Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken buljong i löksoppan?

  • PojkenMedTur 10 maj 2009

    Jag ska ha en flicka över på middag imorgon =).

    Hon har ännu inte lärt sig uppskatta vin så tänkte servera en torr fransk cider tillsammans med en löksoppa som huvudrätt.

    Har aldrig varken lagat eller ätit löksoppa förut men har sett Jamie Oliver laga den på TV och då såg det nice ut.

    receptet:

    http://img8.imageshack.us/my.php?image=img9750r.jpg

    Kan de verkligen mena att det bara ska vara 1.5dl buljong? 1.5L låter rimligare i mina öron.

    Och vilken buljong tror ni vore bäst? Ska jag köpa en burk riktig osaltad kyckligbuljong av kyckling-killarna på hötorgshallen eller blir det kanske bättre med någon vanlig glutaman-salt-grej från affären?


    edit:

    Västerbotten borde funka utmärkt som ost-val va?

  • Okänd 10 maj 2009

    Det finns hur många varianter som helst på löksoppa. Här kommer en!

    http://minbrorskokbok.blogspot.com/2008/11/fransk-lksoppa.html

    Till ditt recept skall det nog vara 1,5 liter buljong.

  • gimmiahug 10 maj 2009

    Det är definitivt 1,5 liter och självklart ska du ha riktig buljong om du kan få tag på det! Saltar maten gör man bäst själv :) och soppan blir säkert mycket godare med riktiga grejor.

  • gne58ijs 15 maj 2009

    Löksoppa, är helt fantstiskt gott. Brukar själv använda,hönsbuljong samt kalvbuljong. prova att gratinera med smörfrästa brödkrutonger och riven ost med lite drag i.Lycka till

  • Glitterfia 15 maj 2009

    Hoppas flickan blev nöjd och glad för din prestation i köket. Det blev säkert jättegott.

    Vill bara lämna en lite blänkare att tänka på, lök kan göra att man får gaser, vilket kan kännas väldigt pinsamt i början av dejtandet. :p

  • MosterNettan 16 maj 2009

    I min löksoppa använder jag kalvfond. Kalvfond är en höjdare som är användbart till mycket, ingår numera i mitt basskafferi.

    Jag serverar soppan utan att gratinera den, men serverar smörstekta brödkrutonger och riven ost på sidan. Man lägger i lite undan för undan när man äter soppan. Då blir inte krutongerna "jolmiga" utan behåller sin krispighet.

    Lycka till!

    Nettan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.