Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

God & näringsrik mat i slät soppform :)

  • niklasmiddag 27 november 2009

    Ja nu är jag tillbaka igen, tidigare efterfrågade jag god mat i puréform och nu efter ännu en käkoperation som inte gick alls som man önskat så är jag helt fixerad med ståltråd i både under- och överkäke och behöver därför bra och goda recept på soppor i så slät form som möjligt då soppan ska gå att sila mellan tänderna!! Är tacksam för svar och lite komplement till enformiga näringsdrycker, ska trots allt sitta ihop såhär i sex veckor! / Sofie

  • Vetebullen 27 november 2009

    Leta här i MK på Potatis och purjolökssoppa och sen mixar du soppan och kryddar med
    kryddor du tycker om. Mycket gott! Lycka till! (Y)(Y)

  • The_mama97mia 27 november 2009

    Lins- och bönsoppa blir proteinrikt

  • The_mama97mia 28 november 2009

    Glömde ju säga, din stackare, vad jobbigt att inte få äta fast föda.

    Tänkte tipsa igen om Smoothies, vitaminbomber - frisk smak. Ta vad du har för frukt hemma o mixa, jag gillar smoothies utan yoghurt, vill ha mer som juice.

    Lycka till, hoppas du får fler tips här och du - glöm inte att ta hjälp av sjukhusets dietister?

  • asasto 28 november 2009

    Vanlig ärtsoppa, bara köra med mixerstaven och spä ut den lite mer så en blir lite mera flytande.

  • The_mama97mia 28 november 2009

    hmmm förlåt mig men jag tänker på såsen till porterstek... den är så god att man vill dricka den...
    Jag kan tänke mig att det blir svårt att få i sig tillräckligt med kalorier. Be ngn du känner att göra prterstek o ge dig såsen..... :)

  • poffa 28 november 2009

    Varför inte en klassiker som spenatsoppa?
    Billig och enkel att göra, och näringrik. :)

  • redd 28 november 2009

    Testa att koka buljong, bara att koka en soppa extra länge och sedan sila bort bitarna, vill du få i dig lite fibrer/volym är det bara att slänga i lite potatismos och koka en stund till så att det löser upp sig ordentligt.

  • poffa 28 november 2009

    Skrivet av redd den 28 nov 2009

    Testa att koka buljong, bara att koka en soppa extra länge och sedan sila bort bitarna, vill du få i dig lite fibrer/volym är det bara att slänga i lite potatismos och koka en stund till så att det löser upp sig ordentligt.


    Ja, att blanda lite olika rotfrukter som sen kokas sönder eller passeras med en mixer är ju utmärkt!

  • Regndroppen 7 augusti 2010

    Hej.

    Nu är det ju flera månader sen din "tråd" skapades... och jag hoppas att du läkt utan några fler komlikationer... och kan äta vanlig mat igen.
    Men det kan ju finnas fler som vill ha tips.

    De flesta soppor kan mixas och spädas ut med t.ex. buljong... så att de blir helt släta.

    Ska själv göra en gbp-op... och då får jag bara äta släta soppor i några veckor efteråt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.