Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stenhårda briketter?

  • MikaelRecept 26 juli 2009

    Hyrde en stuga i Danmark en vecka och skulle använda grillen som fanns där. Var iväg och köpte en påse kol; 10 kilo - dryg och fin, tänkte jag. När jag kom tillbak till stugan slog det mig att hemma skulle den storleken på påse väga kanske 3,5 kilo.

    Och när jag skulle tända märkte jag skillnaden! Tog rejält med längre tid att tända dom täta, tunga briketterna - men vilken värme! Skulle exempelvis passa perfekt i Webergrillen när man ska köra långgrillning. Läste på påsen att briketterna var gjorda på hårda träslag från Australien och brinntiden var ca 4-5 timmar.

    När jag funderat på det, kommer jag ihåg att dom förr fanns i Sverige, men nu kan jag inte hitta sådana någonstans? Skulle vara bra att ha en sådan säck stående vid behov.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.