Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sparrissoppa

  • norhel 14 juni 2008

    Jag råkar ha ett litet trädgårsland och där har jag bla sparris och det blir helt underbart gott att koka soppa på dem mums mums.
    Enkelr är det och snabbt gåt det.
    Nyttigt och miljövänligt:p

  • farmoringer 14 juni 2008

    Jag har ett stort stånd med libbsticka i trädgården. Den står bara som prydnad. Vet inte riktigt när jag ska använda den...

    Men lät bättre med sparris i trädgården än libbsticka...:D

  • The_mama97mia 14 juni 2008

    härligt med egna täpport o det som växer i dom.... här är det bara tistel och maskros... :(

  • zonale 14 juni 2008

    Libbstcka är mycket god i soppor och gryträtter av olika slag. Testa vet jag!!! Annars kan du skicka den till mig haha:p

  • zonale 14 juni 2008

    Visst går det lite för fort ibland och det blir slarvfel, libbsticka ska det naturligtvis vara.:)

  • farmoringer 14 juni 2008

    Vet att libbsticka finns med i herbamare, så man kanske skulle torka och använda som krydda..

  • zonale 14 juni 2008

    Min mor torkade alltid libbstickan så det går alldeles utmärkt:)

  • lenajeanette 14 juni 2008

    Kolla in www.taffel.se där finns lite recept med libbsticka.
    Den sägs även hålla huggorm borta....

    Egen färsk sparris, VILKEN LYX!!!!(Y) Ät o Njut:D

  • lenajeanette 14 juni 2008

    Psst, var försiktig med libbstickan, mängden menar jag.
    Men tomatsalladen på www.taffel.se, verkar inte gå av för hackor. MUMS!!

  • farmoringer 14 juni 2008

    Tack för alla tips. Själv hittade jag detta recept...



    Libbstickssoppa

    2 msk smör
    2 gula lökar, finhackade
    4 msk finhackade blad av libbsticka
    2 1/2 msk vetemjöl
    6 dl höns- eller grönsaksbuljong
    3 dl mjölk (fast jag tar nog crème fraiche + vatten...)
    salt, vitpeppar

  • zonale 14 juni 2008

    Själv har jag bara torkad libbsticka men det borde också gå bra till din soppa, farmoringer. Blir väl kraftigare smak av den torkade och då bör mängden minskas, eller??

  • farmoringer 14 juni 2008

    Inte en aning, jag är helt novis när det gäller libbstickan...Men jag brukar provsmaka bladen när jag går rundan i trädgården...:)

  • zonale 14 juni 2008

    Det finns inget annat än att ha i lite i taget och smaka sig fram antar jag.

  • monac 14 juni 2008

    hmmm....sparrisen skulle jag grilla!:) ååå vad gott!
    Libbstickan är utmärkt i soppor & grytor som smakförhöjjare.
    Samt som någon nämde....mot ormar(Y)

  • The_mama97mia 14 juni 2008

    Undrar över hur man gör med libbsticka mot ormar? Bjuder man dom på det??? *ler*

  • farmoringer 14 juni 2008

    Skrivet av mama97mia den 14 jun 2008

    Undrar över hur man gör med libbsticka mot ormar? Bjuder man dom på det??? *ler*


    Ha.. ha...Ja det undrar jag också....
    Kanske man ska plantera en libbsticka så kommer dom inte just dit. Men hur stor kvadratcirkel kommer dom inte på tro???

  • The_mama97mia 14 juni 2008

    Eller ska man strö torkad eller färsk libbsticka (vilket namn egentligen!!!!! - libbsticka! Kan du vara själv!!!!) runt huset ?????

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.