Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur mycket beräknar man per person?

  • ScarlettRose 9 februari 2011

    Tänkte göra fisksoppa med Keldas fisk- och skaldjurssoppa som grund. Kommer väl tillsätta fiskbitar, räkor och kryddor. Paketen verkar finnas i storlekarna 5 dl eller 1 L. Frågan är helt enkelt: hur många dl beräknar man per person? Det ska räcka till 12 personer - någon som vet hur mycket jag bör köpa då?

  • Bumbis 9 februari 2011

    Du bör köpa 6 L.

    Hoppla, självklart menade jag 3 L. Mattercellerna hade nog inte vaknat. Med allt det goda du ska tillsätta så räcker det med 2,5 dl vätska/person.

  • Lunchdax 9 februari 2011

    Gör lite extra för säkerhetsskull, men ät helst upp allt eftersom räkor o skaldjur är så känsliga att spara.

    Enligt kocken Jon Hansson kan man beräkna fisksoppa så här:
    "Räkna med knappt 2 dl per person som förrätt och drygt 3 dl som huvudrätt."

    Jag tycker det låter rimligt i alla fall, speciellt då Kelda-soppan är ganska krämig av sig och mättande. Men jämfört med föregående förslag på 6L så är det ju stor skillnad....? Prova att hälla på upp 3dl vatten eller nåt i en tallrik så ser du hur mycket det blir och vad du själv tycker.

  • boz1965 9 februari 2011

    Skrivet av ScarlettRose den 9 feb 2011

    Tänkte göra fisksoppa med Keldas fisk- och skaldjurssoppa som grund. Kommer väl tillsätta fiskbitar, räkor och kryddor. Paketen verkar finnas i storlekarna 5 dl eller 1 L. Frågan är helt enkelt: hur många dl beräknar man per person? Det ska räcka till 12 personer - någon som vet hur mycket jag bör köpa då?


    Beror på om du tänker servera soppan som förrätt eller huvudrätt. Men räkna cirka 4-5 dl per skalle om du har den som huvudrätt eller c:a hälften, kanske lite mindre, om det ska vara förrätt.

    Men det kan vara en god idé att laga med råge om det ska vara till huvudrätt, det bör finnas utrymme för att ta påfyllning för den som vill det. Jag hade nog kört på 7 liter. Blir det soppa över så är den nästan bara bättre dan efter ;)

  • chrisq 9 februari 2011

    (Y)gör alltid 3dl per person beroende vad jag har i tror inte det är hela middagen men kan ju ha fel

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.