Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

sveriges nationaldag

  • hunnebotjejen 20 maj 2008

    Hur firar ni sveriges nationaldag????
    Det enda jag förknippar med nationaldagen är bakelse.
    Jag brukar inte göra eller äta något speciellt.

  • The_mama97mia 20 maj 2008

    Akta er! Haha, nu triggade du igång mig... har just propagerat i tråden Midsommar mat....
    Jag tycker nämligen att Midsommarafton borde vara vår nationaldag!!!!
    För där har vi egna o fasta traditioner! Vaddå 6e juni o bakelse :@
    lägg av...


  • Smulpajen 20 maj 2008

    Har inga problem hur man firar 6:e juni. Det är min dotters födelsedag så då är det alltid kalas. Flaggor i tårtan och så. (I brist på egen flaggstång)! Bra tajmat eller hur?!:D

  • Annettenn 20 maj 2008

    I och med att vår son fyller år några dagar innan nationaldagenbrukar vi ha kalas för kompisar den dagen, det passar ju alldeles utmärkt, alla (med en del undantag) är lediga den dagen. Sen har man inte fullt upp en hel helg med kalas-saker, utan får undan det på en dag, förutsatt att man har förberett någon kväll innan själva kalaset. :)

  • The_mama97mia 20 maj 2008

    men... finns det verkligen ingen mer än jag som är besviken på hur man snyter våra helgdagar??? Det började med all helgonadagen... sen blev det midsommarafton. Sen tar man bort annandag pingst....

    OK låt oss ta bort alla röda dagar!!!!
    Ge sen folk ett konto med helgdagar att ta ut enligt eget tycke o smak - efter tro.... Jag kan då vara ledig under Yom Kippur, Rahmadan, Pingst, Jul, Nyår, m.m.

    JAg skojar lite, men det finns faktiskt en tanke bakom det hela också -säg emot mig nu

  • Smulpajen 20 maj 2008

    Jag är jättebesviken på att mista dubbelt ob på alla helgdagar de snor från folket.:@

  • farmoringer 20 maj 2008

    Nej, jag säger inte emot dig.............Ha..ha..
    Jo kanske det här med kontona. Det är nog ingen hit...Men ge oss tillbaka de gamla helgdagarna som vi hade innan och som sagt flytta nationaldagen till midsommarafton...(Y)

  • marwis 20 maj 2008

    Håller med. Tycker att 6 juni kunde ha varit svenska flaggans dag och pingsthelgen varit orörd. Vi har ingen nationaldagstradition och det känns bara krystat. Kan hålla med mama97mia om att midsommar räcker som "nationaldag"

  • Tillberga 20 maj 2008

    va tusan har vi att fira 6 juni?
    hittade detta på nätet när jag letade

    Nationaldagen
    Svenska flaggans dag, den 6 juni,
    är allmän flaggdag och har firats
    som sådan sedan 1916. Dagen blev Sveriges nationaldag 1983 och är sedan 2005 en arbetsfri helgdag.
    Varför 6 juni?
    Ursprunget till datumet är att Gustav Vasa valdes till kung den 6 juni 1523 och att 1809 års regeringsform skrevs under samma datum.
    Kring sekelskiftet 1900 genom-
    syrades samhället av nationalistiska strömningar och man började diskutera ett lämpligt datum för en svensk nationaldag. Aktuella förslag var den 6 juni, midsommarafton, Gustav II Adolfs eller Karl XII:s dödsdag.

    Midsommaraftonens många anhängare tvingades ge upp eftersom den dagen kunde leda till missförstånd. Den nya flagglagen, som trädde i kraft efter unionsupplösningen med Norge hade skrivits dagen före midsommarafton. Det kunde se ut som om vi ville högtidlighålla förlusten av broderlandet. Kungarnas respektive dödsdag, 6 och 30 november, ansågs mindre lämpliga eftersom mörker och kyla inte befrämjar den rätta stämningen.
    Innan något beslut hade fattats tog Artur Hazelius, Nordiska museets och Skansens skapare, saken i egna händer och anordnade våren 1893 ”Vårfest på Skansen” en fest som pågick i flera dagar och som avslutades med firande av den 6 juni. I årsredogörelsen för Nordiska museet och Skansen 1893-1894 skriver Artur Hazelius: Såsom en de fosterländska minnenas högtidsdag har på Skansen införts den 6 juni, Gustafsdagen, hvilken där firats och hädanefter kommer att firas såsom svensk nationaldag.

  • majamia 20 maj 2008

    vi firar nationaldagen med friluftsliv. Vi har familjedag i vår lokala förening friluftsfrämjande. Vi vandrar en bit o sen lagar vi mat tillsammans på vår stora wok, super mumsigt. Vad kan passa bättre än att njuta av vår vackra natur en dag som denna.

  • MammaIrene 20 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 20 maj 2008

    men... finns det verkligen ingen mer än jag som är besviken på hur man snyter våra helgdagar??? Det började med all helgonadagen... sen blev det midsommarafton. Sen tar man bort annandag pingst....

    OK låt oss ta bort alla röda dagar!!!!
    Ge sen folk ett konto med helgdagar att ta ut enligt eget tycke o smak - efter tro.... Jag kan då vara ledig under Yom Kippur, Rahmadan, Pingst, Jul, Nyår, m.m.

    JAg skojar lite, men det finns faktiskt en tanke bakom det hela också -säg emot mig nu


    Är inte säker på vad du menar....????
    Alla helgonadagen är röd dag, et är inte ändrat på något sätt, midsommarafton har aldrig varit röd så vitt jag vet om jag inte missat något och annandag pingst blev ersatt med sveriges nationaldag.... Vad den beträffar så hade jag hellre sett att de tagit 1:a maj i stället för pingsten, men vad gör man......
    Helgdagarna är ju i alla fall lika många fortfarande, eller hur...

    Jag förstår dock din poäng med att alla skall ha ett konto att ta ut när de passar deras religion, men tycker kanske ändå att det är lite tråkigt.......
    Personligen vill jag nog att sverige skall hålla sig till den kristna traditionen o helgdagarna, har svårt att tro att muslimerna ändrar på sina röda dagar o arbetstider för att fira kristna högtider...

  • jas65 20 maj 2008

    För mig kan de ta bort alla helgdagar eller ge alla som arbetar / arbetslösa ett konto med ett antal dagar de kan ta ut när de vill fira sin helgdag, då Sveriges befolkning består av så många nationaliteter.
    Vad anbefaller Sveriges national dag så spelar det heller ingen roll. Hissar vi den Svenska flaggan så kallas vi Svenskar för rasister.

    Nej fira lell lördagen och en vanlig helg och stäng alla affärerna klockan 12 på lördagen eller ha helstäng under hela helgen. Som det var förr.

    Mvh
    Höfta helgerna lite mera lagom

  • holmba 20 maj 2008

    Låt det vara som det var förut. Ingen röd dag 6 Juni och att vi får tillbaka annandagpingst.
    :@

  • GodareMat 21 maj 2008

    När vi ändå är igång och diskuterar helgdagar, är det någon mer än jag som kommer ihåg att midsommarafton tidigare alltid var den 24:e oavsett vilken veckodag det var och inte flyttades till närmaste fredag?

    I ärlighetens namn, hade du velat att din födelsedag ändrade datum för varje år? Det är ju ändå Johannes Döparens födelsedag som firas då...

    Varför flyttas inte julafton helt plötsligt runt på samma sätt? Det är ju bara en annan födelsedag som firas...

    För övrigt så är alla "kristna" högtider instiftade för att ersätta tidigare högtider, till exempel midsommarblotet, som ett led i kristnandet...

  • CarinaB73 21 maj 2008

    Jag håller med övriga att jag hellre hade varit ledig annandag pingst istället för 6 juni. I vår stad är det en liten musikparad på torget, varar cirka 20 minuter, sen är kalaset över. Lugnt och stilla med andra ord.(N)

  • Smulpajen 21 maj 2008

    Jag tycker inte man ska välja det ena eller andra. Varför inte ha BÅDE annandag pingst och 6:e juni som helgdag? Och varför ska inte vi svenskar ha en nationaldag precis som alla andra länder? Sen betyder ju inte vår nationaldag samma sak historiskt. Ingen befrielse från ockupation osv. Men vi har ju alltid firat den svenska flaggan den 6/6 så jag tycker det passar bra att ha denna som nationaldag. Midsommarafton är ju ändå så djupt rotat i den svenska folksjälen. Det ena utesluter inte det andra!

  • Tillberga 21 maj 2008

    Skrivet av GodareMat den 21 maj 2008

    När vi ändå är igång och diskuterar helgdagar, är det någon mer än jag som kommer ihåg att midsommarafton tidigare alltid var den 24:e oavsett vilken veckodag det var och inte flyttades till närmaste fredag?

    I ärlighetens namn, hade du velat att din födelsedag ändrade datum för varje år? Det är ju ändå Johannes Döparens födelsedag som firas då...
    .


    Midsommardagen infaller i Sverige sedan 1953 alltid på den lördag som ingår i perioden 20-26 juni. Tidigare inföll midsommardagen alltid den 24 juni, på Johannes Döparens dag. Före 1925 kallades midsommardagen bara för Johannes Döparen.

  • The_mama97mia 21 maj 2008

    Håller med GodareMat och Tillberga.
    Jag minns att midsommarafton alltid låg den 24 juni.
    Dessutom var ALlhelgonaafton också flyttbar förr, vilket innebar att vi hade ibland "klämdagar" - översättt det till engelska ngn?? Squeezeday?????
    Men sen sa Sveriges arbetsgivareförening ifrån under Curt Nicolin o sen dess ligger alltid ALlhelgona på en lördag!

  • Ekorrungen 22 maj 2008

    Firar inget speciellt! Sen tycker jag att dom kunde ta tebakt annandag pingst också. Men ja e ju förtidspensionär så för mej spelar det egentligen ingen roll, är alltid ledig ändå:p

  • busan37 22 maj 2008

    Har inga traditioner alls denna dag

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.