Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Minestrone, som det gjordes i skolan

  • soccermum 21 november 2010

    Skrivet av estrid1 den 21 nov 2010

    När jag gick i skolan så hittade jag till min stora glädje spagetti i min minestonesoppa."Spagettin" visade sig vara en gummisnodd...


    Skrattar och mår illa om vartannat :DD {sick} :DD

  • Cassiopeya 21 november 2010

    Skrivet av soccermum den 21 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 21 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 20 nov 2010

    Skrivet av boz1965 den 20 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Finns det någon som vet hur Minestronesoppa i skolan gjordes...


    Enligt beskrivningen på paketet. Skolorna kör nästan uteslutande med pulversoppor (med undantag för ärtsoppa). De gjorde de även på 70-talet när jag gick i skolan.


    tänkte precis samma sak... minns inga goda soppor direkt från skolmatsalen-smakade pulver allihop :(


    Hur gör du din minestrone då? Undrade ju över ett bra recept?


    Gör aldrig minestrone just pga av skolans pulvervariant :( Och eftersom du frågade efter skolreceptet så tänkte jag precis det boz skrev-"gör efter beskrivningen på paketet"... Men lycka till i jakten efter ett bra recept! Hoppas någon av de som nu ligger inne blir goda så att du kan byta ut pulver- och skolvarianten mot en annan även om det var skolvarianten du sökte :)


    Problemet är väl det, att alla recept är ungefär likadana, och de jag testat har minst sagt inte varit goda, då slår skolans dem med hästlängder. Är inte så säker på att det var pulvervarianten vi fick i skolan, men är det så är den bra mycket godare än den "riktiga"! Får väl hålla till godo med pulvervarianten tills jag hittar någon som är godare. Inget fel med pulver egentligen, även om det alltid är roligare och oftast (?) godare med hemmagjord.

  • soccermum 21 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 21 nov 2010

    Problemet är väl det, att alla recept är ungefär likadana, och de jag testat har minst sagt inte varit goda, då slår skolans dem med hästlängder. Är inte så säker på att det var pulvervarianten vi fick i skolan, men är det så är den bra mycket godare än den "riktiga"! Får väl hålla till godo med pulvervarianten tills jag hittar någon som är godare. Inget fel med pulver egentligen, även om det alltid är roligare och oftast (?) godare med hemmagjord.


    Huvudsaken är väl att du (i detta fallet) är nöjd :) Och som sagt, någon av ovan nämnda varianter kanske är det rätta! {question}

  • Boboo 23 januari 2011

    Jag gör min Minestrone på 1 1/2 liter vatten och anväder dom grönsaker som finns hemma, som pasta använder jag vermiccelli från Willy`s.
    Men jag har alltid potati, färsk vitlök och purjolök i, sedan smaksätter jag med tomatpure, starkajvar, chilisås. Och kryddar med Salt, vitpeppar, spiskummin och torkad koriander.Man styr styrkan själv med ajvaren.
    Och vill jag ha den matigare steker jag skivad choritzo och lägger i varje tallrik.

    Det är den absolut godaste Minestrone jag smakat.
    Hoppas du prövar den :)

  • frokenviol 24 januari 2011

    Tyckte också om skolans minestrone! Väldigt god, men sen är jag inte någon "matsnobb" utan äter gärna pulversoppar. Snabbt, smidigt och lätt när det är bråttom :D Har tyvärr inget bra recept då jag alltid kör pulvervariant, men det skulle kanske vara något att göra den själv {struggle}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.