Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Minestrone, som det gjordes i skolan

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Finns det någon som vet hur Minestronesoppa i skolan gjordes? Älskade den när jag var liten :) Skulle så gärna vilja göra en liknande hemma. Har provat ett par recept här ifrån MK, men de smakar inte alls som skolans som var så himla underbar och god!

    Och var får man tag i korta tunna spagetti?

    Får hålla tillgodo med pulvervarianten så länge, men det känns lite snurpligt att inte kunna göra den själv! o_O

  • Ulrika91 18 november 2010

    På vår willys säljer de sånna korta supertunna spagettistrån. Finns på påse. Ska kokas i 3 minuter. Passar även bra i typ wok osv. Leta där :)

  • kattgnag 18 november 2010

    Annars är det ju bara att köpa "Extra tunna spaghetti" och bryta dem själv för hand...
    Den godaste Minestronen JAG smakat är den från Fogtdals kokböcker... Den som är uppdelad i alfabetsordning, en serie.

  • Ayame 19 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Finns det någon som vet hur Minestronesoppa i skolan gjordes? Älskade den när jag var liten :) Skulle så gärna vilja göra en liknande hemma. Har provat ett par recept här ifrån MK, men de smakar inte alls som skolans som var så himla underbar och god!

    Och var får man tag i korta tunna spagetti?

    Får hålla tillgodo med pulvervarianten så länge, men det känns lite snurpligt att inte kunna göra den själv! o_O

  • irrevirr 19 november 2010

    Den minestronesoppa som finns i Fogtdals matlexikon är helt super, har också testat andra men den är klart bäst! =)

  • elleave 19 november 2010

    Skrivet av irrevirr den 19 nov 2010

    Den minestronesoppa som finns i Fogtdals matlexikon är helt super, har också testat andra men den är klart bäst! =)


    Kul att höra att det är fler som använder de böckerna, mamma har alla tom S tror jag och jag kikar ofta i dem :)

    Vad det gäller skolmat fick vi tyvärr pulvervarianten här :(

  • margitkallgren 19 november 2010

    Snälla Irrevirr! Kan du inte lägga in receptet så att flera kan ta del av det på MK.Alla har inte Fougtdals kokbok.
    Jag har själv positiva minnen av denna soppa.
    Tack på förhand Margit

  • Erajscha 19 november 2010

    Det kan inte ha funnits ett skolrecept utan flera. Jag minns skolans minestrone som en tomatsmakande soppa med falukorvstärningar och makaroner i.

    Skolans mexicanasoppa däremot innehöll spaghetti (samt kyckling och majs) och man fick ägghalvor till. Supergott. Pulversoppan är snarlik men innehåller på tok för lite grönsaker och pasta) Har inte hittat ett endaste recept någonstans på mexicanasoppa.

    (Jag gick i grundskolan i Visby om det spelar roll i sammanhanget... )

  • irrevirr 19 november 2010

    Har nu lagt in receptet på minestronen ur Fogtdals matlexikon. Hoppas att den smakar bra.{eat}

    Har även lagt in ett recept på en sill som kan passa till julen.

  • Cassiopeya 20 november 2010

    Skrivet av irrevirr den 19 nov 2010

    Har nu lagt in receptet på minestronen ur Fogtdals matlexikon. Hoppas att den smakar bra.{eat}

    Har även lagt in ett recept på en sill som kan passa till julen.


    Tack! Då ska jag prova att göra den och se om den är god =)

  • Cassiopeya 20 november 2010

    Skrivet av Erajscha den 19 nov 2010

    Det kan inte ha funnits ett skolrecept utan flera. Jag minns skolans minestrone som en tomatsmakande soppa med falukorvstärningar och makaroner i.

    Skolans mexicanasoppa däremot innehöll spaghetti (samt kyckling och majs) och man fick ägghalvor till. Supergott. Pulversoppan är snarlik men innehåller på tok för lite grönsaker och pasta) Har inte hittat ett endaste recept någonstans på mexicanasoppa.

    (Jag gick i grundskolan i Visby om det spelar roll i sammanhanget... )


    Kommer också ihåg Mexicanasoppan, den var också supergod! Fast jag tror inte att vi fick ägghalvor till. Gott var det i alla fall :)

  • boz1965 20 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Finns det någon som vet hur Minestronesoppa i skolan gjordes...


    Enligt beskrivningen på paketet. Skolorna kör nästan uteslutande med pulversoppor (med undantag för ärtsoppa). De gjorde de även på 70-talet när jag gick i skolan.

  • soccermum 20 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 20 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Finns det någon som vet hur Minestronesoppa i skolan gjordes...


    Enligt beskrivningen på paketet. Skolorna kör nästan uteslutande med pulversoppor (med undantag för ärtsoppa). De gjorde de även på 70-talet när jag gick i skolan.


    tänkte precis samma sak... minns inga goda soppor direkt från skolmatsalen-smakade pulver allihop :(

  • Cassiopeya 21 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 20 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Finns det någon som vet hur Minestronesoppa i skolan gjordes...


    Enligt beskrivningen på paketet. Skolorna kör nästan uteslutande med pulversoppor (med undantag för ärtsoppa). De gjorde de även på 70-talet när jag gick i skolan.


    Men hur gör du din riktiga goda minestrone då? De recept jag har provat har inte alls varit lika goda, och jag är inte kräsen utan äter det mesta.

  • Cassiopeya 21 november 2010

    Skrivet av soccermum den 20 nov 2010

    Skrivet av boz1965 den 20 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Finns det någon som vet hur Minestronesoppa i skolan gjordes...


    Enligt beskrivningen på paketet. Skolorna kör nästan uteslutande med pulversoppor (med undantag för ärtsoppa). De gjorde de även på 70-talet när jag gick i skolan.


    tänkte precis samma sak... minns inga goda soppor direkt från skolmatsalen-smakade pulver allihop :(


    Hur gör du din minestrone då? Undrade ju över ett bra recept?

  • DoctorWho 21 november 2010

    Minns att i min skola smakade soppan starkt syrlig tomatsås utspädd med buljong. Pastan i den gick inte att identifiera, var väldigt överkokt. Viktväktarnas minestrone är god,tycker inte annars om deras mat. Lägger in recept på den idag. Mexicanasoppan var god även på min skola, har tyvärr inget recept jag heller.

  • boz1965 21 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 21 nov 2010

    Men hur gör du din riktiga goda minestrone då? De recept jag har provat har inte alls varit lika goda, och jag är inte kräsen utan äter det mesta.


    Jag lagar sällan Minestrone så jag har inte direkt nåt eget recept, men när jag gör det så brukar jag använda mig av Stefano Catenaccis goda recept:

    Ingredienser

    3 morötter
    4 potatisar
    1 lök, gul
    1 schalottenlök
    4 vitlöksklyftor
    4 selleristjälkar
    4 plommontomater
    1 chili, röd
    Blomkål, litet huvud
    0.5 dl olivolja (Castel di Lego eller annan jungfruolja)
    100 g spenat
    salt och vitpeppar

    Gör så här
    1. Skala och tärna morötter och potatis.
    2. Skala och skiva den gula löken.
    3. Skala och hacka schalottenlök och vitlök.
    4. Skär selleristjälkarna i 3 cm långa bitar.
    5. Tärna tomaterna.
    6. Dela chilin i 4 delar och avlägsna kärnhuvudet.
    7. Skär blomkålen i buketter.
    8. Stek försiktigt lök och vitlök i 1 dl olja i en stekgryta.
    9. Tillsätt morötter, potatis, selleri och tomater.
    10. Täck med vatten och koka på svag värme ca 1 timme.
    11. Tillsätt blomkål och chili i soppan, smaka av med salt och peppar.
    12. Koka ytterligare 10 minuter.
    13. Tillsätt spenat strax innan servering. Avsluta med att ringla resterande olja över soppan.

    Vill man absolut ha pasta i soppan funkar det bra med att bryta i lite Fidelini-nudlar.

  • estrid1 21 november 2010

    När jag gick i skolan så hittade jag till min stora glädje spagetti i min minestonesoppa."Spagettin" visade sig vara en gummisnodd...

  • Lunchdax 21 november 2010

    Minestrone-soppan i min skola för inte så väldigt många år sedan var oftast tomatsoppa med makaroner. Men även ibland med smala spaghettis. Dessa smala spaghettis är väl samma sak som sopp-nudlar. De finns att köpa i de flesta mataffärer, det brukar till och med finnas olika sorter och "snurrade" (om man nu vill ha det).

    Jag har en gammal bok som lagar "billig" mat och då finns minstrone med. Men jag har inte smakat ännu, här är det iaf:
    4port.
    3-4 skivor sidfläsk (färskt lr rimmat) eller bacon
    1 gul lök
    1 morot
    1 liten bit rotselleri
    2 potatisar
    1 klyfta vitkål (150-200g)
    1 och en fjärdedels liter vatten
    2 buljongtärningar
    1 liten knippa spagetti ( ca 25g, eller ca 1dl sopp-makaroner)
    en halv eller 1dl ris
    1 litet paket ärtor
    1 vitlöksklyfta
    salt & vitpeppar

    Skär fläsket i tärningar, skala hacka lök. Fräs båda i grytan (inget fett). Skär/strimla morot, selleri, potatis & vitkål. Fräs grönsakerna med fläsket+löken. Häll på vatten o buljong, koka under lock 10min. Tillsätt ev. ris o makaroner, spagetti. Koka 10min till. Tillsätt ärtor o koka några få minuter till, sen krydda med vitlök o peppar/salt. Vitt enkelt bröd smakar bäst till.

  • soccermum 21 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 21 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 20 nov 2010

    Skrivet av boz1965 den 20 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Finns det någon som vet hur Minestronesoppa i skolan gjordes...


    Enligt beskrivningen på paketet. Skolorna kör nästan uteslutande med pulversoppor (med undantag för ärtsoppa). De gjorde de även på 70-talet när jag gick i skolan.


    tänkte precis samma sak... minns inga goda soppor direkt från skolmatsalen-smakade pulver allihop :(


    Hur gör du din minestrone då? Undrade ju över ett bra recept?


    Gör aldrig minestrone just pga av skolans pulvervariant :( Och eftersom du frågade efter skolreceptet så tänkte jag precis det boz skrev-"gör efter beskrivningen på paketet"... Men lycka till i jakten efter ett bra recept! Hoppas någon av de som nu ligger inne blir goda så att du kan byta ut pulver- och skolvarianten mot en annan även om det var skolvarianten du sökte :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.