Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krydda en broccolisoppa????

  • Sanjer 11 februari 2011

    Hej
    Jag har inte lagat så jättemycket mat på "fri hand", jag behöver alltid ett recept för att veta hur jag ska krydda mat.
    Jag gjorde en broccolisoppa och tycker att den är god som grund, men undrar om man kan tillsätta lite kryddor så att det blir lite sting i den. Någon som har några bra förslag?

    Soppan innehåller:
    400 g broccoli
    4 morötter
    4 potatisar
    1 gul lök
    1 liter vatten
    2 grönsaksbuljongtärningar
    4 dl mjölk
    Salt, peppar

    Soppan ska mixas slät.

  • Erajscha 11 februari 2011

    Lite chiliflingor och/eller vitlök skulle jag köra på.

  • DoctorWho 11 februari 2011

    Curry passar bra ihop med broccoli. Även garam masala passar bra. Det finns inte två curry- eller garam masala-pulver som smakar likadant. Prova dig fram. Om du inte gillar curry, testa med chili. Både färsk, torkad och i pulverform.

  • The_mama97mia 11 februari 2011

    Finns flera olika sätt att smaksätta på, jag brukar som Erajscha gilla vitlök och chili, sambal oelek är ju toppen att smaksätta med.
    Annars är timjan, eller basilika, eller smakrik ost vanligt förekommande tips...

  • chrisq 11 februari 2011

    (Y)jag kryddar bara med svartpeppar o en klick smör

  • tuttis21 11 februari 2011

    Till mängden vätska som du använder till soppan bör du ha minst 3 buljongtärningar och ev.4 st. (bry dej inte om vad det står på buljongpaketen). Du kan även byta ut en av tärningarna mot köttbuljongstärning vilket ger mer smak än grönsaksbuljong. Prova dej fram eftersom mycket av samaken på en soppa kommer från just buljongen. Lycka till.

  • farmoringer 11 februari 2011

    cayennepeppar och citron är något som jag använder till broccolin..

  • Sanjer 11 februari 2011

    Oj, det var en massa bra förslag som dök upp. Har antecknat allt och ska ställa mig och experimentera mig fram till några favoriter. Stort tack!

  • jbson 25 februari 2011

    Sambal oelek är min absoluta favorit!
    Sedan brukar jag blanda vitpeppar, svartpeppar, rosépeppar & grönpeppar i min pepparkvarn, det smakar gott och ser snyggt ut!

    -när jag gör soppa använder jag vispgrädde, det blir sååå gott! (L)

  • kristin1979 25 februari 2011

    :-) jag håller helt med ovanstående.. sambal oelek brukar jag också använda tillsammans med
    Philadelphia ost med örter och vitlök.
    Lite hetta och lite krämigt

  • Ulrika91 25 februari 2011

    Sambal oelek, vitlök, muskotnöt eller vitpeppar skulle jag tipsa om i detta fallet.

  • mattjejen 25 februari 2011

    När jag gör broccolisoppa har jag i ädelost... Det e så gudomligt gott!

  • gnutten1 11 mars 2011

    Gjorde en liknande soppa i Kosovo när jag gjorde FN-tjänst där.

    Fick jättebra kritik av både de som gillar samt inte gillar ärtsoppa på torsdagar:)

    Kör på samma recept och blanda i lagrad ost, jag använde Svarta Sara som passade jättebra.
    Man kan även tillaga soppan på blomkål.

    En annan sak som är gott till är att blanda rostad paprika med knaperstekt sidfläsk och toppa soppan med

    Lycka till!

  • Sanjer 15 mars 2011

    Låter bra alltihop. Ska prova mig fram till mina favoiter.

  • miabok 18 mars 2011

    Var köper man chiliflingor/flagor? Har de ett speciellt namn?

  • Styret_e 18 mars 2011

    Tärnad fetaost sätter också smak på soppan.

  • Hilmer54 18 mars 2011

    Brukar använda herbamare örtsalt.
    Kan även rekomendera herbamare Örtbuljong på burk.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.