Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sommarlovsmat

  • The_mama97mia 25 maj 2010

    Hej!
    Sommaren är kort... trallala.. men inte när ungarna är lediga i över tio veckor o ska ha minst fem mål om dagen...

    Vi har i tidigare trådar pratat om bra mat att ha med till stranden etc. Jag föreslår en ny tråd med förslag på sånt som man kan förbereda o ha i kylen/frysen till snabba mellisar, ta-med-paket, luncher och så vidare.

    Mina barn är 10 resp 13 år gamla och kan använda micron och till en viss del spisen. Jag är inte alltid hemma när dom blir hungriga.

    Tacksam tips!

    Mamma MIa

  • jimboz 25 maj 2010

    Skolan borde tametusan stå för öppet hus under sommaren..Det är inte vi föräldrar som lagt ribban för hur långt sommarlovet skall vara...Får inte mina grabbar sommarjobb nu så blir det tufft..Först ska man ha ungarna hemma i en evighet i sommar, sedan skall man bli utan studiebidraget sedan skall man fixa så dom har käk hemma...
    Låt skolan stå för luncherna under sommarlovet säger jag !!

  • The_mama97mia 25 maj 2010

    Hihi, sommarlovsmaten - blir en valfråga !

  • jimboz 25 maj 2010

    Japp ! Men jag ska ju naturligtvis svara på din fråga också Morsan :)

    Man har ju varit med om detta förr om man säger så ....

    Chili con carne
    mina piroger(se recept)
    köttgrytor med mycket grönsaker
    köttfärssåser
    fiskpinnar
    potatisgratäng som fryses i portioner
    elefantöra (stampad körttfärs som ser ut som lövbiff)
    köttbullar
    kombinerad kött och potatisgryta
    Gulasch
    pannkakor(kan frysas)
    Lasagne

  • AnnaLenaN 25 maj 2010

    Rev ut en sida om bra frukostar det var 3 olika förslag som jag tycker kan fungera som mellanmål eller lättare lunch.
    Första löd: KESOTALLRIK m bär och frön
    1 port
    Lägg 250g keso på ett fat. Klyfta 5-6 färska jordgubbar och fördela över. Strössla över 2 msk linfrön och 1 msk solrosfrön. Pudra sist över lite malen kanel. Ett blad citronmeliss ger extra fräsch smak åt den här frukosten.
    Andra löd:ÄGGFRUKOST m avokado
    1 port
    Knäck 3 ägg i en stekpanna och stek försiktigt under omrörning. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Servera med ½ avokado i skivor samt lite färska bär och/eller grönsaker.
    Tredje löd:BOVETEGRÖT m. bär och frön
    1 port
    ½ dl bovetekross
    1 tsk linfrö
    1½ dl vatten
    1 krm salt
    Blanda allt i en kastrull. Låt gröten koka långsamt i ca 15 min. Späd med mer vatten om den blir för tjock. Servera med mjölk och ½ dl blåbär.
    Håll till godo!

  • siggemums 25 maj 2010

    Jag håller med om att det kan kännas stressande att sommarlovet är så långt och semestern är så kort men ...
    Stackars barn .;) ...gå till skolan och äta på sommarlovet. Neej, fy vad trist,det skulle jag aldrig vilja försöka få mina barn till att göra.

  • The_mama97mia 25 maj 2010

    Siggemums: Nej då det är inte såååååååååååååå stressande, men för att mamma ska ha lite lugn o ro så är det bra med alla tipsen... haha...

    Jimboz hör att du har gjort detta... Been there, done that....

    Jag ska försöka halvfabricera lite här hemma - typ lasagne o hemgjoda pizzor m.m.

  • Amika 25 maj 2010

    Gör kåldolmar och kycklingenchilladas och frys in.
    Sen även soppor, de brukar jag frysa in i portionsförpackningar.

    Sen kan man göra pastasallad, lätt att förse sig av och den håller i kylen i flera dagar om man bara har den övertäckt.

    Pastasallad och kycklingenchilladas har jag bra recet på bland mina recept här.

  • jimboz 25 maj 2010

    Mina kids är tillräckligt gamla att göra det mesta själv men man bör se till att dom äter det som jag sagt och inte äter upp alla pålägg istället, för då blir det DYRT...

    Jag får väl skicka upp dom till Riksdan och äta då ...Nära och bra och mycket bättre käk än i plugget.

  • hobbybagaren 26 maj 2010

    Jag vet att det brukar märkas i kassan när barnen blir långlediga men div. pastasåserkostar inte många kronor.
    stek en lök och ett par 100g. rökt skinka eller kyckling
    gör redning på ca 2,5 dl mjölk och häll i en matlagningsgrädde.
    häll sedan i en klick chilisås och en ordentlig klutt tomatpure och krydda med salt, svartpeppar och massor av oregano eller persilja. såsen går att frysa och räcker utan problem till 2 luncher till 2 hungriga tonåringar. sedan behöver de bara koka snabbmakaroner till.
    gröt är ju också bra och billigt, och korv m. bröd såklart.

  • siggemums 26 maj 2010

    Skrivet av mama97mia den 25 maj 2010

    Siggemums: Nej då det är inte såååååååååååååå stressande, men för att mamma ska ha lite lugn o ro så är det bra med alla tipsen... haha...
    .


    Det var mer jimboz förslag med öppet hus i skolan jag syftade på:)

    Jag tycker att det här är en jättebra tråd för jag behöver själv tips på bra mat att variera med. Jag är en såndär curlare som ofta lagar färdiga rätter som bara är är att värma för mina grabbar. Har köpt två jättebra burkar just för detta på Tuppewere som flitigt används.

  • 123Linnea 26 maj 2010

    Hej!
    Jag arbetar på skolan alla årstider - också på sommaren (utom min fyra veckor då, men då finns det ju andra där) och där får de barn som har behov frukost, lunch och mellanmål. Vi cyklar med dem till stranden, brer mackor och bakar bullar; vi har film- och popcornstunder när det hällregnar. Vi spelar fotboll och har musik-quiz; målar; pysslar; mekar med cyklarna...

    Det kallas fritis och enligt Sveriges lag har alla barn upp till tolv år rätt till fritidshemsplats!

    Är barnen äldre kan de ju fixa mat själva, med lite hjälp - som ju Mamamia föreslår. Jag har själv två barn i ungefär samma ålder - och minstingen får en härlig (hoppas på vädret förstås) sommar med kul aktiviteter varje dag på fritis. Och mat. Stora tjejen kommer nog ofta leva på rester. Att värma köttgrytor, koka makaroner, steka lite korv - det är inte precis så svår matlagning - men det är nog max vad hon klarar ändå... Svåraste biten blir nog att städa efter sig i köket!!

  • jimboz 26 maj 2010

    Hoppas att mina ungar har sommarjobb, då är saken biff och allt blir som vanligt..Naturligtvis så kommer dom inte jobba hela sommaren utan det blir tid för annat också..Deras mor är bättre på att yngla av sig än ta hand om dom ,så det lär inte bli en tripp över till henne.(där fick hon en känga).

  • MatAnders 26 maj 2010

    Kanske ha lite uppstekt renskav,kebabkött ,hamburgare och lite tomat & gurka hemma så kan dom bara värma köttet och göra sina egna kebab/hamburgare, eller några goda renklämmor i tunnbröd kanske skulle kunna vara något? Annars några goda röror att ha i baugette?

    Det fixar dom
    Anders

  • Mistys 26 maj 2010

    Min son gillar när jag gör paj och fryser in i portioner. Bara att ta fram en bit och micra. Lata barn men man har väl curlat antar jag. Som man bäddar får man ligga.
    Annars kör vi mycket med matlåda. Dom får helt enkelt göra som vi vuxna. Jag gör extra mycket mat till kvällen och sen gör vi alla en varsin matlåda till dagen efter. Kan vi äta samma på jobbet duger det åt barnen också.

  • The_mama97mia 26 maj 2010

    MMM... tack för alla goda råd och tips. Som sagt vi har nog dryftat det här förut i olika trådar.
    Jag måste nog bli lite hårdare på att dom ska äta gårdagens middag som lunch etc...

    En sak som jag själv ibland gör är att se till att det finns grönsaker skurna, i kylen, typ skalade morötter i stavar eller salladsfat. Vill ju att dom ska äta sånt med men det tycker dom ofta är lite jobbigt att göra själva...

    Tacksam med fler tips här för "servera dig själv under sommarlovet"!

    Och förresten 123Linnea, min grabb har vägrat vara på frita sen han fyllde 8. Det var för stora grupper o för stökigt för honom.
    Det är olika på olika ställen... Beundrar dom som jobbar på frita o ser till att göra det till meningsfull tid för barnen, och har resurser till det. *ros*

  • 123Linnea 27 maj 2010

    Våra barn är ledsna när de slutar, för att föräldrarna säger upp dem, ungefär i fyran. Vi hade också stora grupper men bestämde oss för att dela upp på annat vis och att göra barnen delaktiga och ha inflytande. Vår rektor har stöttat oss till 100 % och barn o föräldrar är sååå nöjda.
    Om fritis är kvar på asfaltsgården hela sommaren, förstår jag om man vill sluta!

    Men som sagt - rester brukar ju vara ganska gott! Och Hållbart! - och då menar jag i ett globlt och ekologiskt perpektiv.... :DD

  • siggemums 28 maj 2010

    Grattis och en stor eloge till er som lyckats trots dåliga resurser, era barn är lyckligt lottade! (Y)

    När mina gick i tredje klass ville jag att de skulle stanna kvar åtminstone över mellanmål de dagar jag jobbade till fyra eller längre(ca tre dagar i veckan). Jag fick ge upp. De gick hem och ingen hade koll. Att de skulle gått där ett år till var helt otänkbart.

    Min lösning har varit att göra extraportioner som de fått värma. Jag har två burkar från tuppewere som är just detta, funkar jättebra.
    Curla eller omtänksamhet? När de kommer hem vrålhungriga från skolan, tycker jag inte att de ska behöva ställa sig och laga mat. Inte så mycket heller på sommarlovet även om de kan göra mer då.

    Nu är de tonåringar båda och då måste de ibland. Det är inte helt enkelt. Visst kan de.En och en fungerar nog någorlunda bra, men de är ju två och två hormonstinna hungriga tonårskillar som ska samsas om att laga mat när man är på jobbet , nej det fungerar inte alltid så bra. Så fortsätter jag laga extraportioner ett tag till.;)

  • Sork 28 maj 2010

    Hej jag förstår definitivt ditt problem. Något jag alltid tar till på sommaren och som jag själv gärna tar en skål av är kesoyoghurt.

    Blanda 500 gram keso med 800 gram honungsyoghurt eler vaniljyoghurt eller annan god yoghurt. Blanda ev 4-5 msk russin.

    Servera med färsk skuren frukt - vad du har hemma- och kanske lite kanel.

  • Okänd 28 maj 2010

    Skrivet av Misty09 den 26 maj 2010

    Min son gillar när jag gör paj och fryser in i portioner. Bara att ta fram en bit och micra. Lata barn men man har väl curlat antar jag. Som man bäddar får man ligga.
    Annars kör vi mycket med matlåda. Dom får helt enkelt göra som vi vuxna. Jag gör extra mycket mat till kvällen och sen gör vi alla en varsin matlåda till dagen efter. Kan vi äta samma på jobbet duger det åt barnen också.


    Håller med.. matlådor och paj funkar fint här också, likaså nudlar, frysta pizzabitar eller pizzabullar.

    Färdigskurna grönsaker och frukt tillgängligt är mycket bra det också trots att de egentligen borde kunna skära grönsakerna själva så gör de -av lathet- inte detta utan skippar hellre grönsaksbiten. Likadant med melon, de äter den gärna men då ska den vara uppskuren först *suckar* Hoppas det går över tills de flyttar hemifrån ;)

    Pasta- eller potatissallader med kallskuret brukar också gå hem här men om jag ska vara riktigt ärlig så har sonen vänt på dygnet bara några dagar in på sommarlovet så med en otroligt sen frukost hinner han inte alltid äta så mycket mer innan jag kommer hem från jobbet..

    Numera har jag tack o lov inte dessa bekymmer då jag arbetar endast kvällar på det ena arbetet och har uppehållstjänst (dvs 9-10 veckor sommarledigt fast med mindre lön/månad hela året till skillnad mot semestertjänsten) på det andra.

    Ska bli underbart att få ägna mer tid med barnen och även om dottern stortrivs på fritids så njuter hon av ledigheten mer :)

    Curlingförälder? Hoppas inte det, vill nog hellre se mej som en omtänksam förälder (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.