Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad äter Ni till Valborg

  • berggrenskan 28 april 2009

    Hur är det med traditionerna runt Valborg. Jag kan inte säga att vi har någon särskild tradition kring Valborg annat än att besöka någon majbrasa. Vi firar nog också oftast Valborg med goda vänner, inte just med släkten.(Y)
    I år ser det ut som vi får en strålande Valborg i hela landet med värme och sol, så jag tror det blir något på grillen.

  • anluk 28 april 2009

    Har inga särskilda traditioner, men grillat ligger väl ganska bra till iår(Y)

  • Disen 28 april 2009

    Fint väder, då blir det nåt smarrigt på grillen. :p

    Vi ska träffa vänner, äta och dricka gott.
    Det är en bra tradition tycker jag.(Y)

  • mariaengstrom 28 april 2009

    I år, om allt klaffar, ska jag, min kille, bästa kompisen och hennes kille träffas och laga mat. Förrätten & sallad hade jag tänkt överlåta till dem. Själv vill jag ha hand om huvudrätt och efterrätt!

    Hade tänkt mig helgrillad fläskfilé marinerad med papaya/kiwi. Har ej bestämt tillbehör men lutar åt råstektpotatis med sesamfrön.

    Ev. ska jag baka foccacia, har aldrig gjort det tidigare men älskar verkligen foccacia.

    Efterrätt blir det Niklas mat-chokladbakelse med flytande mitten, tänkte servera den med rabarbergrädde och passionsfrukt.

    Till det något gott vin!

  • The_mama97mia 28 april 2009

    Lutar väl att att vi grillar här, jag o barnen.... kan bli kycklingspett och potatispaket på glöden. Själva Valborgsfirandet här brukar jag inte gå ned på, rädd för mkt fylla o bråk.
    Men jag brukar lyssna på radio när studenterna sjunger vid Gunillaklockan i Uppsala. det är Valborg för mig...

  • Nusse 28 april 2009

    Hemma hos mig serveras tjälknöl med tysk potatissallad, en krämig pastasallad och chokladtårta Varenne!
    Det är ju liksom så att lilltösen inte längre är en lilltös, utan blir en medelålders..hmm..tant..nääeee tjej ju på valborgsmässoafton!:p

  • monac 28 april 2009

    Gazpacho tänker jag göra till förrätt...
    :)
    Sedan blir det olika grillade rätter och inte minst såser/röror och tillbehör.
    Kanske nått "glassigt med bär" till dessert!(Y)

  • Gnurf 28 april 2009

    Här blir det Havregrynsgröt såklart...(Y)

  • stepp567 28 april 2009

    Skrivet av Disen den 28 apr 2009

    Fint väder, då blir det nåt smarrigt på grillen. :p

    Vi ska träffa vänner, äta och dricka gott.
    Det är en bra tradition tycker jag.(Y)



    Det ska vi oxo göra på Valborg!!!:p
    Ha en trevlig valborg önskar jag alla här på mkl.(Y)

  • Monika46 28 april 2009

    Brukar aldrig vara hemma Valborgsmässoafton, för jag och mina vänner har som tradition att åka ut och äta på någon restaurang Valborgsmässoafton... Därefter åker vi hem till någon i gänget, dricker kaffe och bara umgås och har det trevligt.. På sin höjd grillar vi en korv med bröd och tar lite öl eller vin till det... :D

    Ha en trevlig Valborg på Er alla MK:are!!! :D

  • Amika 28 april 2009

    Grillade kycklingspett med jordnötssås och grillade grönsaker till.

    Sen grillade bananer med choklad och glass. Klassiskt, enkelt och väldans gott! :)

  • matlibba 29 april 2009

    Jag funderar på Gnurfs Valborgsmeny.
    Vad skall du servera till denna delikata rätt? :)(Y)
    Här blir det något grillat.:D

  • Gul13 29 april 2009

    Vi äter köttfärspaj till lunch och sen grillar vi korv med bröd ute i guds fria natur som är tradition. Nej vi har inte eldningsförbud hos oss än.
    Till kvällen brukar vi vara ganska mätta ändå så det blir nog bara några goda räkmackor eller varma mackor.

  • berggrenskan 29 april 2009

    Skrivet av Monika46 den 28 apr 2009

    Brukar aldrig vara hemma Valborgsmässoafton, för jag och mina vänner har som tradition att åka ut och äta på någon restaurang Valborgsmässoafton... Därefter åker vi hem till någon i gänget, dricker kaffe och bara umgås och har det trevligt.. På sin höjd grillar vi en korv med bröd och tar lite öl eller vin till det... :D

    Ha en trevlig Valborg på Er alla MK:are!!! :D


    Vad trevligt det låter, och så slipper ni ju både att fixa fram maten och att diska efter.
    Har inte bestämt vad vi ska grilla än, någon som har något kul förslag? Vill inte ha fläskfilé det åt vi i söndags.

  • Erajscha 29 april 2009

    Vi är bortbjudna på "Helga Valborgs spaghettiyra" hos kamrater och det innebär tydligen "extra simpel middag. Spaghetti, köttfärssås, glass"

  • Erajscha 29 april 2009

    Skrivet av berggrenskan den 29 apr 2009
    Har inte bestämt vad vi ska grilla än, någon som har något kul förslag? Vill inte ha fläskfilé det åt vi i söndags.



    Goda grillspett (skinstek tärnad och marinerad med citron, vitlök och timjan) med sallad och pitabröd är lite trivsamt att snacka kring.

    Gällande mer traditionellt grillande så tycker jag inte att man måste vara så innovativ så här års.. än så länge är grillandet nyhetens behag för våren så bara fin välmarinerad karré med potatisgratäng och sånt funkar ju. Vill man slå på stort så är ju entrecôte alltid gott att grilla.

  • NicolinaZ 29 april 2009

    Här i Finland är Valborgsmässoafton världens partykväll åtminstone för ungdomar och sedan är Första Maj världens sillfrukostfestardag med antingen öl och snaps eller skumvin och grillat eller allt och båda ;-) Mjöd och struvor eller munkar är helt "must" under Valborg här! Bäst är det med hemgjort mjöd - som är världens enklaste! Men man får också köpa "läsk-mjöd" i alla affärer, även om det inte alls är samma sak! Jag skriver in recept på mjöd och struvor nu, om någon är intresserad. Glad Valborg!

  • Erajscha 29 april 2009

    Skrivet av NicolinaZ den 29 apr 2009
    sedan är Första Maj världens sillfrukostfestardag med antingen öl och snaps eller skumvin och grillat eller allt och båda ;-) Mjöd och struvor eller munkar är helt "must" under Valborg här! Bäst är det med hemgjort mjöd - som är världens enklaste! Men man får också köpa "läsk-mjöd" i alla affärer, även om det inte alls är samma sak! Jag skriver in recept på mjöd och struvor nu, om någon är intresserad. Glad Valborg!



    Låter oerhört trevligt med ett firande som inte är på kvällstid... fram för fler festliga frukostar!

  • NicolinaZ 29 april 2009

    Jo det är skoj, även om det sällan slutar före sena kvällen... Firandet alltså ;-)
    Nu har jag satt in recept på Mjöd och Valborgsstruvor. Mjödet har jag gjort "tusen gånger" men struvor ska jag försöka göra första gången i år. Man kan också köpa dem färdiga....

  • Gnurf 29 april 2009

    Jodå, i Finland kan man fira Valborg. Jag är ju själv kvartsfinne....:p Hyvvä Suomi!!

    http://www.youtube.com/watch?v=Yz5A6hm1H1M

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.