Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

klimp!

  • Tillberga 3 juni 2010

    jag mins en annan klimp oxå inte bara den som man kokar I soppan
    mamma gjorde en i vattenbad i ugnen
    den runda PYRO karotten kom sedan på bordet
    och var och en tog sej en sked eller två av de goda till soppan

  • Mammma77 3 juni 2010

    Hej
    Jag vispar ett ägg per portion, tillsätter lite mjöl, rör hela tiden så att det inte blir klumpar, 1-2 msk havremjölk (funkar med vanlig mjölk också) per portion och sen matar jag i vetemjöl tills det blir en stabbig deg.
    Ska gå att klicka ner i buljongen sen. Barnen älskar detta tillsammans med hemma gjord körrsoppa.

  • barnbarn 3 juni 2010

    Hejsan.
    Intressant med alla klimprecept.Jag gör som min mamma gjorde.Blandar vetemjöl med mjölk så det blir en ganska fast deg.Och så klickar jag i den i den kokande soppan och får koka med en stund så den drar åt sej smak och blir kokt.{eat}

  • Okänd 3 juni 2010

    En del gillar klimp, andra inte!
    Själv tycker jag att det blir något extra när det finns klimp till köttsoppan.

  • sikaal 3 juni 2010

    Jag tycker inte! Jag tror det kanske beror på att mamma inte hade klimp i soppan!
    Jag minns när jag åt hemma hos en gammal pojkvän och fick en "jättestor" klimp! FASA! {sick} Jag kunde inte äta men som tur var tog ingen illa upp och det blev nästan "slagsmål" om att få överta min! :s Så olika det kan vara!

  • Lena 3 juni 2010

    Skrivet av Gnurf den 3 feb 2010

    Mjölk, ägg å så mjöl till lagom :D konsistens brukar jag höfta ihop...


    Detta är klart godaste klimpen jag vet gör den varje gång vi har köttsoppa, de är bara att klicka ner den i soppan mmm

  • Gnurf 4 juni 2010

    Salt glömde jag bort. Ägget bidrar med "glansighet" på något sätt...klimpen blir mindre porös med en glansigare yta. Även i palt brukar jag knäcka ned 1-2 ägg...

    Skrivet av Lena den 3 jun 2010

    Skrivet av Gnurf den 3 feb 2010

    Mjölk, ägg å så mjöl till lagom :D konsistens brukar jag höfta ihop...


    Detta är klart godaste klimpen jag vet gör den varje gång vi har köttsoppa, de är bara att klicka ner den i soppan mmm

  • Gnurf 4 juni 2010

    Vissa likheter mellan våra svar där zudette. Å du är lulebo å jag är uppvuxen i Luleå. Kanska en typisk luleårätt förutom det tornedalska....8-|

    Skrivet av zudette den 2 jun 2010
    ...en nödrätt hemma när jag var barn (och var ganska kräsen) var klimpmjölk! Mjölk som man kokade klimpen i och åt smaksatt med socker! ÄLSKADE denna lilla rätt. (L)


    Skrivet av Gnurf den 3 feb 2010

    I mina hemtrakter Tornedalen har vi någonting som, åtminstone i min familj, brukar benämnas Klimpvälling. Klimpar kokade i lättsaltad mjölk som ätes med smörklick och socker. Vansinnigt gott...åtminstone om man som barn är uppvuxen med det...:p

    Tillsammans med en limpmacka med kaviar och tjocka skivor falukorv. Då är man hemma (Y)

    Fast man bör då såklart helst jobba med manuell Skogshuggning ur ett rent förbränningstekniskt syfte...:o

  • zudette 4 juni 2010

    Ja, det är nog samma rätt - vi kallade den oxå för klimpvälling ibland, fast jag kan inte minnas att vi hade smör i!?. Jag är dock inte Luleåbo från grunden, inte ens norrbottning - bara en vanlig Skellefteå-tjej från början, men hyfsat nära och hyfsat nära matvanor, verkar det som... Palt, klimpvälling, tunnbröd (ljusugnsbröd) och surströmming - det är grejjer det! {giggle}

    Skrivet av Gnurf den 4 jun 2010

    Vissa likheter mellan våra svar där zudette. Å du är lulebo å jag är uppvuxen i Luleå. Kanska en typisk luleårätt förutom det tornedalska....8-|

    Skrivet av zudette den 2 jun 2010
    ...en nödrätt hemma när jag var barn (och var ganska kräsen) var klimpmjölk! Mjölk som man kokade klimpen i och åt smaksatt med socker! ÄLSKADE denna lilla rätt. (L)


    Skrivet av Gnurf den 3 feb 2010

    I mina hemtrakter Tornedalen har vi någonting som, åtminstone i min familj, brukar benämnas Klimpvälling. Klimpar kokade i lättsaltad mjölk som ätes med smörklick och socker. Vansinnigt gott...åtminstone om man som barn är uppvuxen med det...:p

    Tillsammans med en limpmacka med kaviar och tjocka skivor falukorv. Då är man hemma (Y)

    Fast man bör då såklart helst jobba med manuell Skogshuggning ur ett rent förbränningstekniskt syfte...:o

  • lingonben 4 juni 2010

    I mitt barndomshem serverades "Stjusspojka" vilket var klimp med stekt fläsk. Det åt man med smör och sirap. En modifierad variant på snabbpalt är blanda potatismospulver i smeten, dvs, ägg, mjölk, pot.mospulver, salt och vetemjöl till lagom kletig konsistens, klicka ner i kokande saltat vatten. Stek fläsk el bacon till. Alla barn har älskat den nödrätten!

  • smoine 4 juni 2010

    Här i Finland har vi en sådan efterrätt som "Fin klimp med saftsoppa", detta är jättegott, klimp i soppor är jag inte så mycket för :)

    "Hemhushållningens grunder (1932) har följande recept på Fin klimp

    2 msk smör
    8 msk mjöl
    3-4 kkp mjölk
    2 tsk socker
    1 ägg
    6-8 bittermandlar el. 2-3 droppar (bitter)mandelolja

    Smör och mjöl fräses tillsammans, mjölken påspädes och smeten får koka 10-15 min. Ägget nedvispas försiktigt jämte sockret och den rivna bittermandeln och smeten får sjuda tills den tjocknat. Smeten hälles på små serveringsfat eller skålar. Garneras när den kallnat med grovt hackad mandel (oskållad), om den serveras till saftsoppa, eller med persilja, om den serveras till buljongsoppor.

  • bernit 4 juni 2010

    Jag gillar klimp i köttsoppa.
    Min mor hade två olika - basic-varianten på bara ägg, mjölk och mjöl och fin-varianten som var med gräddi stället för mjölk och det var bittermandel i men den serverades i en form a'part på bordet medan basic-varianten kokades i soppan.
    Gott, gottigott, gott, gott

  • evaullabritt 7 januari 2011

    Min mormor, född 1900, lagade klimp med mesmörsås och serverade stekt fläsk till. En gammal fäbodrätt tror jag.

  • Bitte10 7 januari 2011

    Min mamma kokade klimp i Blåbärssoppan....Mums....

  • puhbjornen 7 januari 2011

    mormors klimpmjölk var en av mina favoriträtter när jag var liten. Fantasktiskt got{dance}

  • Hilmer54 7 januari 2011

    Klimp till köttsoppa kokas separat
    3d lbuljong
    1ägg
    1dl havregryn
    tillsätt sedan vetemjöl till en seg smet
    klicka ner m tesked i kokande buljong.
    servera till soppan.

  • tornros 7 januari 2011

    En 1/2 tsk salt
    4 dl vetemjöl
    vatten till en halvfast deg som klickas ner i köttsoppa eller buljong.

    Mumsfilibaba.

    OCH klimpvälling vilken barndomsdröm. Måste koka och bjuda barnen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.