Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Weberns vänner!

  • The_mama97mia 6 juli 2009

    *PUFF*
    Här har det regnat så jag har fått ställa Mr Weber under tak o grillat... Men det går ju det med! Bara man är försiktig med elen när man tänder!

  • The_mama97mia 28 juli 2009

    Mellan skurarna grillar vi.... Ibland under tak.
    Ikväll blir det rödvinsmarinerat innanlår, majskolvar, m.m.grönt på grillen. I ugnen går färskpotatis med olja o grillkrydda, ny favorit bland barnen.

  • Bianca 5 maj 2010

    Okay, nytt år och nya grillningar. Här i Västra Frölunda har premiärgrillning redan utförts på den äkta webern. Nytt för säsongen är de teflonkorgar som införskaffats på Clas Olsson, 2 för 70 kr. Jag kryddade lax och lade i och placerade sedan på grillgallret. Skillnad som dag och natt må jag säga, för fisken fick en kanonfin grillyta och inte minsta tillstymmelse till att bränna fast. Sen diskar man bara av korgarna till nästa gång. Påminner om teflonpannans intåg i köket för många år sedan( "steka ägg utan smör????? omöjligt!!!!)
    Dessa korgar gör att man slipper(läs gubben ;) skrubba gallret som en blådåre efter varje grillning. Man kan även lägga i grönsaker, kött, frukt eller vad fantasin bjuder på. Hallomi borde bli kanonfin...

    Dagen tips alltså nu när säsongen är här igen

  • Bianca 5 maj 2010

    Skrivet av mama97mia den 5 jun 2009

    Fråga om pizzabakning på sten här .
    Om jag tänder glöden som vanligt (jag använder Looftlighter) - när lägger jag på stenen o när vet jag att det är dags att börja baka???????????+
    PLUS har ngn tips om bra pizzaspadar?


    Vet inte om du fått tag i pizzaspade men butiken Bagaren & Kocken har bakspadar för inte alltför stor peng. Tror att det går att beställa även över nätet från dem om du bor långt ifrån.

  • The_mama97mia 5 maj 2010

    Tack Bianca för tipsen, sugen på teflonkorg o nej jag har inte köpt ngn spade än! Inte invigt pizzastenen heller. Men vi har ju nyss startat säsongen på allvar...

  • The_mama97mia 12 maj 2010

    *puffar*

    Vad lägger ni på grillen i helgen? Långledigt för många, säker på att de flesta tar fram grillen och gör ngt underverk.

    Jag tänker göra potatispaket - nästan som gratäng fast i folie på grillen. Har en varmrökt lax som jag ska värma på grillen med. TIllbehör grillad citron i halvor - så gott och man får ut massor med juice ur dom då. Troligen bruschetta på hembakt surdegsbröd, tomatsalsa på, som aptitretare.

  • jimboz 12 maj 2010

    Vädrets makter tillåter mig att göra något smarrigt i ugnen (inomhus)...Ty vädret slår om lika snabbt som kungen målar sig själv på baksidan av en tesked...

  • Okänd 12 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 12 maj 2010

    Vädrets makter tillåter mig att göra något smarrigt i ugnen (inomhus)...Ty vädret slår om lika snabbt som kungen målar sig själv på baksidan av en tesked...


    :DD Var får du allt ifrån?

  • jimboz 12 maj 2010

    Skrivet av danniella den 12 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 12 maj 2010

    Vädrets makter tillåter mig att göra något smarrigt i ugnen (inomhus)...Ty vädret slår om lika snabbt som kungen målar sig själv på baksidan av en tesked...


    :DD Var får du allt ifrån?


    En ren bonus när dom förväxlade mig på BB {doctor}

  • Gnurf 14 maj 2010

    Grillat 2 dagar i rad. Värmebölja var det igår, +21,4grader i skuggan den 13 Maj. På 24 timmar gick man från långkalsonger till badshorts. Norrland är fantastiskt >:D Håller på att bygga ett stort trädäck framför bastun...synd bara att man blir så törstig av värmen och kroppsarbetet >:D

    Imorgon är det inplanerat att enrisröka en laxfilé i klotgrillen (Y)

  • The_mama97mia 14 maj 2010

    Åh vad härligt!
    Jag skulle bli jätteglad om du hade lust att beskriva mer i detalj hur du enrisröker i grillen?

  • The_mama97mia 14 maj 2010

    Åh jag har hittat en ny leksak på grillavdelningen - en kycklinghållare! Jag blev ju alldeles salig. Den kostade bara 49 spänn, måste ha!
    Jag hejdade mig när jag kom till avdelningen för brikettöverdrag - alltså en liten påse att dra över brikettpåsen. Klart Totte ska ha en kulpåse...

  • snuosm 15 maj 2010

    Jag har svårt att få glöd med fjolårets briketter, men idag ska jag prova att blanda dom med vanlig grillkol som är nyinköpt. Det måste vara något fel eftersom det blev briketter över efter förra säsongen. Det kommer aldrig att hända igen ;)

  • maxxess 15 maj 2010

    Helt plötsligt blev det 20 grader ute i västsverige och jag fick prova mitt inköpta "fuskkött" på grillen. Förkokt och marinerad entrecôte med ben från Jojjens kött, inköpt på Willys för ca 70 kr/kg. Halvfabrikat är inte helt fel ibland....

    http://img88.imageshack.us/img88/9103/dsc0028mf.jpg

  • The_mama97mia 28 juli 2010

    Puff!
    Idag ska jag grilla majskolvar m.m.
    Hittade en bra länk med grilltips för färsk majs på olika sätt
    http://www.grillguiden.se/inspiration/tema/grillad-majs/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.