Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hur kokar man egen kräftfond?

  • Jilliii 14 augusti 2011

    vad för delar använder man? Har just avnjutit klor och stjärt (hahah snuskigt det lät nu...) men ska man slänga i hela kroppen i grytan, alltså ALLT? eller vissa partier? hur gör man? är det nödvändigt att rosta dem? och varför isåfall`?

  • The_mama97mia 14 augusti 2011

    Du menar att ta reda på skal och skrov efter att ni avnjutit själva kräftan...
    Tror jag.
    Jag slänger i det mesta , kanske inte allt gröfs utan det som man så att säga kan plocka med fingrar.
    Sen följer jag recept o tips för andra fonder här - sök på räkfond eller kräftfond.

    Antingen fräsa skalen i smör o olja med lök m.m. , eller bara koka av.

    Lycka till o BRA att du tar tillvara på alla smaker!

  • Jilliii 14 augusti 2011

    vad är gröfs

  • The_mama97mia 14 augusti 2011

    hehe ja du dialektalt kanske, jag menar allt som är som mjukdelar, inte skal o klor

  • jas65 15 augusti 2011

    Rosta kräftskalen i ugn vid 100 grader under 30 -40 minuter. Krossa skalen och stek dem med finhackade grönsaker såsom morot, lök, selleri och tomatpure'. Bränn av dem med lite konjak. Koka upp vitvin och låt dessa koka tillsammans. Smaka av med salt,peppar och canjene peppar.

    Att man rostar skalen är för det ger mer smak av skalen då.
    Ta inte med det som är svart i kräftorna.

    Själv så fryser jag alltid skal efter vi har käkat räkor eller kräftor för att använda till en god fond.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.