Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grönsakssoppa

  • farmoringer 12 april 2008

    Är det nån som har ett bra recept på grönsakssoppa som även barn gillar? Tar tacksamt emot förslag.

  • anluk 12 april 2008

    Har på min sida. Koka olika rotfrukter tex potatis, kålrot, morot det brukar alla barn gilla tillsammans med buljong. Ta i rikligt med buljong för att få god smak. Kan också tillsätta ärtor eller broccoli om du vill det.

  • farmoringer 12 april 2008

    Skrivet av anluk den 12 apr 2008

    Har på min sida. Koka olika rotfrukter tex potatis, kålrot, morot det brukar alla barn gilla tillsammans med buljong. Ta i rikligt med buljong för att få god smak. Kan också tillsätta ärtor eller broccoli om du vill det.


    Ärtor? Är det verkligen en barnfavorit? Broccoli köper jag...Vad heter soppan?

  • Beson 12 april 2008

    Mitt tips är att koka potatis, morötter, selleri, palsternacka och ev. kålrot i
    grönsaksbuljong.
    Servera med mandelklimp till.
    Jättegott (Y)

  • farmoringer 12 april 2008

    Nu blev jag nyfiken. Mandelklimp? Vad är det?

  • Kaneta 12 april 2008

    Potatis och purjolökssoppa gillar mina barn. Jag lägger ofta i lite andra rotfrukter i tex morot eller sötpotatis. Koka ordentligt och mixa och runda av med lite grädde. Lite brödkrutonger till är också gott.

  • Beson 12 april 2008

    Mandelklimp fick jag när jag var barn.
    Man gör en bottenredning och späder med mjölk till en fast stuvning,
    kryddar med salt och peppar och några rivna bittermandlar. Tål att prövas:)

    En liten historia:
    Första gången jag gjorde den som gift, åt min man soppan först och mandelklimpen
    som efterrätt:D:D
    Men nu äter han den som man ska och tycker mycket om den.

  • farmoringer 12 april 2008

    Aha. Den har jag aldrig hört talas om innan. Ta(Y)ck för att jag fick min nyfikenhet stillad. Och även idag har man lärt sig nåt nytt...

  • farmoringer 12 april 2008

    Jag brukar göra rotsakssoppa med äggklimp. Men då äter de helst bara klimpen. Annars gör jag potatis-purjosoppa. Men nu skulle jag vilja ha nåt helt annat.

  • monac 12 april 2008

    rostad rotfruktssoppa som jag lagt in som recept är otroligt god! pröva den!:)
    rotfrukter & grönsaker & tillbehör kan man välja efter tillgång/årstid eller vilken karaktär ,man vill ha på sin soppa.(Y)...Här är den:

    Rostad rotfrukts soppa med basilikaolja:)

  • Ketronya 12 april 2008

    De här två är milda och goda och brukar gå hem hos barn :)

    Sommarsoppa
    Potatis- och kokosmjölksoppa

  • farmoringer 12 april 2008

    Jag märker att jag glömmer att titta i min kokbok...Jag skulle spara din Potatis- och kokosmjölksoppa, Ketronya, och så hade jag redan gjort det..:D

  • lappskojs 27 september 2008

    soppa i alla dess former är toppen mat. ofta är det bara vår fantasi som sätter stopp för nya smaker hälsar camilla

  • tilda 27 september 2008

    Gör en mexicanasoppa med lite blandade grönsaker som barnen gillar. Om de inte gillar grönsaker kan du göra en soppa med massa grönsaker och mixa den ordentligt så ser de inte vad som är i.:D

  • monac 27 september 2008

    vitkål & rotfruktsstrimlor samt någon rolig sorts pasta...snäckor eller så samt krossad tomat...smaksätt med oregano/vitlök ev.timjan. koka den på grönsaksfond eller kyckling dito.

  • ros 27 september 2008

    :)Det är ju så olika smaker som går hem hos barn
    Ett sätt är att mixa soppan.
    Servera olika tillbehör till ex: micrade bacon, räkor, laxbitar, brödtärningar, vitlöksbröd, korvslantar mm
    Broccolisoppa
    Färsksoppa
    Nässelsoppa
    Potatissoppa med rökt lax
    Servera till soppan
    Ostgifflar
    Smaklig måltid!(Y)(Y)(Y)

  • segerwitch 27 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 12 apr 2008

    Jag brukar göra rotsakssoppa med äggklimp. Men då äter de helst bara klimpen. Annars gör jag potatis-purjosoppa. Men nu skulle jag vilja ha nåt helt annat.


    :oVad är äggklimp, hur gör man?????låter intressant!:D

  • enAnnan 27 september 2008

    Mina barn äter det jag äter :p för jag har alltid velat vänja dem med den mat jag gillar, eller med all slags mat egentligen.
    Den här går hem hos oss, gärna med lite risoni eller bruten spaghetti oxå.

    Grönsakssoppa

  • anluk 27 september 2008

    Här kommer ett bra recept på klimp som jag gör till soppa.

  • monac 27 september 2008

    fantastiska piroger att äta till soppan:
    Tag-med-piroger

    gör dem hälften så stora!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.