Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sommarlovsmat

  • evaldo 15 juni 2011

    Burkskinka i sin enkelhet och naturligtvis små färskpotatisar . Servera med sallad och en hemgjord yoghurtsås.

  • EidAn01 15 juni 2011

    Om de gillar fiskbullar är det jättesmidigt! Enkelt att bara öppna en burk och värma i mikron. Och förhoppningsvis vet de hur man kokar pasta/potatis/ris/couscous m.m. att ha till =)

  • Shoutoutloud 15 juni 2011

    jag vet inte om jag kan kallas för curlingfru.:D..iallafall ska min sambo vara hemma med vår 1åring och 5 åring i sommar och jag ska jobba. försöker laga lite mat till dem då och då för att underlätta för min sambo som inte är särskilt bra på att laga mat...*hosthost*

    ett billigt tips: ugnspannkaka. skär i rutor så kan de värma i micron. nån gång i veckan kan man åtminstone äta det. våfflor är också bra som variation. gott att klippa ner i smör och steka på sen nån dag senare.

    gratänger som pastagratänger och dylikt. då kan man komma undan hyfsat billigt. brukar göra en köttfärsås, koka nån pasta typ fusili, blanda detta, hacka zucchini och paprika och sist pastagrädde och riven ost.

    soppor är billigt och går att förbereda.

    biffar av olika slag. måste inte vara av köttfärs nödvändigtvis. själv kommer vi att ha ganska låg inkomst i sommar eftersom min sambo ska ha föräldrapenning och i vanliga fall lever vi mestadels på hans lön då jag är arbetslös. så vi måste vända på varenda krona....
    iallafall känns det så. men man kan ju göra biffar av bönor och sådant.
    dryga ut köttfärs på olika sätt. handla sådant som är billigt, göra storkok när man är ledig och olika sorter så det finns i frysen. chili con carne med olika bönsorter och paprika.

    försöka få dem att äta stadiga frukostar så kanske de inte behöver så mkt lunch.
    ägg,gröt,fil??hembakat bröd eller hårdbröd.försöka att bara handla det som används så man slipper slänga halva kylskåpet. handla nytt pålägg när det är slut istället för att ha flera paket som gått ut...

  • DoctorWho 15 juni 2011

    Risifrutti går att göra själv av risgrynsgröt. Det är bara att tillsätta mer mjölk när man kokar gröten så får man rätt konsistens när den kallnat. Smaka av med lite socker och kanske lite vaniljsocker. Ät med färska bär eller frukt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.