Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad äter Ni till Valborg

  • NicolinaZ 29 april 2009

    :(... Jaaa, här måste jag ju då poängtera en liiiiten skillnad mellan glada finlandsSVENSKA traditioner och mera deppiga dito som snarare hör till majoritetsbefolkningen... Vi snackar ju lite mer karneval och så....

  • wiklund73 29 april 2009

    Här kommer det att bli taco panpizza i goda vänners lag.(Y) + dumle kladdkaka till efterrätt.

  • gummsen 29 april 2009

    Falukorv i ugn med skinkost blir det idag har precis kastat in den i ugnen och det är första gången som jag gör den, har hittat receptet på matklubben. Hoppas det blir gott.

  • Lena 29 april 2009

    På valborg så grillar vi fläskfile och gör en fett gratäng till det. Dryck så blir det några kalla öl...
    Hoppas att väder gudarna är med så de blir lika varm som idag.
    Ha en trevlig valborg allihopa här på mk:D

  • Okänd 29 april 2009

    Då går vi ut och äter, efter majbrasa och fyrverkeri!

  • snuosm 29 april 2009

    Vill göra något enkelt med lax...gärna på grillen. Guben har köpt vita viner, som jag tror passar ypperligt till lax (Y)

  • The_mama97mia 29 april 2009

    Hmmmmmm... jag vill ju grilla. Men sonen Albin som fyller 9 på lördag 2 maj har önskemat i princip hela helgen... O imorgon har han beställt Spaghetti och köttfärssås!!!! Vilket inte utesluter att jag grillar till mig o o dottern....

  • farmoringer 29 april 2009

    Vi har inga traditioner alls när det gäller mat till Valborg. Är det fint väder så är det troligt att vi grillar midagsmaten. Senare på kvällen gör vi upp eld och grillar lite korv och dricker nån öl i eldens sken...(Y)

  • MsJones 29 april 2009

    Hos oss blir det Indisk mat. Först en grön ärtsoppa, sedan en buffé med kyckling i paprikasås, linser med lök och äggcurry. En massa olika grönsaksrätter blir det också (spenat, brytbönor och aubergine - allt indiskt). Sedan blir det en italienskt dessert - pannacotta

  • Babzan 29 april 2009

    Äta på valborg? Vi ska dricka från morgon till kväll! Skämtar bara, jag jobbar natt så min familj får grilla nåt gott utan mig:(

  • redd 29 april 2009

    Valborgsmaten brukar bestå av ett paket grillkorv och dito bröd som man köper på väg någonstans.

    Sedan har just valborg av någon anledning inte ändrats sedan tidig tonår trots att alla andra helger gjort det, så en sådär 5-10liter öl även försvinna under aftonen tillsammans med diverse groggar etc.
    Gissar att det beror på att det inte finns någon valborgstradition i landet utan man tar vad man har.

  • Gnurf 30 april 2009

    Jag kör faktiskt fiberhavregrynsgröt ganska ofta till frukost :D...jag säger som LCHF-fantasterna "Det är ju så naturligt!!" :p...., kokar den i mjölk så blir den x-tra rund å fyllig i smaken å dessutom proteinberikad. Hembakt bröd med äggröra, tomat, rödlök blir pricken över....(Y)

    Igår marinerades fläskfilé (citron, chili, salvia, vitlök) så den grillas senare ikväll, Hasselbackspotatis och en cole-slaw tänkte jag till det. Å så var det nice-price på Vienetta i veckan så en sån ligger i frysen å bidar sin tid.

    Lilla Hjärtat överraskade med en kasse Starköl tidigare i veckan :D, det är äkta Kärlek det flickor!! Så tänk på det när Ni är ute å shoppar loss, hur enkelt det faktiskt är att göra en Man lycklig...en kasse Starköl är för Mannen vad ett fång Rosor är för Kvinnan....(Y)

    Nån flaska Rödtjut finns i vinstället ifall nöden så tvingar...(H)

    Skrivet av matlibba den 29 apr 2009
    Jag funderar på Gnurfs Valborgsmeny.
    Vad skall du servera till denna delikata rätt? :)(Y)
    Här blir det något grillat.:D

  • evaldo 1 maj 2009

    I dag den 1 Maj tänkte jag bjuda på en sötsur fläskgryta med ris.

  • The_mama97mia 28 april 2011

    *PUFFDAGS*

    Knappt har vi smält påskmaten så är det dags att tänka på Valborg!
    Vädret lovar väl ganska gott så jag hoppas på grillat här!

    Men vi kanske åker till stugan och firar Valborg, där har jag inte riggat upp grillandet än.

  • idea_ 29 april 2011

    Japp Mia, i år är det till och med snöfritt här uppe hos mig, så förra veckan plockade fastighetsskötaren fram grillen, igår krattade han gräsplätten och satte fram utemöblerna. Med andra ord köpte jag hem ingredienser till grillat och bjuder lilla moster på valborgsmiddag. Men det får bli antingen Äppelmust från kivik eller mitt hemlagade iste till maten, ska jag sjutsa hem lilla moster klockan tio bör jag ju vara nykter :) När jag läste igenom tråden och såg NikolinaZ inlägg blev jag så rakarns sugen på Sima (mjöd) får väll ta och brygga en egen sats, har ju fått receptet av en gammal kursare från Haparanda. Jag är (precis som Gnurfen) kvartsfinne så jag förstår att uppskatta finska delikatesser :DD

  • Zlemma 29 april 2011

    Vi har bjudit hem lite folk och vi blir 15 st, så ikväll blir det till att förbereda fransk potatissallad, marinerad fläskfilé, göra en baguettedeg som ska kalljäsa inatt samt baka tårtbotten då det ska firas både Valborg och min födelsedag (som är på söndag). Och imorgon ska det även fixas med sallad, fetaröra och kycklingklubbor, samt fylla tårtan med dumlefluff och hallon! {dance}

  • berggrenskan 29 april 2011

    Skrivet av Zlemma den 29 apr 2011

    Vi har bjudit hem lite folk och vi blir 15 st, så ikväll blir det till att förbereda fransk potatissallad, marinerad fläskfilé, göra en baguettedeg som ska kalljäsa inatt samt baka tårtbotten då det ska firas både Valborg och min födelsedag (som är på söndag). Och imorgon ska det även fixas med sallad, fetaröra och kycklingklubbor, samt fylla tårtan med dumlefluff och hallon! {dance}


    Grattis i förskott, hoppas ni får en trevlig Valborg/födelsedagsfest :)

    Själva har vi inget planerat för Valborg i år. Kanske åker vi ut till landet. Vilket fall blir det säkert något grillat, om det ska vara så här fint väder

  • safir74 29 april 2011

    Då bara jag och dotra är hemma i Valborg så ska vi två äta Lövbiffsroullader, fylld med vitlöksost, ugnstekta grönsaker, pommes, bea samt fullkornsbaguette.
    Senare på kvällen åker vi med grannarna för att kolla in Majbrasan i grannsocken

  • butter 29 april 2011

    nåt grillat från Viltboden och ett glas riktigt gott rödvin

  • trollmor3 29 april 2011

    {eat} Vi brukar äta grillat med tillhörande tillbehör sen gör vi en egen valborgsmässoeld i grillringen på gården senare brukar det bli korvgrillning o marshmallows! Mysigt o gott

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.