Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surströmmingsskiva

  • Eery 25 juli 2009

    Vi ska bjuda hem lite folk på surströmming. Jag är själv en glad amatör och har bara ätit det nån gång skulle jag vilja ha lite tips på hur man ska äta det, vilka tillbehör som rekommenderas, vad kan man ha för sidorätter för dom som inte tycker om fisken. Kanske lite fåniga frågor men jag skulle vilja veta hur ni gör.

    Tack på förhand

  • helena66 25 juli 2009

    Hej!
    Jag tycker verkigen att du ska bjuda på suring.
    Du behöver ljusugnsbröd som du smörar. På det lägger du skivad potatis, surströmming, hackad lök, gärna lite tomater, dill och creme fraiche också. En del vill ha lite sallad på också.
    Är det någon som inte tycker om detta så brukar jag bjuda på sill och potatis, eller varmkorv med bröd till barnen. Det funkar ju alltid.

    Smaklig måltid!
    /Helena

  • snuosm 25 juli 2009

    Surströmmingsklämma, som beskrivs av Helena, är perfekt när man är lite ovan denna delikatess. Jag brukar äta den direkt från tallriken med kokt färskpotatis (dillen har jag lagt i kokvattnet innan potatisen är helt klar), hackad gul eller röd lök. Till detta har jag hårt tunnbröd, gärna Lövångers, med smör och västerbottenost. Dricker oftast en god öl (lager) till. Mina surströmmingsälskande vänner brukar ha tomat och creme fraiche på tallriken också, men det har jag aldrig provat själv.

    Lycka till!

  • lena4 25 juli 2009

    Vi har ofta rödlök och purjolök till.
    Jag vill gärna ha gräddfil, hårt och mjukt tunnbröd, bregott, och en stark lagrad ost.
    Öl och en skåne om det är helg,
    Min man dricker gärna mjölk.
    Och potatis så klart.
    Pajer är bra till de som inte gillar delikatessen.

  • LillaJa 25 juli 2009

    Surströmmingskalas
    Ingredienser
    Beräknat för 8 portioner
    3 burk(ar) surströmming
    2 kg mandelpotatis
    1 st röd lök, stor
    1 st gul lök , stor
    efter smak gräslök
    hårt och mjukt tunnbröd
    smör
    5 dl gräddfil
    tomater
    västerbottensost
    kryddost
    öl och snaps
    lingondricka

    Gör så här:
    Hur mycket surströmming går det åt?
    Mängden surströmming hänger naturligtvis på gästernas vana att äta surströmming. Den ovane kanske nöjer sig med en strömming medan surströmmingsälskaren vill kanske äta sex eller fler. På burken brukar det stå hur många strömmingar den innehåller. Det finns olika salterier och surströmmingarna har olika karaktär både i smak och konsistens. Det kan därför vara intressant att köpa burkar från olika salterier och provsmaka för att hitta sin egen favorit. Från år till år kan surströmmingen också variera.

    Hoppas att detta kan hjälpa dig lite.....Lycka till

  • Glitterfia 25 juli 2009

    Oh det är såå gott. Åt det för en vecka sedan. Här äter vi på detta vis:
    Kokt potatis
    finhackad rödlök
    finhackade tomater
    creme fraiche
    Sambon vill ha messmör på stuten
    Hårt genebröd
    mjukt tunnbröd och mycket smör.

    Min stut ser ut så här:
    Smöra genebröd med "rejält" med smör, skiva varm potatis på, lägg rensad surströmming på samt avsluta med att bre en röra med creme fraiche, tomat och lite lök på toppen. Jammi (Y)

    Till de som inte äter surströmming brukar jag servera sill i olika sorter (förutsatt att de äter sill förståss) och kokta ägg.

  • popik 26 juli 2009

    Håller med om att surströmming är gott, men det MÅSTE vara mandelpotatis till.

  • LillaJa 26 juli 2009

    Hej nu är jag här igen ! (H)
    Letade lite i mina anteckningar och hittade detta som jag använde mig av vid en fest förra året.
    Recept på Drink och tunnbröds snittar kommer här : (Beräknat för 8 personer)

    25 cl svartvinbärsvodka
    1 liter tranbärsdricka eller lingondricka, gärna med kolsyraefter smak svarta vinbär, frysta

    Gör så här:
    Bottna glasen med ett par matskedar svartvinbärsvodka. Fyll på med läsk och lägg i frysta vinbär som fungerar som isbitar.

    Gröna tunnbröds snittar:
    4 skivor tunnbröd
    40 g smör
    2 msk dill, finhackad
    2 msk persilja, finhackad
    2 msk gräslök, finskuren
    75 g västerbottensost, finriven

    Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 200º.
    2. Blanda rumsvarmt smör med det kryddgröna. Bred på tunnbrödet och strö över osten.
    3. Gratinera mitt i ugnen ca 3 min tills osten smält. Skär bitarna i rutor medan brödet är varmt.
    Låt kallna.
    DETTA ÄR PERFEKT ATT STARTA SURSTÖMMINGS SKIVAN MED (Y)
    ........................................
    För dom som inte äter surströmming brukar jag göra någon paj,. Kolla i "min kokbok"...där finns många förslag.
    Västerbottenpajen brukar ha en strykande åtgång av ALLA gäster,
    en Skaldjurspaj är också uppskattad gärna då med en sallad och dressing till.

    Kram från Gittan :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.