Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Weberns vänner!

  • snuosm 20 april 2009

    Skrivet av snuosm den 18 apr 2009

    Nu har vi haft vår efterlängtade grillpremiär med sol, lite blåst och geting uppe i allt grillos(H) Blåsten gjorde att det blev ett väldigt drag på glöden och karréskivorna vi grillade blev bränd i kanterna, men vad gör väl det. God grillsås supergott till. Dramatiskt avslut på det hela när sparvhöken jagade in en liten grönfink i fönstret intill. Den lilla tvärdog..:'(


    Måste bara berätta att såsen blev ännu godare sedan den stått i kylen ett par dagar och serverades till stekt bratwurst idag. Och bratwurst går ju att grilla också :p

  • Gnurf 23 april 2009

    Jiiihaaaaa....Väderprognosen spår Grillparty till helgen.....(Y) Vad bjuder Ni på!?? Jag kör nog någon variant på baconlindade fyllda kycklingfiléer.....:p

  • snuosm 25 april 2009

    Grillade bratwurst till lunch. Vi åt dom i korvbröd och med hemgjord dressing på. Drack Trocadero till, jo (H)

    Nu står rotsaksgratäng i ugnen och fläskkotletterna ligger i snabbmarinad. Lyckades få tag i både palsternacka och morötter från Gotland. Får se om det gör någon skillnad på smaken...

    Husets vin på det här stället - McPherson Shiraz - hittades inte på Systembolaget, så det blev något annat med bl a samma druva i, från Australien...Rosemount. Aldrig provat förr.

    Hammocken är riggad och grillglöden snart het, aaaah! (Y)

  • Gnurf 25 april 2009

    Jepp..kycklingfiléerna är uppskurna, kryddade med rosmarin/timjan, fyllda med ört-/vitlöksfärskost och omlindade med bacon. Lilla Hjärtat har varit kokhet hela dagen :) och om sisådär 90min tänds grillen...(Y)

  • The_mama97mia 25 april 2009

    Jag grillade igår, fredag, några kycklingfiléer som jag skar i halvor på längden, marinerade i färdigköpt (jo jag vet fusk!) Cajun marinad (äkta Lidl fabrikat).
    SKinkskivor som marinerades i citrus o basilika marinad. Bakade potatis till på grillen. God sallad till och vips så hade jag en grannfamilj som satt o mumsade här, så allt gick åt... Helt oplanerat haha.

  • The_mama97mia 26 april 2009

    Idag söndag har jag riggat för att grilla fläskfilé - köpt "kort fläskfilé" som är billigare än Lång.... Hmmm... Storleken/längden har väl ingen betydelse?
    Nåväl testar att marinera fläskfilén i olja, ananasjuice, ingefära, vitlök, citron, färsk rosmarin, peppar. Kan bli gott.
    Till detta ska jag göra en variant av Skivad potatis i folie
    och en stor skål med härlig blandad sallad till.

  • Gnurf 26 april 2009

    Låter supersmarrigt MammaMia (Y) Här blir det bara rester av kycklinggrillen från igår....:p

  • 123Linnea 27 april 2009

    I helgen grillade vi örtmarinerade (makens ihopfixade, kors i taket!) fläskkotletter. Jättegott!!!!

    Ett problem dock - vår grill har rostat ihop och dött. Alltså fick vi grilla på "pickniick-grillen" som vi brukar ha med på camping och så. Det innebär att man inte kan höja och sänka gallret.
    Vi behöver väl skaffa en större och bättre grill. Någon som har tips?
    Obs - vi köper hellre billigt och dåligt än dyrt och bra i detta fall... Ja, vi är väl lite knäppa. Det kanske finns någon som bara är billig utan att vara dålig...

  • bernit 27 april 2009

    Skrivet av mama97mia den 23 mar 2009

    lindbergc - vilket kul tips! DU skulle inte kunna tänka dig att lägga in det som ett recept? Hur gjorde du med vitkålen o färsen mer i detalj liksom?

    Pizzasten låter väldigt intressant, jag är sugen på att skaffa en wok-insats eller vad det heter.
    Häftigt med en Weberklubb på jobbet.....

    Cool citat ang grönsaker! Ska anamma detta på stuberten!

    Har köpt pizza-stenen men inte hunnit prova den ännu.
    När du säger wok-insats menar du då det som ser ut som en lös wok-panna men med en massa hål runt hela pannan ?

  • The_mama97mia 27 april 2009

    Hej Bernit!
    Jag vet inte vad jag menar med wok insats, har inte sett ngn på riktigt, men har surfat runt o förstått att det kan finnas både med och utan hål?

  • The_mama97mia 27 april 2009

    Skrivet av 123Linnea den 27 apr 2009

    I helgen grillade vi örtmarinerade (makens ihopfixade, kors i taket!) fläskkotletter. Jättegott!!!!

    Ett problem dock - vår grill har rostat ihop och dött. Alltså fick vi grilla på "pickniick-grillen" som vi brukar ha med på camping och så. Det innebär att man inte kan höja och sänka gallret.
    Vi behöver väl skaffa en större och bättre grill. Någon som har tips?
    Obs - vi köper hellre billigt och dåligt än dyrt och bra i detta fall... Ja, vi är väl lite knäppa. Det kanske finns någon som bara är billig utan att vara dålig...


    Hej, har sett i diverse reklamblad att en skaplig klotgrill går för 300 spänn. Det tycker jag är prisvärt! Klotgrillen har många fördelar jämfört med vanlig grill liksom. Men som sagt, jag är ju nästan ordförande i Weberns fanclub här, min weber har jag nog tjänat in om några år, för den är så bra. Har gjort av med ett antal billiga/sämre grillar genom åren.
    Grilla mera! /Mia

  • lindbergc 27 april 2009

    Skrivet av mama97mia den 27 apr 2009

    Hej Bernit!
    Jag vet inte vad jag menar med wok insats, har inte sett ngn på riktigt, men har surfat runt o förstått att det kan finnas både med och utan hål?


    Hej på er.
    Woken till Weber ser ut så här och passar exakt i fästena som gallret normalt hänger på. Wokade senast i lördags.
    http://www.haurumkristensen.dk/billeder/weber-wok.jpg
    Finns både till 47 o 57 grillar
    Kolen orkar verkligen hålla värmen så det wokar rejält. Häll i lite jordnötsolja som tål hög värme.

  • The_mama97mia 27 april 2009

    Tillägg: I reklamen idag (en halv regnskog i lådan...) så sålde Överskottsbolaget klotgrill för 150 spänn typ.

  • snuosm 29 april 2009

    Sitter här och funderar över valborgsmässoaftonens bestyr...eftersom guben köpt vin som jag tror passar till lax, så vill jag tillaga denna lax på grillen så klart. Känner för något nytt, inte som jag vanligtvis gör...stoppar lax och smått o gott i ett foliepaket. Vore kul med ett litet tips på något annorlunda! Bara det lagas på grillen så:D

  • The_mama97mia 29 april 2009

    Snuosm, jag gör oftast lax i just folie, men tror att det ska gå bra att göra spett på lax! Troligen går det bättre om man lättrimmar laxen först, har för mig att den blir liksom fastare då.
    Ett annat tips är att istället för foliepaket - lägga en bit folie på grillen o sen vänder du fisken på folien om du förstår.

    Vore kul om ngn annan har tips på hur man gör, jag kan tänka mig att lättgravad hel laxsida blir toppen att köra indirekt grillning på annars, gärna med lite enris också.
    Hoppas du talar om vad det blir sen!

  • snuosm 3 maj 2009

    Skrivet av mama97mia den 29 apr 2009

    Snuosm, jag gör oftast lax i just folie, men tror att det ska gå bra att göra spett på lax! Troligen går det bättre om man lättrimmar laxen först, har för mig att den blir liksom fastare då.
    Ett annat tips är att istället för foliepaket - lägga en bit folie på grillen o sen vänder du fisken på folien om du förstår.

    Vore kul om ngn annan har tips på hur man gör, jag kan tänka mig att lättgravad hel laxsida blir toppen att köra indirekt grillning på annars, gärna med lite enris också.
    Hoppas du talar om vad det blir sen!


    Tack för tipsen! Jag hade laxkotletter, men tyvärr blev själva grillningen inställd i torsdags. Blev tillagat på spisen i stället, den här gången. Ugnsstekt klyftpotatis, paprika och sötpotatisbitar blandat och en kall örtsås till. (Y)

    Ska prova med folie på gallret nästa gång. Jag har testat indirekt grillning med lax tidigare, med bra resultat. Faktiskt tog jag ett par kvistar enris med då, eftersom jag har det på hemma på tomten.

  • The_mama97mia 10 maj 2009

    Idag har jag köpt en ny leksak - enLooftlighter, en sorts bras/grilltändare. Blir spännande!

  • MatAnders 10 maj 2009

    Håller på och grillar lammfärsbiffar nu ska bli kanongott.

  • pillan70 10 maj 2009

    Skrivet av moriconi den 22 mar 2009

    Det godaste som finns är grillad färsk potatis:)

    Bara att skrubba rent potatisarna, hälla dom i en bunke med olja, salt och valfri örtkrydda och sen trä på spett och grilla tills de är mjuka. Jag använder helst ett metallspett eftersom potatisarna kräver lite tid. Går även bra utan spett för den delen.


  • The_mama97mia 10 maj 2009

    Nu längtar man efter färsk potatis.... Men det finns mkt gott att göra med vanlig potatis på grillen med.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.