Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med Räksoppan!

  • pepsmann 4 januari 2008

    Hej!
    Jag ska laga soppa för första gången i mitt liv. Räksoppa blir det. Ska koka en buljong av skalen och jag undrar om rommen bör köras med eller inte? Kvittar säkert men jag är osäker. Har du nåt annat bra tips vad det gäller räksoppa så blir jag glad. Vitt vin har jag inte hemma men det finns i fondflaskan jag köpte. Snabbt svar uppskattas! :)

  • mariec 4 januari 2008

    (Y)Har fått ett kanonrecept på räksoppa. Enkelt , slipper koka skal och den blir jättegod!
    3 msk smör
    3 små morötter
    9 dl fiskbuljong
    3 msk mjöl
    400 gr kräft-eller räkost
    2 dl creme fraiche
    dill
    räkor
    Fräs finstrimlade morötter i smöret.
    Späd med fiskbuljong och mjöl.
    Låt koka i 10 minuter.
    Rör i kräft/räk-osten och creme fraichen.
    Låt koka upp.
    Lägg lite räkor i botten på en tallrik, häll över soppa. Några dillkvistar och KLART.

  • JessicaM 4 januari 2008

    http://www.matklubben.se/recept/raeksoppa_8216.html

    Japp! Den är jättegod och finns upplagd här!

    /Jessica

  • pepsmann 5 januari 2008

    Tack för tipsen!! Blev bråttom så jag körde en improviserad hisoria som blev kanon! Ska lägga upp receptet tror jag.. om jag kommer ihåg hur jag gjorde :D

  • Berit 41 17 februari 2008

    Hej pepsmann. Jag har inte varit inne på matklubben på ett tag, därför såg jag inte ditt problem med räksoppa. Du kanske snart ska laga det igen.
    Mitt tips till dig är då. Kolla upp mitt nyinlagda recept ,Ungkarlssoppa- Bröllopssoppa, den innehåller räkor och smakar helt fantastiskt. Jag lovar att det blir succè.
    Mvh Berit 41

  • Nettie 17 februari 2008

    Eller prova min räksoppa cappuccini busenkel att göra
    och jättegod :p

  • Lilljeppe 17 februari 2008

    Funkar att bjuda på som räksoppa. Byt bara ut kräftosten till räkost och ha räkor istället för kräftor.

    Kräftsoppa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.