DDkräftor västerbotten paj painriche majskolv ostbricka o vindruvor o melon räcker länge

  • The_mama97mia 6 augusti 2010

    Vore kul om vi kunde tala om vilken sorts kräftor vi provat? jag har läst kräfttest i Aftonbladet och Allt om Mats, verkar som om kinesiska ligger bra till. Problemet är att jag glömmer testresultaten innan jag köper mina skaldjur...

  • lovelayse 6 augusti 2010

    Hej!
    Jag ska också ha kräftskiva..men jag undrar så vad jag ska hitta på för något som är enkelt att göra till kaffet..helst glutenfritt ska de vara..och till ca 20 personer..

    Har ni några tips :)
    /linda

  • The_mama97mia 6 augusti 2010

    Skrivet av lovelayse den 6 aug 2010

    Hej!
    Jag ska också ha kräftskiva..men jag undrar så vad jag ska hitta på för något som är enkelt att göra till kaffet..helst glutenfritt ska de vara..och till ca 20 personer..

    Har ni några tips :)
    /linda


    Glutenfritt och enkelt - köp färdig marängbotten , på med vispad grädde och färska bär eller frukt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.