Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på Sillsoppa???

• MatHanna 11 oktober 2008

Hej alla matklubbare!
    Har ätit det mesta i mina dár men fick igår en diskussion om sillsoppa, vilket jag aldrig smakat!

Letade här men kan inte hitta nått recept här på just sillsoppa, finns det någon som har recept på denna soppa hemma, vill så gärna prova!:D

Kram MatHanna

• farmoringer 11 oktober 2008

Tror inte jag hört talas om sillsoppa heller.....Kan det vara gott tro?? Är det säkert...

Jo det var helt klart sillsoppa vi pratade om, visst lite skeptisk är jag och undrar hur den skulle smaka, men har man inte provat så vet man ju inte.....

MatHanna

Jag googlade och hittade denna...

Sillasö (Sillsoppa på di gamles vis)

2 kilogram insaltad rensad sill.
    1 liter mjölk
    2 liter prima svagdricka eller ljust öl.
    1 limpa dagsgammal hård grov kavring.
    1 slev fläskflott, ister eller gåsflått.

Blöt upp sillen i en halv liter mjölk och låt stå över natten, eller i två normala dygn.
    Koka upp svagdrickan eller det ljusa ölet. Blöt upp limpan i den resterande mjölken
    och knåda brödet till små smulor. Tillsätt brödet i småbitar till den kokande vätskan
    så att soppan får en avredning. Tag nu sillen och bryn den i fettet väldigt snabbt. Tillsätt sedermera sillen och flåttet till soppan med bröd och öl. Koka upp och låt sjuda tills suppan smakar mycket sill!
    Avnjut omedelbart med en rejäl bit avkalnatt fläskflått, gåsflott eller ister!

Hmmm du ska ha tack......men visst det låter inte så speciellt smaskigt inte eller hur?

Tack i allafall
    MatHanna

• irrevirre 11 oktober 2008

Tja, man skall väl inte klaga ... MEN den kommer inte att hamna i min kokbok ...... bluääääääääää;-)

Det kanske finns nån mer variant....Om du har tur....Men det är väl bara att improvisera lite antar jag. Tag lite grytrofrukter och skär sill i småbitar. Smaksätt med lite vitlök och nån god buljong. I med lite grädde och voila. Kanske rena drömrätten när man väl smakar...

Hihihi :D ja du vem vet....vi får se om jag testar.....tror nog inte familjen är så sugen precis....

Ha det gott
    MatHanna

• Don_Pedro 11 oktober 2008

:DHej hittade ett recept, från min frus bok Svenska landskaprätter! från Skåne!

4 färska sillar
    1 morot
    1 purjolök
    4-5 potatis
    1 lagerblad
    8 kryddpepparkorn
    salt
    1 msk hackad persilja
    1 dsk smör
    1 dsk vetemjöl
    Ansa och skölj grönsakerna samt skär dem i strimlor. Koka den rensade fisken tillsammans
    med kryddorna och grönsakerna i lätt saltad vatten. Tag upp den färdigkokta fisken och håll den
    varm. Fräs smör och mjöl, tillsätt fiskspadet och låt soppan få ett uppkok. Skärpotatisen i ½ cm
    stora tärningar och lägg ned dem i soppan. Låt soppan koka tills potatisen är färdig. Tag bort kryddorna. smaka av och strö persilja över. Servera sillen separat till soppan.

Jo man tackar, det lät väll gott tycker jag, vi får se om jag törs.....:D
    Don Pedro-lägg gärna in receptet på klubben....verkligen en annorlunda rätt.....kan ju vara kul att ta tillvara på vår gamla matkultur!

MatHanna

• Babzan 11 oktober 2008

Åh vad jag blev sugen på sill och färskpotatis:p Soppa på sill lät väl inte så där värst upphetsande men vem vet......:o

• Eery 13 oktober 2008

gubben tyckte vi skulle äta förlorat ägg med sillsås en kväll när jag hade brist på inspiration..
    var dock inte värre än vitsås kryddad med ansiovis..

• Britten65 19 oktober 2008

Jag tror du menar sillasoppa som vi kallar det i Skåne det har jag ätit många gånger.
    Det ska vara på hösten när sillen är stor ,hittade ett recept i Helsingborgs Dagblad
    http://hd.se/kronikor/kenny-lindquist/2004/09/23/doeve-frans-sillasoppa/
    Detta tycker jag du ska prova
    MVH
    Britten65

• MatHanna 19 oktober 2008

Jo man tackar, den verkar ju helt ok den soppan! Kanske man vågar sig på den en ruskig höstkväll......

Tack
    MatHanna

• lolitta 28 oktober 2008

(Y) Kan tala om att det är jättegott.Kanske speciellt för oss som är uppväxta med att äta sillasoppa

• lolitta 28 oktober 2008

(Y) Kan tala om att det är jättegott.Kanske speciellt för oss som är uppväxta med att äta sillasoppa

• cgs 19 oktober 2009

Jag är uppväxt i Landskrona och med sillasoppa, ni skall först koka sillen med ryggbenet kvar och sedan lägga denna i en lag av vatten, ättika och socker efter smak och låt den ligga några timmar i denna lag delade i ca:5cm bitar
    Koka i princip en grönsakssoppa på sillspadet ni fick när ni kokte sillen och tillsätt mjölk efter behov för att få så mycket soppa ni behöver. Red sedan av denna soppa med äggulor. Servera sillen för sig på ett fat och eftersom den legat i en ättikslag så försvinner alla småben, jag kan garantera att detta är en delikatess.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.