Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

enkel soppa för alla

  • monabentsen 11 januari 2011

    Jag söker sopprecept att laga till vår soppcirkel. I cirkeln ingår det ingår en person som vill ha stark soppa och en annan som vill ha lättkryddad. Jag behöver alltså tips på soppor med måttlig kryddning som går bra att krydda på vid bordet för den som så önskar. Tips mottages tacksamt..

  • Cassiopeya 11 januari 2011

    Gör tacosoppa! (L)
    1. Stek 400 g köttfärs. Slå på en påse tacomix och ca 1 dl vatten. Låt kryddorna blandas väl.

    2. Skala och skär 4 potatisar i tärningar. Skär en klyfta vitkål i små bitar. Skala och riv 2 morötter grovt.

    3. Häll över färsen i en kastrull och slå på 1 liter kokande vatten.

    4. Häll på en burk tacosås mild, lägg i en köttbuljongtärning och peppra efter smak.

    5. Låt koka tills grönsakerna är mjuka.

    Servera med crème fraiche, tacosås mild, medium och hot, samt ett gott bröd med ost. Den som vill ha en starkare soppa tar en extra sked med hot sås i sin tallrik, den som vill ha len smak tar en sked med crème fraiche.

  • Hilmer54 11 januari 2011

    Kålrotscappucino med palsternacka

    ½kålrot ca 400gr skalad och tärnad
    2 scharlottenlökar, skivade
    1msk smör
    7dl grönsaksbuljong
    1½dl vispgrädde
    1dl mjölk
    2tsk riven, färsk ingefära
    1msk vit balsamvinäger
    salt o vitpeppar
    2 palsternackor
    rapsolja
    färsk timjan
    Fräs kålrot och lök i 2min i smör utan att det tar färg. Häll i buljong, grädde och mjölk, koka kålroten mjuk i 15-20 min.Tillsätt ingefäran och vinäger mixa till en skummig soppa. Smaka av med ingefära, salt, och peppar. Skala och skär palsternackorn i långa stavar. Bryn dom runt om i olja, salta. Servera till cappuccinon. Garnera m färsk tinjan.

    För starkare soppa servera färskriven ingefära, sambal oelek vid sidan om.

  • siggemums 11 januari 2011

    I min familj är fisksoppa en favorit. Jag serverar den med en kryddig creme fraiche som tillbehör för de som vill ha lite extra sting. Jag kryddar den med vitlök salt, peppar eller cayennepeppar.

    Soppan gör jag så här, på ett ungefär :
    Blanda vit fisk och lax 150-200 g /pers. Skölj och dela i kuber. Salta och pressa citron över fisken.

    Skala en kvart räkor( 4 pers). Fräs skalen utan att få färg i smör. Häll på vatten och koka en kvart.
    Häll bort skalen i en sil.

    Fräs purjolök och grönsaker och efter behag tex morot, rotselleri mm ev lite curry i lite smör och låt sedan koka i fonden tillsammans med fiskbuljong och ev lite vitt vin, tills de är nästan klara. Blanda i fisken och låt sjuda ett par min. Brytbönor är gott i soppan, låt de sjuda med sista minuten. Blanda sist i räkorna, men låt de inte koka.
    Själv föredrar jag soppan utan grädde men naturligtvis är det många som tycker att det höjer smaken med en skvätt av det.

  • lena4 11 januari 2011

    Ett ställ med kryddor på bordet och denna
    Min värmande soppa

  • marwis 11 januari 2011

    Testa denna supergoda soppa!


    Morot/apelsinsoppa

    10 st  morot/morötter
    2 st  gul lök(ar)
    1 bit(ar)  ingefära, ca 20 g
    3 msk  Touch of Taste Grönsaksfond
    1 l  vatten
    apelsinsaft, från 1 apelsin
    salt och peppar
    olja
    Tillagning
    1. Skala och skär morötter och lök i mindre bitar.

    2. Riv ingefära och fräs tillsammans med morötter och lök i olja.

    3. Tillsätt vatten och fond och låt allt koka tills morötterna är mjuka.

    4.Mixa soppan med stavmixer. Pressa i apelsinen och smaka av med salt, peppar och eventuellt mer ingefära.

    5. Servera nybakat bröd till.

    Toppa med creme fraiche, det gör jag- Som kryddning för extra hot:; Sambal oelek och tabasco:)
    / Marie

  • alindalinda 12 januari 2011

    värt att prova; http://www.norrmejerier.se/recept/rodbetssoppa-med-pepparrotsfraiche
    norrmejerier har många olika sopprecept att välja bland på hemsidan. lycka till!

  • 7201 12 januari 2011

    Här kommer mitt TIPS !!!!{party}{eat}
    Finns i mina recept......
    Sussis grekiska soppa
    Soppröra
    Soppröran till är såååå god till icke redd fisksoppa också{eat}

  • busan37 12 januari 2011

    Denna soppan är god.

    Krämig laktosfri rotfruktssoppa

  • soccermum 12 januari 2011

    Detta är en av mina favoritsoppor.. Med en gnutta muskot i :P
    Spenatsoppa med ägghalvor

    För den som vill ha mild smak så äter man den som den är, för den som vill ha starkare smak så kryddar man extra med t ex vitlökspulver och vitpeppar..

  • monabentsen 14 januari 2011

    Tack för alla goda tips. Verkar bli en hel del soppa framöver 8-|

  • monac 14 januari 2011

    Har 3st. under mina recept...Röd linssoppa med kokosmjölk & saffran,Rostad rotfruktssoppa & Pumpasoppa(går lika bra att använda Zuccini till den) kanske nått som passar där.
    Soppcirkel...lät spännade. Kul idé!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.