Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surströmmingsskiva

  • Eery 25 juli 2009

    Vi ska bjuda hem lite folk på surströmming. Jag är själv en glad amatör och har bara ätit det nån gång skulle jag vilja ha lite tips på hur man ska äta det, vilka tillbehör som rekommenderas, vad kan man ha för sidorätter för dom som inte tycker om fisken. Kanske lite fåniga frågor men jag skulle vilja veta hur ni gör.

    Tack på förhand

  • helena66 25 juli 2009

    Hej!
    Jag tycker verkigen att du ska bjuda på suring.
    Du behöver ljusugnsbröd som du smörar. På det lägger du skivad potatis, surströmming, hackad lök, gärna lite tomater, dill och creme fraiche också. En del vill ha lite sallad på också.
    Är det någon som inte tycker om detta så brukar jag bjuda på sill och potatis, eller varmkorv med bröd till barnen. Det funkar ju alltid.

    Smaklig måltid!
    /Helena

  • snuosm 25 juli 2009

    Surströmmingsklämma, som beskrivs av Helena, är perfekt när man är lite ovan denna delikatess. Jag brukar äta den direkt från tallriken med kokt färskpotatis (dillen har jag lagt i kokvattnet innan potatisen är helt klar), hackad gul eller röd lök. Till detta har jag hårt tunnbröd, gärna Lövångers, med smör och västerbottenost. Dricker oftast en god öl (lager) till. Mina surströmmingsälskande vänner brukar ha tomat och creme fraiche på tallriken också, men det har jag aldrig provat själv.

    Lycka till!

  • lena4 25 juli 2009

    Vi har ofta rödlök och purjolök till.
    Jag vill gärna ha gräddfil, hårt och mjukt tunnbröd, bregott, och en stark lagrad ost.
    Öl och en skåne om det är helg,
    Min man dricker gärna mjölk.
    Och potatis så klart.
    Pajer är bra till de som inte gillar delikatessen.

  • LillaJa 25 juli 2009

    Surströmmingskalas
    Ingredienser
    Beräknat för 8 portioner
    3 burk(ar) surströmming
    2 kg mandelpotatis
    1 st röd lök, stor
    1 st gul lök , stor