Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Buljong på grönsaker

  • LarsII 4 januari 2009

    Blev bestört när jag läste listan på tillsatser i buljongtärningar och tänkte koka min egen grönsaksbuljong på frysta blandgrönsaker.

    Kan ågon händig tala om för mig hur man gör?:o

  • The_mama97mia 4 januari 2009

    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=541454

    här har du ett tips :), bra att ha som grund o sen varierar du utifrån vad du har hemma ju.

  • festmaten 4 januari 2009

    Jag hittade ett recept i en bok, som jag la inhär snabbt som ögat!

    Står i boken att om man tar i palsternacka så blir det en sötare o nötliknande smak. Undvik grönagrönsaker ex. brysselkål, broccoli kan ge buljongen allt för kraftig smak.

    Tack för att du kom med idèen, nu skall jag själv ocksåtesta det.
    Grönsaksbuljong

  • The_mama97mia 4 januari 2009

    tack kalasmad., sparade den. Jag brukar försöka ta vara på spad och smaker men erkänner att jag har en massa buljongtärningar i skåpet...

  • LarsII 5 januari 2009

    Tack, ska genast koka för att ha. Väldigt lång koktid i det senaste men det nyttiga i grönsakerna förutom vitaminerna förstörs väl inte av det.

    Man kan ju verkligen fråga sig varför Knorr-buljongtärningen på fisk ska behöva innehålla tre olika sorters glutamat-smakförstärkare. Blir att koka fiskbuljong nästa gång jag köper fisk.

  • TessaA 17 maj 2009

    Om du tröttnar på att koka egen kan jag rekommendera att du köper Biofoods ekologiska och vegetariska grönsaksbujong. Inga konstiga ämnen alls utan bara rena ingredienser. Finns på buljonghyllan på mitt Willys så den borde gå att få tag på överallt. Dom ska även ha kött och kycklingbuljong.

    Lycka till!

  • Okänd 17 maj 2009

    Här kommer ett recept som jag haftnytta och glädje av i många år.
    Man vet exakt vad den innehåller och så kan man "skryta" lite när man har gäster!

    Grönsaksbuljong

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.