Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ägg och sojafri majonäs?

  • Dagiskokerskan64 7 juni 2011

    Har barn på mitt dagis som är både ägg och soja-allergiker. Nu ska vi ha en maträtt där det ska vara majonäs i....är det någon som kan hjälpa mej med recept? Det hade varit så kul om alla kunde få mat som smakar likadant.....
    Tack på förhand!

  • monac 7 juni 2011

    Vad är det för recept då?
    Blir lättare att komma med förslag.:)

  • Mistys 7 juni 2011

    Kanske detta passar?

    Majonnäs

    Ingredienser:

    0,5 dl mjölk
    0,5 dl vispgrädde
    2 dl naturell olja
    ½ msk senap
    1 tsk citronjuice
    1 tsk vinäger
    vitpeppar och salt
    (2-3 vitlöksklyftor om man önskar vitlökssmak)

    Gör så här: Man använder sig av en stor bunke och en stavmixer, häller i senap, vinäger och citron. Därefter grädde och mjölk. Sen börjar man mixa med stavmixern och häller oljan längs mixerns hals och ner i bunken. Då skär det inte sig utan blandas direkt! Peppra och salta och ställ sedan i kylen över natten.

  • Bumbis 8 juni 2011

    Det finns en produkt som heter no egg. Vet ej hur den funkar men borde ju bara ett bra alternativ. I "min" Maxibutik står den vid bakartiklar.

  • Dagiskokerskan64 13 juni 2011

    Skrivet av Misty09 den 7 jun 2011

    Kanske detta passar?

    Majonnäs

    Ingredienser:

    0,5 dl mjölk
    0,5 dl vispgrädde
    2 dl naturell olja
    ½ msk senap
    1 tsk citronjuice
    1 tsk vinäger
    vitpeppar och salt
    (2-3 vitlöksklyftor om man önskar vitlökssmak)

    Gör så här: Man använder sig av en stor bunke och en stavmixer, häller i senap, vinäger och citron. Därefter grädde och mjölk. Sen börjar man mixa med stavmixern och häller oljan längs mixerns hals och ner i bunken. Då skär det inte sig utan blandas direkt! Peppra och salta och ställ sedan i kylen över natten.


    Tack! Detta blir nog perfekt! Ska ta med mej detta och prova!

  • Mistys 13 juni 2011

    Skrivet av Dagiskokerskan64 den 13 jun 2011

    Skrivet av Misty09 den 7 jun 2011

    Kanske detta passar?

    Majonnäs

    Ingredienser:

    0,5 dl mjölk
    0,5 dl vispgrädde
    2 dl naturell olja
    ½ msk senap
    1 tsk citronjuice
    1 tsk vinäger
    vitpeppar och salt
    (2-3 vitlöksklyftor om man önskar vitlökssmak)

    Gör så här: Man använder sig av en stor bunke och en stavmixer, häller i senap, vinäger och citron. Därefter grädde och mjölk. Sen börjar man mixa med stavmixern och häller oljan längs mixerns hals och ner i bunken. Då skär det inte sig utan blandas direkt! Peppra och salta och ställ sedan i kylen över natten.


    Tack! Detta blir nog perfekt! Ska ta med mej detta och prova!


    Har inte provat receptet själv .....än. Bara haft det legat ett tag. Så jag vet inte hur det smakar tyvärr.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.