Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nässelsoppa - En vårlig delikatess

  • MatAnders 6 maj 2008

    Jag brukar göra en väldigt enkel men god nässelsoppa det enda som behövs är lite smör,vitlök kinesisk soja och vatten. Först hettar man upp smöret och den finhackade vitlöken och fräser en liten stund innan man lägger ner nässlorna och snabbfräser dom hastigt sedan på med vatten och några stänk med soja (har inga mått utan man får göra lite på känn) men den är jättegod och enkel.(Y)

  • Zuzzi 6 maj 2008

    Hej'
    Hur vet man om nässlorna är för stora??? Går de inte o äta då????

  • Ketronya 6 maj 2008

    Jag undrar också hur små/stora nässlorna ska vara när man plockar dem?
    Sen undrar jag hur man gör när man sköljer, förväller och fryser in dom?
    Vad ska man frysa dem i? Hur förväller man dem?

    Jag älskar verkligen nässelsoppa, min farmor gjorde alltid det, men jag har aldrig trott att jag kunde göra det själv..

  • The_mama97mia 6 maj 2008

    Vilka bra frågor, jag undrar med när nässlan är för stor - antar att det blir trådigt då. Vad ska man ha som måttstock? Femkrona?

  • MatAnders 6 maj 2008

    När dom inte är helt nyuppkommna ur jorden och kanske blivit 20-30 cm så går det bra att knippsa av skottet i mitten och inte ta bladen.(Y)

  • The_mama97mia 6 maj 2008

    Jag menade i omkrets på bladen.....
    ????
    *ler*

  • Ketronya 7 maj 2008

    Skrivet av Ketronya den 6 maj 2008

    Jag undrar också hur små/stora nässlorna ska vara när man plockar dem?
    Sen undrar jag hur man gör när man sköljer, förväller och fryser in dom?
    Vad ska man frysa dem i? Hur förväller man dem?

    Jag älskar verkligen nässelsoppa, min farmor gjorde alltid det, men jag har aldrig trott att jag kunde göra det själv..


    Jaha det här var ju klurigt, ingen som har klara besked på frågorna? :p

  • monac 7 maj 2008

    jodå...hav hopp,Vi ska nog reda ut det här tillsammans!
    :D
    De mindre nässlorna anses som lite "finare!...hinner man inte ta dem så små går det bra att ta själva toppen...använd hanskar för man bränner sig ordentligt annars samt en lite sax.
    SKJÖLJ noga i flera vatten från grus,skräp,jord & vad det nu kan vara!
    hacka nässlorna grovt,ner i en kastrull med vatyten som precis täcker,koka av dem.

    ska du göra soppa direkt ,så lägg i ett par buljong tärningar (eller fond) grönsak,ört eller kycklingbuljong. några varv på pepparkvarnen & i med en skvätt grädde eller creme fr.(valfri fetthalt) mixa sedan(de gör jag i vart fall om nässlorna är lite större/grövre)
    koka upp igen & du har din nässelsoppa...mer komplicerat än så behöver det inte vara:)

  • monac 7 maj 2008

    Till min soppa serverar jag creme fr.med strimlad rökt lax & hackad gräslök i. samt ett gott grovt bröd.
    Lycka till alla nässelplockare!

  • ros 7 maj 2008

    :)
    Här är mitt recept på nässelsoppa. Jag försöker att plocka nässlorna med gummihandskar och sax innan dom blir för stora. Lagom ca 5-12 cm. Annars kan man använda bara toppskotten.

    Nässelsoppa

  • Ketronya 7 maj 2008

    Skrivet av monac den 7 maj 2008

    jodå...hav hopp,Vi ska nog reda ut det här tillsammans!
    :D
    De mindre nässlorna anses som lite "finare!...hinner man inte ta dem så små går det bra att ta själva toppen...använd hanskar för man bränner sig ordentligt annars samt en lite sax.
    SKJÖLJ noga i flera vatten från grus,skräp,jord & vad det nu kan vara!
    hacka nässlorna grovt,ner i en kastrull med vatyten som precis täcker,koka av dem.

    ska du göra soppa direkt ,så lägg i ett par buljong tärningar (eller fond) grönsak,ört eller kycklingbuljong. några varv på pepparkvarnen & i med en skvätt grädde eller creme fr.(valfri fetthalt) mixa sedan(de gör jag i vart fall om nässlorna är lite större/grövre)
    koka upp igen & du har din nässelsoppa...mer komplicerat än så behöver det inte vara:)




    Tack för hjälpen!
    Hur länge ska man koka dem om man inte tänkte göra soppan direkt? Och om man då ska frysa in dom, ska man låta dom rinna av och sedan frysa in dom i plastpåsar eller ska man frysa in dem tillsammans med vattnet?

  • K-kristina 7 maj 2008

    Hej jag älskar nässelsoppa så det var bra jag hamnade på denna sida´. men jag undrar är det någon som har recept på nässeldricka?.Jag fick et t av en av mina patienter för många år sen och den blev fantastiskt god men jag har tappat mitt recept. Smaken påminnde om fläder. Är det någon som har det kan ni väl skriva här

  • K-kristina 14 maj 2008

    Nu har jag gjort årets första nässelsoppa för nu var nässlorna mogna här i norr. den bkev jättegod. För att få familjen att äta sa jag att det var grönsakssoppa och då gick den ner. När de hörde vad det var blev d mer skeptiska.
    Fortfarande ingen som känner till nässeldricka?

  • monac 14 maj 2008

    Nässelpaj med rökt lax och grönsparris

    pröva det här....(Y)

  • monac 14 maj 2008

    ang. receptet ovan:
    ...laxen kan strimlas i pajen men jag brukar hehålla den "kallrökta laxen" just kall & servera till...mmmm:)

  • tizianadel 14 maj 2008

    :quote]Skrivet av jenwe den 5 maj 2008

    Nej, men jag ska ge mig ut och plocka imorgon! Då ska jag också passa på att plocka musöron och göra Tillbergas björkdricka.:p[/quo

    Hej läste om att du skulle plocka musöron och skulle göra
    Tillbergas björkdricka...det lät så spännande så jag undrar
    hur gör man och vad e musöron..?tacksam om du har tid att svara:) glada hälsningar Titti

  • imse 14 maj 2008

    Har lagat en nässelcremé med pasta idag, det blev inget vitt vin till.....

    http://mimmismat.wordpress.com/2008/05/14/nasselcreme-sauvignon-blanc-libbsticka/

  • lageca 14 maj 2008

    Har också plockat nässlor idag. Det säjs att de ska vara ca 10 cm när de är som bäst. Jag ska torka mina nässlor och använda dom som vitamintillskott. Nässlorna lär vara den vitaminrikaste växten i skandinavien och alldeles gratis(Y)

  • Lilljeppe 15 maj 2008

    Min kära 85 åriga mormor som också är medlem i matklubben har lagt in några recept med nässlor.:)
    Nässelpaj
    Nässelsoppa med frikadeller

  • Lilljeppe 15 maj 2008

    Hon hade visst ett till nässelsoppa recept

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.