Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Trykkokare och Gourmetnytta

  • KockKalle 14 mars 2009

    Anna Skippers nya kokbok "Mat med tryck" är en av de trevligaste kokböcker jag sett på länge.

    Jag har själv en samling på över 300 kokböcker och Anna Skippers kokbok hör verkligen till en av favoriterna. Jag kan inte fatta att jag hade missat tryckkokaren och hur välsmakande maten blir när man använder en dylik tingest. Som kock skäms jag nästan att jag missat detta fantastiska köksverktyg.

    Anna Skipper imponerar. Nu tar hon steget fram och hon visar att hon utöver sina kunskaper om hur maten fungerar i kroppen, också har en speciell begåvning för matlagning.

    Jag rekommenderar alla som är intresserade av matlagning att köpa denna vackra och fina bok. Otroligt fina och inspirerande bilder ackompanjerar de välsmakande recepten på ett mycket trevligt sätt.

    Jag ska puffa för att vi köper en tryckkokare till krogen där jag arbetar.

    Nu ska jag ut i köket och tryckkoka lite i mitt eget kök igen!

  • poffa 14 mars 2009

    Hm, tryckkokare används primärt för att förkorta koktiden/energiåtgången.

    Det är knappast något som används av "kockeliten" för att förhöja kvaliteten.

    Vad exakt är det som du tycker är så fantastiskt i övrigt gällande tryckkokare?

    Eller menar du ångkokare?
    Då får man exempelvis spänstigare grönsaker som inte lakas ut på mineraler och vitaminer.
    Jag skulle aldrig lägga min sparris i en tryckkokare om jag vill få den krispig. He he..

  • redd 14 mars 2009

    Intressant fråga igentligen, någon mattant eller dylikt som är lite slängd i näringslära som kan kan säga när man bör/inte bör använda en tryckkokare.

    Trycket borde ju göra att varm vätska trycks in i råvaran vilket borde göra den mjukare och kanske jämnare kokt?

    Näringsmässigt så gissar jag att det blir mindre urlakning men samtidigt så gissar jag att den högre temperaturen kan gå åt vissa näringsämnen.

    Lite spontant undrar jag om det finns tryckkokare som man inte har på spisen som håller vattnet på 100grader eller strax över utan att släppa ut ånga? Rimligen borde ju vattnet sluta koka när trycket ökar vilket skulle kunna vara bra i vissa fall (kommer dock inte på något exempel). Rent mekaniskt skulle det vara en barnlek att bygga i alla fall, en tryckmätare som slår på/av värmen när trycket överstiger/understiger vissa nivåer.

  • svengelsk 14 mars 2009

    Torkade bönor och ärter blir färdiga på tjugo minuter i tryckkokare efter bara en timmes blötläggning. Kokar alltid ett helt paket och fryser överskottet på en bricka, sen kan jag fort ta fram vad som behövs till en sallad eller hummus. Ärtsoppan blir toppengod i tryckkokaren.
    Köpte en ny tysk kokare i höstas. Den har två grytor, 6.5l och 3l, med gemensamt lock. Jag använder den dagligen.
    Jag skall testa med sparris, när den kommer upp.

  • KockKalle 15 mars 2009

    Anna Skipper, tryckkokare och kockeliten.

    Jag är själv professionell kock med goda kontakter i kockeliten och jag menar att även Anna har sin givna plats där. Läs Anna bok som jag varmt rekommenderar så fattar du vad jag menar.

    Självklart borde alla bra kockar ha ett antal tryckkokare bland sina köksredskap. För en kock som mig som huvudsakligen inte tänker på näringslära och nyttan av maten, är det viktigaste en god smak och rätt konsistens.

    Det får jag med en tryckkokare. Jag är själv förvånade över smakskillnaden och även den tidsbesparing man får vid tryckkok. Prova att koka potatis så fattar du vad jag menar.

    Självklart ska man inte koka sparris i en tryckkokare lika lite som man kokar ägg i micron eller grillar havskräftor i 225 grader i 40 min i ugnen som man gör med en stek. Jag pocherar heller inte fisk i en grillpanna. Varje redskap har sin plats.

  • poffa 17 mars 2009

    Skrivet av KockKalle den 15 mar 2009

    Anna Skipper, tryckkokare och kockeliten.

    Jag är själv professionell kock med goda kontakter i kockeliten och jag menar att även Anna har sin givna plats där. Läs Anna bok som jag varmt rekommenderar så fattar du vad jag menar.

    Självklart borde alla bra kockar ha ett antal tryckkokare bland sina köksredskap. För en kock som mig som huvudsakligen inte tänker på näringslära och nyttan av maten, är det viktigaste en god smak och rätt konsistens.

    Det får jag med en tryckkokare. Jag är själv förvånade över smakskillnaden och även den tidsbesparing man får vid tryckkok. Prova att koka potatis så fattar du vad jag menar.

    Självklart ska man inte koka sparris i en tryckkokare lika lite som man kokar ägg i micron eller grillar havskräftor i 225 grader i 40 min i ugnen som man gör med en stek. Jag pocherar heller inte fisk i en grillpanna. Varje redskap har sin plats.


    Hej igen
    "jag menar att även Anna har sin givna plats där".

    Kan du berätta lite mer om hennes kokbok och vad det är exakt som du gillar med den? Vad vet hon som vi andra inte vet?

    Tryckokare är inte precis någon ny uppfinning.

  • Stintan 24 april 2009

    Varning eller inte......vet ej, men jag har varit ägare av div. tryckkokare sedan över 40 år tillbaka och redan från början fick man lära sig att absolut inte koka gula ärter eller bruna bönor. Risken finns att när skalen lossnar kan de täppa till ventilerna där överflödigt tryck ska passera. Sen har man hört att när detta hänt har man fått skura hela köket efter explosionen.
    Skröna eller sant ???? Vet ej, men jag har hållit mig från dylika torrvaror. Gillar inte den sortens storstädning, möjligtvis om man är utrustad med ett kokskåp där man kan stänga dörrarna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.