Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sparris - skala eller inte??

  • 11 maj 2008

    Hej!

    Nu känner jag mig helt förvirrad. Jag har köpt färsk, grön sparris för första gången och tänkte koka den, men vad är det som gäller? I vissa kokböcker står att man skall skala sparrisen och att den sedan skall koka i 30-45 min. I andra står inget om att man skall skala, utan bara att man skall bryta av den träiga nedersta biten... och att de sedan skall koka i 7-8 min.

    Är det någon som vet skillnaden? Skall man skala eller inte? Och hur länge skall man koka? Det är ju rätt stor skillnad på 7 och 45 min... :)

  • farmoringer 11 maj 2008

    Så här stod det på tasteline på ett sparrisrecept...Hoppas du blir lite klokare..


    1. Grön sparris behöver man inte skala på samma sätt som den vita. Men om man vill vara helt säker på att få bort alla eventuella "trådar" så kan man skala bort lite av det tjockaste. Lättast går det med potatisskalare. Skär också av ett par cm i av nedre delen.

  • majamia 11 maj 2008

    hej
    När jag köper färsk vit sparris skalar jag den och kokar.

    När jag köper färsk grön sparris brukar jag skära av en bit längst ner. Sen steker jag den hastigt i smör tills den fått lite färg. Därefter strör jag över grovsalt, river permesanost och ringlar över krämig balsamvinäger. Mums tycker vi. Har man inte permesan hemma blir det väldigt gott att bara steka och salta.

    Lycka till! :D vi älskar färsk grön sparris

  • TweetyPie 11 maj 2008

    Sparris är ju ljuvligt gott! Själv skalar jag den aldrig (talar om grön sparris, har aldrig använt vit)... och sen var det nån som sa till mig att istället för att skära av en bit längst ner så ska man "snäppa" den itu, den delar sig liksom automatiskt där det är meningen... kan man förstå vad jag menar??
    Så undrar jag, är det nån skillnad på vit o grön sparris i smaken?? Har som sagt aldrig ätit vit sparris.

  • guacamole 11 maj 2008

    Grön sparris behöver inte skalas.

    Köper ofta färsk sparris och brukar alltid grilla (steka) den. Hög värme och en skvätt olivolja. När sparrisen är nästan klar lägger jag över ädelost som får smälta med.
    Servera med lite flingsalt.

    Mycket godare än kokt sparris!

  • bernit 11 maj 2008

    Jag skalar alltid nederdelen på grön sparris, vit måste man skala
    Sparris är otroligt gott !!

    Sparris med pilgrimsmusslor

    /BÅ :p

  • MrsC 11 maj 2008

    Det här är enkelt och fungerar lika bra i ugnen som på grillen...jag brukar bara skära av den hårda nederdelen på den gröna sparrisen.

    http://www.matklubben.se/recept/bakad_sparris_med_oliv_och_tomat_25713.html

    MrsC(L)

  • monac 11 maj 2008

    samma här...skalar vit inte grön.
    Grillar sparrisen ringlar över lite valnötsolja + flingsalt.

    VÅRLIK PAJ att äta till sparrisen enligt följande:
    Nässelpaj med rökt lax och grönsparris

    det här är bara såååå gott!:D

  • nettans 11 maj 2008

    Nåt som är gott är att grilla sparrisen i grillpannan med bacon runt om. MUMS!

  • MrsC 11 maj 2008

    Skrivet av nettans den 11 maj 2008

    Nåt som är gott är att grilla sparrisen i grillpannan med bacon runt om. MUMS!


    ...mmm låter väldigt gott :p

  • farmoreva 11 maj 2008

    :D Vi älskar också sparris. Vi odlat faktiskt själva i vår trädgård så nu är det härliga tider för oss.
    Vit sparris tar lång tid att koka för den har växt under jord hela tiden, man kan väl säga att det är som en rot. Sparrisen odlas i rader och man ser hela tiden till att "skyffla" jord över den, det blir långa jordhögar. Mycket jobb alltså och den tar tid att ta hand om , ska skalas och kokas länge. Så gjorde man förr! Vi skördar vår gröna sparris när den har blivit ca 23 cm, mums, mjäll och smakrik (grön sparris har mer smak än vit). Kokas, steks, smält smör, parmesan, skinka äggsås, ja det finns massor av sätt att äta den på. Igår gjorde vi en soppa.
    Det är lätt att odla den, det är bara första året som det är lite jobb men sedan är det bara att skörda och njuta.
    Se www.sparris.se om du har blivit nyfiken och undrar hur det går till. (Y)

  • Klingan 12 maj 2008

    Skrivet av TweetyPie den 11 maj 2008

    Sparris är ju ljuvligt gott! Själv skalar jag den aldrig (talar om grön sparris, har aldrig använt vit)... och sen var det nån som sa till mig att istället för att skära av en bit längst ner så ska man "snäppa" den itu, den delar sig liksom automatiskt där det är meningen... kan man förstå vad jag menar??
    Så undrar jag, är det nån skillnad på vit o grön sparris i smaken?? Har som sagt aldrig ätit vit sparris.


    Det stämmer, man ska "snäppa" sparrissen. Har aldrig ätit vit sparris, den ser inte så inbjudande ut. Grilla grön sparris låter ju som ngt man måste testa. 5-6 min är lagom att koka. Lite längre koktid om sparrisen är lite tjockare.

  • piusamadeusmozart 12 maj 2008

    Grön sparis ska inte skalas. Om jag vill äta den naturellt med lite dipp lämnar jag lite av det träiga för att ha nåt att hålla i. Kokar den först i lätt i saltat vatten. Om det blir över blir den god i en omelett. Annars gör jag ofta risotto.

  • farmoreva 12 maj 2008

    Hej igen!
    Glömde skriva i mitt inlägg igår att på www.sparris.se får man många recept där sparrisen är huvudsaken och inte bara ett gott tillbehör. De har nu i maj "Sparrisdagar", man ser hur odling går till, får provsmaka olika rätter och köpa plantor. Resturangerna i området har speciella menyer. Lyckliga ni som har tid och möjlighet att åka dit. (Y)Skillinge, mellan Simrishamn och Ystad.

  • TweetyPie 12 maj 2008

    Skrivet av farmoreva den 12 maj 2008

    Hej igen!
    Glömde skriva i mitt inlägg igår att på www.sparris.se får man många recept där sparrisen är huvudsaken och inte bara ett gott tillbehör. De har nu i maj "Sparrisdagar", man ser hur odling går till, får provsmaka olika rätter och köpa plantor. Resturangerna i området har speciella menyer. Lyckliga ni som har tid och möjlighet att åka dit. (Y)Skillinge, mellan Simrishamn och Ystad.



    Åh, vad mycket goda recept! Det blir nog till att köpa sparris snarast!:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.