Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sommarlovsmat

  • lilas 28 maj 2010

    Hejsan!
    Jag brukar göra piroger och frysa in. Det är enkelt att ta fram ur frysen och bara värma i micron.
    Pastasallad att ha i kylen är också bra.
    Jag brukar även köpa hem fil och yogurth och lite goda flingor. Det duger bra som lättare lunch eller mellanmål.
    Sen får mina barn äta gårdagens rester ibland också, även om det inte är så jättepopulärt...:s
    Mvh Lilas:)

  • annnil 28 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 25 maj 2010

    Skolan borde tametusan stå för öppet hus under sommaren..Det är inte vi föräldrar som lagt ribban för hur långt sommarlovet skall vara...Får inte mina grabbar sommarjobb nu så blir det tufft..Först ska man ha ungarna hemma i en evighet i sommar, sedan skall man bli utan studiebidraget sedan skall man fixa så dom har käk hemma...
    Låt skolan stå för luncherna under sommarlovet säger jag !!



    Om dom är så gamla så att de har studiebidrag så går dom ju på gymnasiet.
    Ivarjefall tycker jag att då kan dom laga mat själva.

  • Okänd 28 maj 2010

    Skrivet av annnil den 28 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 25 maj 2010

    Skolan borde tametusan stå för öppet hus under sommaren..Det är inte vi föräldrar som lagt ribban för hur långt sommarlovet skall vara...Får inte mina grabbar sommarjobb nu så blir det tufft..Först ska man ha ungarna hemma i en evighet i sommar, sedan skall man bli utan studiebidraget sedan skall man fixa så dom har käk hemma...
    Låt skolan stå för luncherna under sommarlovet säger jag !!



    Om dom är så gamla så att de har studiebidrag så går dom ju på gymnasiet.
    Ivarjefall tycker jag att då kan dom laga mat själva.


    Fast jag kan tycka, ur ekonomisk synpunkt, att skolan gärna kan stå för luncherna under sommarlovet :)
    Min son är 17 år och fick inget sommarjobb av dem han sökte plus inget studiebidrag i två månader då pengar är som viktigast nästan. Om man kunde fått lunch serverad i skolan var dag så kunde man gett barnet ifråga lite fickpengar iaf.. De som nu istället går åt till mat..

    Man borde få matbidrag *ytterligare en idé*

    Dagens I-landsproblem-jag veeet! Men som ensamstående mor så hade det varit skönt ;)
    Och såklart väldigt mycket ot då hela tråden egentligen handlade om smidig sommarlovsmat men jag kunde inte låta bli att få mina tankar på pränt :D

  • monfo 28 maj 2010

    Jag är visserligen hemma med barnen hela sommaren men jag tänker ta de första dagarna till att baka pizzabullar och piroger och massor av fikabröd ( som man inte ska äta till lunch förstås) steka massor med pannkakor att frysa in. Sedan gör jag som förra året, en lunchmatsedel som går att variera efter väder och vart man är. Mina barn gillar när saker och ting går på rutin så t.ex. pannkakor varje torsdag är inget problem

  • Okänd 28 maj 2010

    Skrivet av monfo den 28 maj 2010

    Jag är visserligen hemma med barnen hela sommaren men jag tänker ta de första dagarna till att baka pizzabullar och piroger och massor av fikabröd ( som man inte ska äta till lunch förstås) steka massor med pannkakor att frysa in. Sedan gör jag som förra året, en lunchmatsedel som går att variera efter väder och vart man är. Mina barn gillar när saker och ting går på rutin så t.ex. pannkakor varje torsdag är inget problem


    (Y)

  • annedv 28 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 25 maj 2010

    Skolan borde tametusan stå för öppet hus under sommaren..Det är inte vi föräldrar som lagt ribban för hur långt sommarlovet skall vara...Får inte mina grabbar sommarjobb nu så blir det tufft..Först ska man ha ungarna hemma i en evighet i sommar, sedan skall man bli utan studiebidraget sedan skall man fixa så dom har käk hemma...
    Låt skolan stå för luncherna under sommarlovet säger jag !!

  • anmawa 13 juni 2010

    Då puffar jag lite för denna tråd och ber om ursäkt för den jag startade en till. För vår familj behöver inspiration. Tack alla för bra tips.

  • [email protected] 13 juni 2010

    Skrivet av jimboz den 25 maj 2010

    Skolan borde tametusan stå för öppet hus under sommaren..Det är inte vi föräldrar som lagt ribban för hur långt sommarlovet skall vara...Får inte mina grabbar sommarjobb nu så blir det tufft..Först ska man ha ungarna hemma i en evighet i sommar, sedan skall man bli utan studiebidraget sedan skall man fixa så dom har käk hemma...
    Låt skolan stå för luncherna under sommarlovet säger jag !!

  • The_mama97mia 15 juni 2010

    Bara några dagar in på sommarlovet och jag har redan idétorka haha.
    Gjorde en större sats köttfärssås i helgen, det har gått till pasta, och nu på rostat bröd, som varm macka.
    Nu står pannkakor på schemat. Ska göra några laggar att ha i beredskap.

    Annat som Albin uppskattar ibland är potatissallad och rökt skinka eller rostbiff i skivor, kallt och enkelt att ta själv o fort går det också.

  • amoz 15 juni 2010

    Skrivet av jimboz den 26 maj 2010

    Hoppas att mina ungar har sommarjobb, då är saken biff och allt blir som vanligt..Naturligtvis så kommer dom inte jobba hela sommaren utan det blir tid för annat också..Deras mor är bättre på att yngla av sig än ta hand om dom ,så det lär inte bli en tripp över till henne.(där fick hon en känga).


    Jag som trodde man måste vara två{question}:DD

  • jimboz 15 juni 2010

    Nu har en av grabbarna fått sommarjobb så nu är hälften vunnet.....Jag har fått dille på falukorv så det har blivit några varianter dom senaste dagarna..Det har varit fint väder här hemma och alldeles för varmt för att tänka på mat..
    Nu är det lite svalare så det blir kanske något annat gott denna vecka..Jag får liksom ingen matlust när det är varmt och då kan det bli enformigt.

  • martina63 15 juni 2010

    Vi låter killarna vara med och laga mat varsin dag i veckan, samt varsin disk/undan plocks dag.
    Det var knorr i början men nu tycker de att det är okej. De lär sig mer om hur lång tid maten tar att dels förbereda, samt tillaga. Har hänt att de glömt torka bordet, eller ännu värre stänga av spisen, med förfärligt dåligt samvete efteråt...En har fått sommarjobb av 3.
    Vi gör mer mat så det räcker till lunch/sen frukost till de som är hemma. Annars är gröt, sallad eller kall fil med musli eller knäckebröd och frukt helt okej till en sanbb lunch.

  • LEDIVO 15 juni 2010

    Tänkte efter vad jag själv gjorde för rätter (Middag och mellis) som var lätta att värma för ungarna när de var i den åldern
    Färspannkakerulle
    Korv- och grönsaksgryta
    Chili con carne på mitt vis
    och pizzabullar, piroger, våfflor med lite havregryn i smeten så blir de nyttigare till mellis (se min sida) och pannkakor
    Ha en bra sommar!

  • elleave 15 juni 2010

    Tips på lunch och mellis

    Chiliconcarne, med ris, bröd eller nachos
    Potatisbullar/ vita bönor och bacon
    Micropizza på tortillabröd
    Tunnbrödsrullar (korv+mos, eller färskost+skinka)
    stekta kycklingklubbor/kycklingfiléer/chickybits
    Rostbiff/skinka/pastrami/kalkon med potatissallad, mimosasallad eller legymsallad
    Varma dubbelmackor
    Våfflor/pannkakor
    Köttbullar/pannbiffar
    Pitabröd med olika fyllningar (tex kebabkött)
    Kräm och mjölk/fil och flingor/fruktsoppa
    Pyttipanna

  • redd 15 juni 2010

    Ett par liter torr köttfärs klarar man sig länge på..
    Och gärna med ett par liter tomatsås (reducerade krossade tomater med kryddor i)

    Pitabröd och grönsaker + kall köttfärs+kall tomatsås är perfekt varma sommardagar.
    Snabbmackaroner och köttfärs är ju inget konstigt.
    Varma mackor.

    Sedan kan ju pankkakssmet vara en enkel lösning, går ju att göra dagen innan om man förvarar den i kylen. Blir väldigt lite disk och är ganska enkelt att göra.

    Potatissallad och rostbiff är ju också billig mat (om ungen inte bara äter rostbiffen d.v.s.)

    Hemmagjorda handburgare tycker jag som vuxen är svårslaget.

    Sedan kan ett tips vara att baka eget bröd som är lite tyngre än vanligt.

    Receptförslag..
    Tomatsås
    Pastasås på krossade tomater

    Rostbröd till varma mackor (tungt bröd= mättar bra)
    Formfranska (Grundrecept)

    Bas bröd som MÄTTAR och är lättätet (skär i 1,5-2cm skivor)
    Vår kokboks surdegsbröd

  • Erajscha 29 juni 2010

    Är det varmt väder kan ju fil och müsli funka till lunch, eller kräm och mjölk om man vill ge dem mer socker.

    Vår 13-åring är tack och lov aldrig ensam hemma under sommarlovet i år, hans pappa jobbar hemifrån och jag jobbar kvällskift så vi äter lunch tillsammans innan jag åker till jobbet. Han vbill dock ändå laga mat så nu får han stå för kvällsmaten en dag i veckan. Det han lagat hittills är torsk med majonästäcke och kokt potatis samt nudelwok. Annat han vill göra är att steka blodpudding och jag tänker inte hindra honom, jag tänker inte ens vara hemma då för blodpudding är inte min melodi.

    Korv med bröd och hamburgare med bröd är inte dumt heller. Särskilt inte om man byter ut dressing och isbergssallad mot coleslaw.

  • The_mama97mia 29 juni 2010

    Nu äntligen har jag semester ett tag, så då blir det lite lättare.
    Tack för alla tips o idéer hittills, men det finns nog fler!

  • maxxa 29 juni 2010

    Det var ju många bra förslag på maträtter.
    Och många konstiga förslag, att vi andra ska betala era barns mat även på sommarlovet. Skolmaten går ju via skatten...

  • 123Linnea 30 juni 2010

    Skrivet av maxxa den 29 jun 2010

    Det var ju många bra förslag på maträtter.
    Och många konstiga förslag, att vi andra ska betala era barns mat även på sommarlovet. Skolmaten går ju via skatten...


    Hahaha!! Jag tänkte precis samma sak. Vi har fler o fler föräldrar (jag jobbar på fritis) som lämnar barnen på fritis och själva är lediga (fast de påstår att de jobbar - och så kommer sanningen fram andra vägar...) Det är lite samma mentalitet: Jag skaffar barn - samhället får ta mig sjutton ta ansvar för att de får en bra uppväxt..."

    Apropå sommarlovsmat - Jag är så grymt lat!!! I förrgår var jag och handlade färdiga köttbullar, hamburgare, grillkorv, kokkorv och en massa annan färdigmat. Sådan är jag (då och då).

    Men midsommartårtan bakade jag, i alla fall...

  • The_mama97mia 15 juni 2011

    *puff*

    SKolavslutning här imorgon. Dags för lov och mat dygnet runt igen.
    Jag blev glad att hitta den här tråden och hoppas på fler tips till sommarlovets matlagning.

    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.