Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

klimp!

  • mickes_fru 3 februari 2010

    läst att man ska ha detta till soppor m.m
    saftsoppa läste jag om!

    men VAD ÄR DETTA?
    aldrig hört!
    typ bröd som man lägger i?

  • Okänd 3 februari 2010

    Här får du svaret!

    Kött och rotsakssoppa med vetemjölsklimp.

    Smaklig måltid!

  • Majainorr 3 februari 2010

    Min mamma brukar göra klimp till köttsoppan, men där är det ingen bittermandel i. Den gillar jag verkligen, men hon har svårt att få ihop ett vettigt recept. Du vet lite mjöl och lite vatten mm. och sen jobbar du ihop till en lagom fast deg. Ingen som har ett bra tips?

  • Okänd 3 februari 2010

    Skrivet av Majainorr den 3 feb 2010

    Min mamma brukar göra klimp till köttsoppan, men där är det ingen bittermandel i. Den gillar jag verkligen, men hon har svårt att få ihop ett vettigt recept. Du vet lite mjöl och lite vatten mm. och sen jobbar du ihop till en lagom fast deg. Ingen som har ett bra tips?


    Testa mitt så får du se!

  • Gnurf 3 februari 2010

    Mjölk, ägg å så mjöl till lagom :D konsistens brukar jag höfta ihop...

  • Okänd 3 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 3 feb 2010

    Mjölk, ägg å så mjöl till lagom :D konsistens brukar jag höfta ihop...


    Klimp är gott!

  • svengelsk 3 februari 2010

    Mannagrynsklimp enligt Stora Kokboken från 60 talet: 4.5 dl mjölk, 30 g mannagryn, salt socker, 1-2 aggulor, rivet citron eller apelsinskal eller 10 hackade mandlar. vispa ner mannagrynen i mjölken. koka 4-8 minuter, sätt till äggulor och smakämnen. Häll i en vattenskjöljd form. Servera men saftsoppa.

  • Gnurf 3 februari 2010

    I mina hemtrakter Tornedalen har vi någonting som, åtminstone i min familj, brukar benämnas Klimpvälling. Klimpar kokade i lättsaltad mjölk som ätes med smörklick och socker. Vansinnigt gott...åtminstone om man som barn är uppvuxen med det...:p

    Tillsammans med en limpmacka med kaviar och tjocka skivor falukorv. Då är man hemma (Y)

    Fast man bör då såklart helst jobba med manuell Skogshuggning ur ett rent förbränningstekniskt syfte...:o

  • amoz 3 februari 2010

    Kommer ihåg att det var klimp i barndomens köttsoppa men jag kommer oxå ihåg att jag inte gillade den där "mjölklumpen"(N)

  • Gnurf 3 februari 2010

    Nå...det var ju ett tag sedan nu...prova igen vet ja...:D

    Skrivet av amoz den 3 feb 2010

    Kommer ihåg att det var klimp i barndomens köttsoppa men jag kommer oxå ihåg att jag inte gillade den där "mjölklumpen"(N)

  • Okänd 3 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 3 feb 2010

    I mina hemtrakter Tornedalen har vi någonting som, åtminstone i min familj, brukar benämnas Klimpvälling. Klimpar kokade i lättsaltad mjölk som ätes med smörklick och socker. Vansinnigt gott...åtminstone om man som barn är uppvuxen med det...:p

    Tillsammans med en limpmacka med kaviar och tjocka skivor falukorv. Då är man hemma (Y)

    Fast man bör då såklart helst jobba med manuell Skogshuggning ur ett rent förbränningstekniskt syfte...:o


    Det här är rena rama matnostalgin Gnurfen!
    Tyvärr snart bortglömt för alltid! (L)
    Hur skall det bevaras för framtiden?

  • mattant41 4 februari 2010

    Kommer ihåg att jag älskade farmors klimp men den skulle vara kokt i soppan, kanske får ringa fastern och be om recept, hmmm

  • anluk 4 februari 2010

    Här kommer mitt recept på klimp.

  • Bianca72 15 februari 2010

    Älskar klimpsoppa, men jag gör som min italienska mor alltid har gjort. Jag vispar helt enkelt ägg med mjöl, (inga kryddor) så det blir en kladdig smet, precis tillräckligt fast för att inte vara rinnig. Klickar sedan in i den kokande soppan teskedsvis. Klimparna ska bli fluffiga som sommarmoln, då är de som godast.

  • Ankis71 15 februari 2010

    Skrivet av Bianca72 den 15 feb 2010

    Älskar klimpsoppa, men jag gör som min italienska mor alltid har gjort. Jag vispar helt enkelt ägg med mjöl, (inga kryddor) så det blir en kladdig smet, precis tillräckligt fast för att inte vara rinnig. Klickar sedan in i den kokande soppan teskedsvis. Klimparna ska bli fluffiga som sommarmoln, då är de som godast.

    Den varianten känner jag igen. Funkar i alla typer av köttsoppor, gulasch, minestrone osv. Här är det klimoarna som går åt först och köttet ligger kvar i grytan :-D.
    Låt gärna klimparna koka med en stund så de verkligen drar åt sig den goda smaken :-p

  • Okänd 15 februari 2010

    I den här grytan finns något som kan jämföras med klimp, men det är nog en annan variant som vi Svenskar inte är så vana vid. Jag tog bara med det i kommentaren. Det passade utmärkt i gulaschen kan jag lova!

    Ungersk gulasch

  • Tact 9 april 2010

    Ett gammalt ärvt familjerecept på klimp som jag gör varje gång jag gör soppa med klar buljong:
    1 ägg
    ½ dl mjölk
    1 nypa salt
    lite socker
    Vetemjöl
    Vispa ihop alla ingredienser och ta så mycket mjöl så att det blir en trögflytande smet. Klickas ut med dessertsked rakt ner i soppan. Kokas i 10 minuter. Klimpen kommer att svälla och bli dubbelt så stora. Om smeten grynar sig i buljongen så behövs mer mjöl i smeten. Om klimpen blivit för hård så testa nästa gång med lite mindre mjöl.

  • farmoringer 9 april 2010

    Klimp med ägg är godast tycker jag..

    Mitt recept är:

    1 tsk salt
    2 ägg
    4 dl vetemjöl
    1½ dl vatten.

  • kekke46 1 juni 2010

    När jag kokar klimp kokar jag den först i buljong sätter sedan över den i soppan

  • zudette 2 juni 2010

    Jag brukar nog höfta ihop min klimp med ägg, vetemjöl, mjölk och salt och framförallt sätta i köttsoppa. Klimp i saftsoppa har jag aldrig hört talas om!!! MEN...

    ...en nödrätt hemma när jag var barn (och var ganska kräsen) var klimpmjölk! Mjölk som man kokade klimpen i och åt smaksatt med socker! ÄLSKADE denna lilla rätt. (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.